2020-12-20, 18:57
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Du får ursäkta en icke-MÖP.
Benämningen Ruger PCC står för Ruger Pistol Caliber Carbine. Förenklat pistolkalibergevär.
9x19 är en vanlig pistolkaliber men väldigt ovanig som gevärskaliber. Däremellan hamnar kpistar (Sten/MP5/m45).
Ruger PCC säljs som gevär.
Citera
2020-12-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Finns flera olika gevär i 9*19 som är ok i Sverige.
Kunde ju varit vad som helst, finns ju de som sportskjuter med mp5 😉
Men hade jag sagt jaktgevär hade det ju varit givet att det var detta gevär
Jag är inte superinsatt men enda jaktvapnet jag känner till i 9x19 är Ruger PCC. Eller enda gevär (utan automateld) för den delen.
Citera
2020-12-20, 19:11
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag är inte superinsatt men enda jaktvapnet jag känner till i 9x19 är Ruger PCC. Eller enda gevär (utan automateld) för den delen.

Ja i Sverige är det enda jaktvapnet.
Men du kan skjuta som sport och då har du mer att välja bland.
Cz Scorpion Evo 3 tycker jag är fin, annars kan du ju skjuta Ar-9 som exempel
Senast redigerad av Puffe 2020-12-20 kl. 19:13.
Citera
2020-12-20, 20:22
Bannlyst
Citat:
Benämningen Ruger PCC står för Ruger Pistol Caliber Carbine. Förenklat pistolkalibergevär.
9x19 är en vanlig pistolkaliber men väldigt ovanig som gevärskaliber. Däremellan hamnar kpistar (Sten/MP5/m45).
Ruger PCC säljs som gevär.
Jo, så långt är jag med. Jag var inte bekant med vapnet sen tidigare, men med tanke på de ballistiska egenskaperna hos pistolpatroner är som de är, med en tyngre kula för en liten krutladdning och ett snabbrinnande krut som inte är anpassat för en lång pipa, så verkade det hela konstigt. Efter att ha läst på lite mer, så verkar vapnet vara lite halvkasst och inte ens godkänt för jakt. Kpist 45 är ju känd för att ha varit ett välkonstruerat vapen med med ett totalt värdelöst kaliber för jobbet, där man ofta fick lobba kulorna i en båge för att träffa målet och allt som oftast passerade kulorna inte igenom en våt filt på längre avstånd.
Citera
2020-12-20, 20:41
Medlem
Citat:
Jo, så långt är jag med. Jag var inte bekant med vapnet sen tidigare, men med tanke på de ballistiska egenskaperna hos pistolpatroner är som de är, med en tyngre kula för en liten krutladdning och ett snabbrinnande krut som inte är anpassat för en lång pipa, så verkade det hela konstigt. Efter att ha läst på lite mer, så verkar vapnet vara lite halvkasst och inte ens godkänt för jakt. Kpist 45 är ju känd för att ha varit ett välkonstruerat vapen med med ett totalt värdelöst kaliber för jobbet, där man ofta fick lobba kulorna i en båge för att träffa målet och allt som oftast passerade kulorna inte igenom en våt filt på längre avstånd.
Vapnet är godkänt för jakt (klass 3). Att vapnet är populärt i SWE är främst för övningsskytte med billig ammo och tacticoolfaktorn. Som renodlat jaktvapen så verkar den vara mer eller mindre värdelös.
Citera
2020-12-20, 20:46
Bannlyst
Citat:
Vapnet är godkänt för jakt (klass 3). Att vapnet är populärt i SWE är främst för övningsskytte med billig ammo och tacticoolfaktorn. Som renodlat jaktvapen så verkar den vara mer eller mindre värdelös.
Enligt den här sidan är den inte tillåten i alla fall.

http://fksport.se/sv/vapen/ruger/ruger-pc-carbine-pcc-9x19-malskytte
Citera
2020-12-20, 21:06
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Enligt den här sidan är den inte tillåten i alla fall.

http://fksport.se/sv/vapen/ruger/ruger-pc-carbine-pcc-9x19-malskytte

Du tittar på målskytte versionen.
Det finns en med något längre pipa vilket gör den laglig för jakt.

Värdelös skulle jag inte säga, finns videos när de skjuter 3-400 meter och får hyfsade målbilder.
Hade den varit så värdelös hade det inte varit en storsäljare överallt där den är tillåten.
Den enda jag sett som skjutit dåligt med den är dessvärre Paul Harris vars videos jag annars uppskattat, men det kan ha varit ett måndagsex han hade
Citera
2020-12-20, 21:09
Bannlyst
Citat:
Du tittar på målskytte versionen.
Det finns en med något längre pipa vilket gör den laglig för jakt.

Värdelös skulle jag inte säga, finns videos när de skjuter 3-400 meter och får hyfsade målbilder.
Hade den varit så värdelös hade det inte varit en storsäljare överallt där den är tillåten.
Den enda jag sett som skjutit dåligt med den är dessvärre Paul Harris vars videos jag annars uppskattat, men det kan ha varit ett måndagsex han hade
Du kan hitta klipp på folk som skjuter perfekta träffbilder med slangbella också. Jag har ingen erfarenhet av vapnet, men spontant låter hela konceptet som en dålig idé.

Att ett vapen säljer bra behöver inte nödvändigtvis betyda utan att det är bra. Det första jag tänker när jag set det direkt är att det är något för personer som vuxit upp med för mycket CS och tycker det ser förbaskat coolt ut.
Citera
2020-12-20, 21:18
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Du kan hitta klipp på folk som skjuter perfekta träffbilder med slangbella också. Jag har ingen erfarenhet av vapnet, men spontant låter hela konceptet som en dålig idé.

Att ett vapen säljer bra behöver inte nödvändigtvis betyda utan att det är bra. Det första jag tänker när jag set det direkt är att det är något för personer som vuxit upp med för mycket CS och tycker det ser förbaskat coolt ut.

Jasså vad har du för vapen själv?
Citera
2020-12-20, 21:40
Bannlyst
Citat:
Jasså vad har du för vapen själv?
Jag har jagat i många år och har använt mer klassiska jaktgevär, framförallt .308 Winchester, .30-06 Springfield och .222 Remington. För småvilt .22 LR.
Citera
2020-12-20, 21:47
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Jag har jagat i många år och har använt mer klassiska jaktgevär, framförallt .308 Winchester, .30-06 Springfield och .222 Remington. För småvilt .22 LR.

Antar att du är över 50?
Röstar på Socialdemokraterna?
Håller med polisen om att halvautomater borde förbjudas civila?
Citera
2020-12-20, 21:51
Bannlyst
Citat:
Antar att du är över 50?
Röstar på Socialdemokraterna?
Håller med polisen om att halvautomater borde förbjudas civila?
Varför skulle jag vilja förbjuda halvautomat. Det är ett buzzword som media använder för att få vapen att låta farligare än de är när man vill förbudshetsa. För min del får man gärna ha pansarvärnskanoner hemma på tomten om man sköter det ordentligt och inte orsakar skada på person eller egendom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in