Sitter för tillfället och fnissar lite åt diverse reaktioner i ett kommentarsfält som handlar om detta:
Tv-profilen Lisa Jönsson väntar sitt första barn, och pappan till barnet har valt att inte finnas med i bilden. Lisa möter mycket stöd och kärlek för sitt beslut – men också kritiska röster.
https://www.elle.se/noje/gravida-lisa-jonsson-om-kritiken-mot-att-skaffa-barn-utan-en-partner/7151501?fbclid=IwAR1GOLRi6_G2Y-xpGQsrnTvoiGqNWjBnCQdAPu6vWrBMX1ZbFTPfbc1C85s
Jag har inte den blekaste aning om vem denna kvinna är, det verkar dock som att hon blivit påknullad under ett one night stand, mannen vill inte ha barn så snabbt med en kvinna han nyss legat med, men hon väljer att behålla ungen, mannen vill hålla sig utanför bilden.
Hon får en hel del kritik, och en hel del "kärlek" som det så fint kallas.
Nåja, irrelevant, vad som jag finner oroväckande är det enorma hat som riktas främst till vita män som anser att hon kanske bör se över iden att föda ett barn från en man hon haft ett one night stand med, som heller inte vill vara förälder (i alla fall inte med en kvinna han knappt vet något om).
Några axplock, namn lämnas utanför:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Detta som en respons till simpla ting som:
"Ja jo men man är ju faktiskt två om saken, kanske hon bör kontakta pappan igen?"
"Torde det inte vara rimligt att inte föda ett barn från en man som man inte ens känner mer än från krogen?".
Jag tar mig frihet att spionera lite på dessa kvinnor, vad de har för utbildning, etc.
Samtliga verkar ha en universitetsutbildning eller är för nuvarande studenter, jag ser juridik, socionom, ekonom.
Är inte universitetet en plats för att lära sig och utveckla ett sätt att argumentera som inte innefattar allt för många känslomässiga urspårningar?
Hur kan det komma sig att unga kvinnor idag hatar (vita) män så extremt mycket?
Vad kommer detta ha för konsekvenser när dessa onda vita män fått tillräckligt?
Kan dessa reaktioner och denna behandling av vita män vara en inkörsport för dessa män att börja hata kvinnor på riktigt?
Slutligen:
Vad i helvete är det som har hänt könsdynamiken, jag har aldrig någonsin sett denna bitterhet förut, från varken män som kvinnor.
Tror ni kvinnor kallade män detta för 80 år sedan? Tror ni farmor agerade på det här sättet mot farfar?
Vad ska vi göra? Vad måste göras?