2020-12-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Har det nån gång gått som Tegnell vill när han har väntat?

Nej, tvärtom. Han är en garanti. Vad han än säger blir det precis tvärtom.
Citera
2020-12-20, 23:45
Bannlyst
Försiktighetsprincipen.
Senast redigerad av snuttis 2020-12-20 kl. 23:56.
Citera
2020-12-20, 23:45
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Pratade med en person vars släkting (inom sjukvård) i England blivit vaccinerad. Tyckte jag läste att EU skulle starta samtidigt. Har Sverige börjat vaccinera någon?
Citera
2020-12-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"The figure mentioned by Prime Minister Boris Johnson was that the variant may be up to 70% more transmissible. He said this may be increasing the R number - which indicates if an epidemic is growing or shrinking - by 0.4."

https://www.bbc.com/news/health-55388846

I princip obegripligt uttalande, antingen har han inte förstått det han har sett/hört, eller så utgår han från att tittarna inte förstår. En ökad smittsamhet med 70% innebär en ökning med 0,4 om det ursprungliga r-talet är ca 0,6. Men inte vid något annat ursprungligt r-tal.
Citera
2020-12-20, 23:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Senildementa 64 och 67 åringar. Och samtidigt ska vi rädda 85+ från Corona kosta vad det kosta vill..

Det är många yngre som legat och kämpat för sina liv på covidavdelningarna, det är inte bara 85+ som det handlar om, även barn har legat där.
Citera
2020-12-20, 23:47
Medlem
57Emmas avatar
Den här nya mutationen beter sig lite som covid-19 gjorde i början. Vi trodde den uppstod i Wuhan december 2019 och spreds sedan snabbt över jordklotet. Men senare har det visat sig att covid-19 fanns tidigare under 2019 i flera länder men smittspridningen exploderade 2020
Nu gör den nya mutationen likadant den smyger sig på länderna under radarn för att sedan explodera överallt (nästan)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Senildementa 64 och 67 åringar. Och samtidigt ska vi rädda 85+ från Corona kosta vad det kosta vill..

Är det inte snarare så att 85+ räddar vi inte, de dör ju.
Det vi gör är ju att rädda 60+, på sjukhus och på IVA är ju många 60+ som klarar Covid bara de får vård, syrgas och ibland respirator.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du får gärna motbevisa min hypotes. Det är så vetenskap bedrivs. Gör du det så ska jag ändra mitt ställningstagande. Varför blir man rädd för en hypotes, det är en tanke?

Ja det är bättre med en högre riskmodell än plattade kurvor, platåer som lutar försiktig (kanske) nedåt, absolut inte lika högt som i våras.

Gör som Belgien, stäng flygplatsen, köp tid, läs rapporter och sen ta ett beslut om förlängning eller att öppna. Det är mycket smartare och ger också befolkningen ett lugn.

Här ska de ha diskussioner med FoHM, om stängning i morgon. Min enda skräck är att FoHM ska lyckas dupera retoriskt knäcka regeringen och få sin vilja igenom om 1 vecka att modellera. Låt det inte ske. Snälla.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Varianten har funnits sedan september. Inte en chans att det stoppas bara för att man stoppar resor från UK nu.

Det är inte det det handlar om.

Det handlar om att vinna tid.. Även du har väl vid det här laget förstått att ett vaccin är på gång - och i fjärran kan vi ana våren.
Citera
2020-12-20, 23:48
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det mesta är beställt men tyvärr var det lite som saknades

Finns småbutiker där jag bor och det är ganska lugnt trots att det är en stor ort. ICA är fullpackat men det har gått bra hittills eftersom jag handlar sent på kvällarna.

Vill tillägga att jag visar negativt för Covid-19 och jag har ingen lust att vara på bacillparty. I don’t wanna be a part of it.

Hur lätt är det att vi blir smittade? Om nån sjukling andas på mig, blir jag smittad? Tror jag har ett bra immunförsvar som inte ens blivit förkyld.
Citera
2020-12-20, 23:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är jättebra att spåna!

Och visst är det riktigt illa att få cytokinstormar!

En positiv sak är att sjukvården till viss del lärt sig häva dessa cytokinstormar, hur de nu gör det? Problemet är väl att en överbelastad sjukvård inte hinner med.
Citera
2020-12-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har stor tilltro till det här vaccinet. mRNA vacciner kan vara en riktig game changer för mänskligheten.

Sen är jag ju rätt pessimistisk angående mänskligheten i det stora hela, men det är off topic.

OK, detta utgår jag från att du kan bättre än mig, men det ger hopp att du som inte är den mest optimistiske i tråden annars, uttalar dig så positivt.

Men, hur lång tid tror du vaccinet/vaccinerna ger immunitet?
1 år?
5 år?
Livet ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in