2020-12-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Hahaha, du är roligt du. Men då får vi ta ett steg till:

Fråga 1c: Vi strunta nu i jorden. Tänk dig en jordglob du har där hemma. Håller du med att om alla punkter i min lista per automatik stämmer överens på jordgloben om vi gör ett modell av solen med en lampa, månen med en tennisboll, stjärnorna är självlysande plaststjärnor, turning torso är en tandpetare.
Du behöver nu inte prata om att Jorden är rund eller platt.
Så, håller du med?

Och varför undvek du att svara på fråga 2b?

Låt mig gissa, nu kommer du svara att du pratar inte om jordglober, bara om jorden. Eller att det inte finns någon mening med att jämföra jorden med en jordglob. Eller så kommer du upprepa att allt bygger på en klotformad jord och jag ska komma med bevis om det.

Det är så Boldogg att du bör kunna vara kapabel att parta om observationer i verkliga livet och hur det blir om man gör det i en labbmiljö. Så strunta nu i jorden, vi pratar om en jordglob i labbmiljö.
Jag citerar dig:
"Låt mig gissa, nu kommer du svara att du pratar inte om jordglober, bara om jorden. Eller att det inte finns någon mening med att jämföra jorden med en jordglob. Eller så kommer du upprepa att allt bygger på en klotformad jord och jag ska komma med bevis om det. "
Slut citat.

För att bevisa att jorden är rund antar du att jorden är rund, sedan erkänner du i det citerade att man inte kan göra så. Sedan går du direkt in i ditt resonemang om att man måste anta att jorden sfärisk för att bevisa att jorden är sfärisk. Ser du inte konflikten i detta resonemang?
Citera
2020-12-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag citerar dig:
För att bevisa att jorden är rund antar du att jorden är rund...

Nej det är inte så det funkar.

Vi gör oberoende observationer. Därefter kollar vi hur observationerna passar med en mängd hypoteser som att jorden är fyrkantig, platt, sfärisk eller cylindrisk.

Genom våra observationer kan vi avfärda alla hypoteser utom en.
Citera
2020-12-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Slutsatsen är jorden är en sfär utgår från observationer. Observationer som tillsammans bevisar att jorden inte kan vara platt.
Plattjordare utgår från att jorden är platt och försöker förklara uppenbara fakta utifrån det antagandet. De lyckas inte.
Att du vägrar inse detta är inte att bli förvånad över, alla plattjordare är lika obildbara. Eller låtsas vara det.
Det är du som utgår ifrån att jorden är en glob, du erkänner ovan att era argument inte bevisar att jorden är rund. Se det fetade.
Citera
2020-12-20, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det är inget antagande, det är en observation.
Du observerar himlen och gör ett antagande om jorden. Självklart passar du på att ljuga för att försvara din religion, måste kännas hemskt.

Citat:
Vi vet att du inte kan så mycket men det är i sammanhanget helt betydelselöst.
Du kan sluta att svara på mina inlägg när helst det passar dig.

Citat:
Jo det visar att jorden inte är platt. Och om du observerar samma sak överallt på jorden säger det oss att jorden är en sfär.
Du glömmer en viktig detalj, du förklarar inte varför det skulle visa att jorden är en sfär. Bara att det gör det, religiös inställning.

Citat:
Inte alls. Det är bara förutsättningslösa observationer som i sin tur används för att förkasta eller bekräfta uppställda hypoteser.

Vi har två hypoteser som står mot varandra: en sfärisk jord och en platt jord. Och vi kan genom enkla observationer förkasta en hypotes (platt) och samtidigt konstatera att ingen observation talar emot den andra hypotesen.
Det finns inget förutsättningslöst med ett antagande. Du har ingen hypotes, du har en religion.
Citera
2020-12-20, 22:15
Medlem
Citat:
Det blir inte sant bara för att du upprepar det om och om igen.

Vi gör förutsättningslösa observationer och från dessa kan vi styrka eller förkasta hypoteser om jordens form.

Det finns massor, allt från fotografier till något så basalt som att vi hittar på jorden. Vi känner till avstånd och riktningar mellan olika platser på jorden - alltså är jordens form känd.

