2020-12-11, 10:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
HIV?
https://www.google.com/amp/s/amp.abc.net.au/article/12973952

De uttrycker att det är falsk HIV:
https://www.bbc.com/news/world-australia-55269381

Vad innebär det? Kommer försökskaninerna alltid vara falskt HIV-positiva? Smittar de?
Vad innebär detta och vad säger att det är en falsk HIV?

Är det fler vaccin än det Australiensiska som mixtrar med protein från HIV?
Tidigare har ju argument för att det gått så snabbt varit bl a att forskarna samarbetar vilket isåfall borde innebära att fler stoppat HIV-protein i sina vaccin?
2020-12-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det sägs att det normalt tar 5-10år att ta fram vaccin. Jag antar att det delvis beror på att man följer upp testgrupper under längre tid jmf med framtagning av C19 vaccin. Nu har man inte ens följt upp i ett år. Någon som vet hur man kan vara så säker på att inte biverkningar uppstår efter lång tid 2år+ efter vaccinering. Visst är det så att, i teorin, skulle ex 100% av de som tar vacin utveckla biverkning (ex cancer, steril etc) efter lång tid?

Det ställs aldrig några frågor om biverkning i långtidsförloppet, kan nån hjälpa mig att förstå?
Man kan inte svara då man inte vet.. så då undviks frågan helt istället. Det är panik nu , alla handlar rationellt och eftertänksamt i panik?
2020-12-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Man kan inte svara då man inte vet.. så då undviks frågan helt istället. Det är panik nu , alla handlar rationellt och eftertänksamt i panik?
Jo att frågan aldrig dyker upp är väldigt oroväckande. Jag litar helt och hållet på att de tester man genomfört (tom frisläppande) är korrekt genomförda samt att risken med direkta allvarliga biverkningar (i närtid) är försumbara (typ 1 på miljonen) i förhållande med konsekvenserna av covid-19.

MEN om det är så att man inte har kontroll över eventuella biverkningar som uppstår många år efter vaccination (ponera 100% blir sterila eller cancer ) så är konsekvenserna gigantisk. Gigantisk risk (=sannolikhet * konsekvens) med massvaccinering även om sannolikhet är lite för allvarliga biverkningar (Ex 100% blir sterila). Känns inge vidare. Tur iaf att man förhoppningsvis har viss diversifiering map olika sorters vaccin (som förhoppningsvis inte har ett beroende, gemensam nämnare) . Personligen kommer jag inte stå först i kön för att vaccinera mig.
Senast redigerad av jerka11 2020-12-11 kl. 11:38.
2020-12-12, 10:38
Medlem
ormbitens avatar
Aftonbladet 2020-12-12 09:12

"I Peru har de kliniska försöken av kinesiska Sinopharms vaccinkandidat satts på paus, rapporterar The Guardian.
Det efter att en av försökspersonerna drabbats av neurologiska problem.
Enligt landets hälsoinstitut fattades beslutet efter att personen fått problem med att röra sina armar."
2020-12-13, 21:56
Medlem
Ser att det sannolikt blir ett godkännande av Pfizer’s Covid-19 vaccin i USA men att det finns en oenighet bland FDA advisory panel, 17 Ja 4 Nej 1 avstår.

Tveksamheten handlar främst om otillräckliga uppgifter om unga.

Dr. Archana Chatterjee, a member of the FDA advisory panel who voted against recommending Pfizer’s Covid-19 vaccine for emergency use, told CNBC on Friday that her opposition was because she did not believe 16- and 17-year-olds should be included right now.

https://www.cnbc.com/2020/12/11/dr-archana-chatterjee-explains-her-fda-panel-no-vote-on-pfizer-covid-vaccine.html
2020-12-13, 23:28
Medlem
PaoloRobertos avatar
Tog vaccinet för ca 4timmar sen, känner ingenting annat än att jag fryser lite lätt...
2020-12-13, 23:34
Medlem
hippilis avatar
Har man värk i lederna kan det bli värre av vaccin så det blir inget för mej
2020-12-20, 11:46
Medlem
Christopher.s avatar
Biverkningar av COVID-19 vaccinet

Nu i dagarna börjar folk vaccineras världen över för covid-19, jag tänkte att vi sammanställer följdverkningar av vaccinet i syfte att sprida kunskap om vaccinet så vi skeptiker kan få ett underlag att ta ställning till om vi ska vaccinera oss eller inte.
2020-12-20, 11:59
Medlem
fittslems avatar
Allvarliga allergiska reaktioner har många allergiker fått när dom har tagit vaccinet. USA avråder därför allergiker från att ta vaccinet tills dom har löst det. Rapporterades av nyheterna idag.
Senast redigerad av fittslem 2020-12-20 kl. 12:03.
2020-12-20, 12:05
Medlem
dokument från CDC:

https://www.cdc.gov/vaccines/acip/meetings/downloads/slides-2020-12/slides-12-19/05-COVID-CLARK.pdf

den 18:e december hade 3150 personer drabbats av ' health impact events', definierat som 'unable to perform normal daily activities, unable to work, required care from doctor or health care professional'. av totalt 112 807 personer som fått sin första dos.
2020-12-20, 12:20
Medlem
okok1s avatar
Det tar flera år att testa om något är säkert. Tar man vaccinet nu så är man en testkanin. Och man får inte ens betalt.
2020-12-20, 13:06
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
för att inte tala om dom som drabbas av anafylaktisk reaktion. dessa ska enligt myndigheterna inte ges ytterligare vaccindoser.

sen har vi ju den här kvinnan som ramlar ihop på scenen (där hon talar om hur entusiastisk hon är inför vaccinet) efter att just ha fått sin första dos:

https://www.youtube.com/watch?v=Th1bHcH6LaA

Detta kan ju hända vem som helt på grund av lite blodtrycksfall orsakat att nervositet. Har hänt mig vid blodprov vid ett tillfälle då jag satt upp och sedermera svimmade och vaknade skakandes på golvet.
Säkrast vid nålstick är att man ligger ner, speciellt om man vet med sig att man är nervös.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in