1. Du tar ett papper och välver den i en båge. Tejpat fast detta på ett bord
2. Du ställer en leksaksbåt på ena sida av välvningen.
3. Du ställer dig på andra sidan med ögonen l sådan låg höjd att papprets välvning döljer leksaksbåten.
4. Du höjer nu ansiktet så att du kan se båten.
Menar du på att du plötsligt har evidens att pappret inte är välvd????
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Med tanke på att jag är kapabel till att se skillnad på ett välvt och ett ickevälvt papper, absolut.
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Så du menar alltså att tejpen som sitter på pappret och bordet som håller fast det välvda pappret på något magiskt vis släpper och lägger sig platt på bordet?
Och när du sänker ditt ansikte så att leksaksbåten åter blir skymd har tejpen på något magiskt vid åter släppt och med magi flyttat upp pappret till en välvd båge och där åter fastnat med tejpen.
Jag länkade dig två videos, sedda av miljoner människor, som presenteras som bevis för en rund jord.
En kurva som ej syns till högre upp över sjön.
Hur många som sett den är irrelevant.
Jag har aldrig förnekat att en kurva är svårare att se ju mindre längs med man tittar. Detta påverkar inte kurvan.
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
För att denna plana spegling innefattar stora avstånd, vatten, atmosfär, etc. Att lägga en spegel på golvet och säga att man skulle få samma resultat, är ju inte riktigt klokt.
Efter nästan fyra år är seglingsexpeditionen snart tillbaks.
Man har seglat från Medelhavet söderut till Antarktis. En person åkte sedan på skidor tvärs över sydpolen medan resten av besättningen seglade runt Antarktis och mötte honom på andra sidan.
Därefter seglade man norrut på Stilla havet upp till Arktis. Två personer skidade sedan över Nordpolen och möttes på andra sidan av båten.
Nu återstår att segla från Svalbard tillbaks till Medelhavet och man har då seglat och skidat runt jorden från pol till pol.
Finns det någon plattskalletanke kring hur detta skulle ha gått till på en platt jord? Snälla, kom bara inte med standardsvaret "fejk!".
För att underlätta visualiseringen, inte för att bekräfta någonting.
För dig kanske liknelser med brädor räcker för att bekräfta din tes, detsamma gäller inte för mig.
Ja kanske, men mer för att visualisera som du så flott uttrycker dig. Men om pappret nu funkar som visualisering, varför funkar det inte som ett rätt tydligt tecken på att det även gäller för en planet med välvning?
Efter nästan fyra år är seglingsexpeditionen snart tillbaks.
Man har seglat från Medelhavet söderut till Antarktis. En person åkte sedan på skidor tvärs över sydpolen medan resten av besättningen seglade runt Antarktis och mötte honom på andra sidan.
Därefter seglade man norrut på Stilla havet upp till Arktis. Två personer skidade sedan över Nordpolen och möttes på andra sidan av båten.
Nu återstår att segla från Svalbard tillbaks till Medelhavet och man har då seglat och skidat runt jorden från pol till pol.
Finns det någon plattskalletanke kring hur detta skulle ha gått till på en platt jord? Snälla, kom bara inte med standardsvaret "fejk!".
Fake!! Haha, nä. Jag vet inte. 4 år låter spontant som en ganska lång tid för en sådan expedition? Kanske seglade de runt isväggen, trots allt?
Hur det än ligger till med denna expedition så tror jag inte att någon som åker skidor i Antarktis gör så upp och ner(typ) sett från mig i Sverige. Det går inte ihop med den platta verklighet jag kan observera, sådan livlig fantasi har jag släppt tillsammans med tron på en sfärisk jord.
Ja kanske, men mer för att visualisera som du så flott uttrycker dig. Men om pappret nu funkar som visualisering, varför funkar det inte som ett rätt tydligt tecken på att det även gäller för en planet med välvning?
För att ett välvt och ett ickevälvt papper ser olika ut, och jag ser ingen välvning på det "papper" som är marken under mig, någonsin.
För att du ser ytan för nära ? För att välvningen är så svag att den knappt skymmer något ens på en halvmils avstånd? Kan det vara därför?
Givet du är av normallängd och har fötterna på havsnivå.
Kan vara. Det som talar emot den tesen är ju att du säger välvningen börjar några kilometer från där jag står och blickar ut. Och att den välvningen döljer hela städer några mil bort. För att sedan aldrig synas till, så fort vi faktiskt försöker se välvningen istället för att fantisera om den.
Så, det kan också vara för att den ej finns där, och att objekt som inte syns längre bort inte gör så på grund av någonting annat än en välvning.
Vi borde ju ta reda på vem som har rätt, istället för att sitta här och förstå varandra utan att kunna hålla med varandra. Vi trampar bara ovälvt vatten.