Våra kartor (och modellen de bygger på) stämmer på metern med verkligheten. Det kan inte bli tydligare än så.
Du har suttit här i ett decennium och upprepat dig, försvarat din religion. Du har ännu inte lyckats skaka fram nånting som håller.
Citera
2020-12-20, 22:19
Medlem
Citat:
Nej det är inte så det funkar.

Vi gör oberoende observationer. Därefter kollar vi hur observationerna passar med en mängd hypoteser som att jorden är fyrkantig, platt, sfärisk eller cylindrisk.

Genom våra observationer kan vi avfärda alla hypoteser utom en.
Inga observationer har gjorts utan antagandet att jorden är rund. Du kommer dock att upprepa att det skett i ännu ett decennium, självklart kommer du aldrig att visa upp något.
Citera
2020-12-20, 22:20
Medlem
Citat:
Det är du som utgår ifrån att jorden är en glob, du erkänner ovan att era argument inte bevisar att jorden är rund. Se det fetade.

Nu griper du med desperation efter halmstrån.

I trådens kontext, den platta jorden, är det fullt tillräckligt att konsterna att våra observationer inte är förenliga med hypotesen "flat earth".

Men om man ska gå in lite djupare så finns det olika såklart olika evidens, vissa falsifierar hypotesen att jorden är platt och andra evidens styrker hypotesen att jorden är en sfär.

Som exempel så visar observationer av Turning Torso inte att jorden är en sfär utan endast att jorden inte är platt vid Turning Torso. Andra observationer, som t.ex det faktum att kartor fungerar ger stöd för hypotesen att jorden är en sfär.
Citera
2020-12-20, 22:22
Medlem
Citat:
Du observerar himlen och gör ett antagande om jorden.

Nej jag gör inga antaganden. Jag bara konstaterar att vissa hypoteser inte kan förklara våra observationer.

Resten av ditt inlägg är bara upprepningar så det skiter jag i att bemöta.
Citera
2020-12-20, 22:28
Medlem
Citat:
Nu griper du med desperation efter halmstrån.

I trådens kontext, den platta jorden, är det fullt tillräckligt att konsterna att våra observationer inte är förenliga med hypotesen "flat earth".

Men om man ska gå in lite djupare så finns det olika såklart olika evidens, vissa falsifierar hypotesen att jorden är platt och andra evidens styrker hypotesen att jorden är en sfär.

Som exempel så visar observationer av Turning Torso inte att jorden är en sfär utan endast att jorden inte är platt vid Turning Torso. Andra observationer, som t.ex det faktum att kartor fungerar ger stöd för hypotesen att jorden är en sfär.
Med din prognosticerade tid i tråden på två decennier är det du som står för desperationen.

Är jorden inte platt vid Turning Torso - detta var nytt. Visa genast upp bevisen för detta påstående!

Är kartor en observation?
Citera
2020-12-20, 22:31
Medlem
Citat:
Inga observationer har gjorts utan antagandet att jorden är rund...

Märkligt hur olika man kan se på saker. Jag vill nog påstå att observationer är förutsättningslösa, man helt enkelt bara spanar in sin omgivning.

Det finns t.ex inget som helst antagande bakom observationen att polstjärnan befinner sig lika många grader över horisonten som observatörens breddgrad. Det är en observationen som varken antar det ena eller det andra.
Citera
2020-12-20, 22:34
Medlem
Citat:
Nej jag gör inga antaganden. Jag bara konstaterar att vissa hypoteser inte kan förklara våra observationer.

Resten av ditt inlägg är bara upprepningar så det skiter jag i att bemöta.
Du har inga hypoteser, du har bara konstruerade argument för att upprätthålla lögnen om att jorden skulle vara rund. Du har inte ett enda argument som inte bygger på ett antagande.

Det är lite smaklöst av dig att beskylla andra för upprepningar, du är inne på ditt andra decennium av upprepningar.
Citera
2020-12-20, 22:36
Medlem
Citat:
Är jorden inte platt vid Turning Torso - detta var nytt. Visa genast upp bevisen för detta påstående!

Att nedre delen av Turning Torso ligger under siktlinjen över Öresund är ett evidens för att Turning Torso ligger lägre än den högsta punkten mellan betraktaren och huset.

Citat:
Är kartor en observation?

Nej, kartor är ett uppställd hypotes över avstånd och riktningar på jorden.
Att hypotesen överensstämmer med verkligheten är en observation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in