Citat:
Ursprungligen postat av
x-factory-x
Trots att regeringen är under hård press och att både Hallengren och Tegnell kritiseras allt oftare och högre sitter man på åskådarbänken och ser land efter land stänga ned lufttrafiken från England. Allt medan planen från Heathrow forsätter landa på våra större flygplatser. Tegnell sitter förmodligen redan och slipar på de offentliga bortförklaringarna när det visar sig att Sverige drabbats hårt av det muterade viruset.
!00 000 svenskar bor i London och många av dessa har säkert tänkt resan hem över jul och nyår. I London står den nya varianten redan för 60% av all smittspridning. Nu tror jag väl iofs att det redan är försent att stoppa den nya muterade varianten, men det är mycket som redan är försent i Sveriges usla hantering och åtgärder. Men man kan åtminstone försöka! Regeringen och FHM gör ju absolut ingenting. Man är hela tiden steget efter oavsett om det handlar om reserestriktioner, karantän eller munskydd. Även om man inte är säker på att åtgärder har nån effekt så kan man ju åtminstone försöka. Det är den här oviljan att ens försöka rädda människoliv och minska ökningen av smittspridningen som är så provocerande.
Det är som Norges tidigare statsminister och tidigare WHO chef Gro Harlem Brundtland sa igår:
Citat:
– Situationen i Sverige är bara helt otrolig.
– Det är häpnadsväckande att de så länge har följt de bedömningar som Folkhälsomyndigheten har gjort, säger Brundtland till VG.
Gro Harlem Brundtland hyllar beslutet att skärpa restriktionerna i Sverige ytterligare, men lägger ändå största delen av skulden för landets höga dödssiffror jämfört med de nordiska grannarna på de ledande politikerna.
– Jag har tittat på utvecklingen, skakat på huvudet och frågat mig själv: Hur är detta möjligt? Det är en sak hur Anders Tegnell har bedömt situationen, men Sverige är ett land med en regering och en riksdag