2020-12-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kom igen nu....
Hur kan du påvisa den humana effekten kontra cykler?
Om du vill påstå att nuvarande uppvärmning beror på en naturlig cykel är upp till dig att visa detta.
Citera
2020-12-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Klimatets cykler uppstår inte i tomma intet, utan de styrs av något. T ex att Jordens bana runt solen ändras, eller att solaktiviteten förändras eller att koldioxidhalten förändras eller något annat.
Just nu dominerar effekten av koldioxid eftersom vi har ökat halten så mycket.
Förstår du nu?

Du vill inte förstå i och med klimatet är som en religion för dig.
Vi tar det en gång till, påvisa dom humana effekterna kontra cykler?
Citera
2020-12-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om du vill påstå att nuvarande uppvärmning beror på en naturlig cykel är upp till dig att visa detta.

Löjligt enkelt att googla.
Hur pass stor effekt har den humana påverkan?
Citera
2020-12-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

https://www.thegwpf.com/understanding-climate-cycles-or-how-to-avoid-climate-panics/
Citera
2020-12-20, 14:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du vill inte förstå i och med klimatet är som en religion för dig.
Vi tar det en gång till, påvisa dom humana effekterna kontra cykler?
Det är ju du som ägnar dig åt att tro istället för att lyssna på vetenskapen. Och du verkar inte förstå fakta alls. Vi har ökat koldioxidhalten oerhört mycket och det är anledningen till uppvärmningen. Forskarna har inte hittat någon annan faktor, trots decenniers forskning, så där har du den "humana påverkan", som jag redan har skrivit.
Försök läsa och förstå vad vi skriver, så slipper jag upprepa mig.
Citera
2020-12-20, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är ju du som ägnar dig åt att tro istället för att lyssna på vetenskapen. Och du verkar inte förstå fakta alls. Vi har ökat koldioxidhalten oerhört mycket och det är anledningen till uppvärmningen. Forskarna har inte hittat någon annan faktor, trots decenniers forskning, så där har du den "humana påverkan", som jag redan har skrivit.
Försök läsa och förstå vad vi skriver, så slipper jag upprepa mig.

Varför kan du inte påvisa?
Forskarna behöver bidrag....
Citera
2020-12-20, 15:51
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tycker man skall energiåtervinna turbinbladen? Mala ner och sopförbränna.
Kan man till viss del göra. Har sett uppgifter om att ca 30 viktprocent av turbinbladen kan värmeåtervinnas. Kvar blir ett högre koncentrerat farlig avfall. Hittar jag länken till uppgifterna postar jag den
Citera
2020-12-20, 16:06
Medlem
Citat:
https://www.thegwpf.com/understanding-climate-cycles-or-how-to-avoid-climate-panics/
GWPF är en lobbygrupp som inte är pålitlig vad gäller vetenskap. GRIP ger bara klimatet på Grönland, inte globalt, CLOUD visade tvärtom att inverkan av kosmisk strålning är liten, Dansgaard-Oeschger har man under istider.

Eller för att ta ett annat mer konkret exempel där sidan blev inaktuell snabbt:
Citat:
Today’s warming hiatus, though apparently “inexplicable” to alarmists, is only another Pacific cooling. This one started about 2002, and the fishery guys expect it to last until about 2032.
eller
Citat:
Between the ongoing Pacific Oscillation and the oncoming Solar Minimum, the Earth will likely go a full century (1998 to 2100) with no global warming.
Gick inte så bra med de förutsägelserna eftersom uppvärmningen snabbt tog fart igen efter en kortare paus, dvs bara lite brus.
Citera
2020-12-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Kan man till viss del göra. Har sett uppgifter om att ca 30 viktprocent av turbinbladen kan värmeåtervinnas. Kvar blir ett högre koncentrerat farlig avfall. Hittar jag länken till uppgifterna postar jag den

Vilka är de miljöfarliga ämnena?

Jag trodde det var en ganska enkel komposit. Ett glasfiber-material?
Citera
2020-12-20, 17:07
Medlem
Wishies avatar
Citat:

Det svåra är att glas och kolfiber är kompositmaterial sammanfogade med allsköns miljöskadliga ämnen. Vissa försök med kemisk återvinning sker men det är långtifrån kostnadseffektivt
För att försvåra återvinningen ytterligare så består stommen i turbinbladen av allt från trä, olika plaster till lättmetaller och annat. Bara separeringen, eller selekteringen som det brukar benämnas i sanerings och återvinningsprojekt är enormt kostsam.
Och med gällande EU regler får du inte deponera FA (farligt avfall) utan måste förvara det, vilket även det är enormt kostnadsdrivande
Citera
2020-12-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Det svåra är att glas och kolfiber är kompositmaterial sammanfogade med allsköns miljöskadliga ämnen. Vissa försök med kemisk återvinning sker men det är långtifrån kostnadseffektivt
För att försvåra återvinningen ytterligare så består stommen i turbinbladen av allt från trä, olika plaster till lättmetaller och annat. Bara separeringen, eller selekteringen som det brukar benämnas i sanerings och återvinningsprojekt är enormt kostsam.
Och med gällande EU regler får du inte deponera FA (farligt avfall) utan måste förvara det, vilket även det är enormt kostnadsdrivande

Materialåtervinning kan man glömma, det är jättesvårt med kompositer.

Viktigt då att inte blanda i för mycket som spökar till en förbränning.

Men jämfört med allt annat vi eldar upp idag ser jag inte riktigt problemet.
Citera
2020-12-20, 17:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Här är två texter som tillsammans IMO bringar lite ljus över detta.
Den första är lite gammal, och det bör man tänka på när man läser.
Den andra är bara några veckor gammal.

Reduction of Environmental Impact Effect of Disposing Wind Turbine Blades
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:691565/FULLTEXT01.pdf

New Wind Turbine Blades Could Be Recycled Instead of Landfilled
https://www.scientificamerican.com/article/new-wind-turbine-blades-could-be-recycled-instead-of-landfilled/

Om man bara hämtar information från sajter som enbart har som mål att försöka stoppa all användning av förnybar energi, som GWPF och Stopthesethings, som en del här gör, så är det lätt att få intrycket att all förnybar energi är dålig. Det är såklart bra för oljeindustrin, men det är naturligtvis inte sant.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in