Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Jo fast man kan nog inte veta säkert, eftersom vaccinstudierna gjordes innan hösten då den nya varianten överhuvudtaget inte fanns. Det är väl därför de säger att det inte finns några bevis för det. Det är ett sätt att vända resonemanget. Hade de vetat hade de sagt att man har bevis för att vaccinet inte påverkas av den nya varianten. Det gjorde de inte.
Vi får avvakta och se.
Jag väljer att lita på forskarna, att de tagit höjd för detta då de vet att virus muterat ofta. Mer oroad är jag att denna förändring kommit (?) för att vi låtit smittan gå igenom ett till djur (mink), och då blir scenariot värre efter vad jag läst.
Har viruset gått igenom människa --> mink --> människa och förändrat spikeproteinet, det är då det kan bli farligt enligt det jag läst / hört.
På vår hemsida SVA står att minkarna blivit smittade av människor med covid19.
Citat:
Ja, minkar i bland annat Nederländerna, Danmark, USA och Sverige har smittats av SARS-CoV-2, vilket visar att minkar är särskilt mottagliga för viruset. Detta beror på att de har receptorer i luftvägarna där viruset kan ta sig in i kroppen.
Erfarenheter från bland annat Nederländerna och Danmark visar att covid-19 hos personer i minkarnas närhet är den viktigaste och vanligaste källan till smitta hos djuren. Även i Sverige har smitta hos minkar sammanfallit med smitta hos de som arbetar med minkarna. Även närhet till en sedan tidigare smittad farm har konstaterats vara en riskfaktor för introduktion av smitta och det går inte att utesluta att andra smittvägar har funnits, för spridning av virus till eller mellan anläggningar.
Senast uppdaterad : 2020-11-12
https://www.sva.se/djurhalsa/smittlage/overvakning-av-sars-cov-2-hos-mink/