Folk säger att vi inte kan stänga ned för att företag/ekonomin går under då och att människors liv går i spillror osv. Men om man nu är oroad över det hur tror man att det fungerar idag inom krog, restaurang och krogbranshen och hur ska de kunna överleva? Som citerade inlägget.
Sverige verkar ju istället ha valt en väg där många småföretagare drabbas väldigt hårt utan någon som helst hjälp. Som om vi har valt en väg som för vissa resulterar i samma konsekvenser som en lockdown, utan att ha en lockdown.
En del företagare verkar snarare föredra en totalt nedstängning just pga att det då åtminstone går på försäkringen istället för att de går under och hamnar i konkurs. Osv. Och då syftar jag inte på större företagen och tycker inte ett dugg synd om dom, de som har råd och/eller får hjälp från staten.
Men jag är inte mer insatt än vad andra småföretagare och krogägare säger, men om man nu är oroad av ekonomiska skäl så ser jag inte hur vi är ett föredöme där, heller. För mig ser det mer ut som att Sverige i praktiken valt en väg som det bara finns förlorare i... BÅDE när det gäller hur folk drabbas ur ett hälsomässsigt och ett ekonomiskt perspektiv. En "lose-lose-situation". Typ.
Det hade varit intressant att veta hur andra länder har gjort. För ni har rätt på ett sätt, det är inte hållbart ekonomiskt med långvarig nedstängningar, men det verkar ju inte nuvarande väg vara heller så!? Om nu inte målet är att ALLA ska lida och gå under på ett eller annat sätt då...
Men vad har då någon för framtid efter pandemin om det blir än mer långvarigt? Vem gynnas idag? Anhöriga till de som dör? Småföretagarna och deras familjer? Jag ser nästan inga vinnare nånstans. Men i Sverige gäller väl numera bara att välja mellan det ena eller det andra. Offra liv och låta folk dö eller offra ekonomin och låta småföretagare gå i konkurs. Ingen slags medelväg eller lösningar däremellan, inget "landet lagom".
Om detta stämmer låter deras lösning bättre för mig:
Citat:
Pratade med Tobbe Olsson på G&S London. Där hade myndigheterna stängt krogar, teatrar, biografer, nattklubbar etc.
All personal uppmanades logga in på deras version av försäkringskassan och fick 80% av lönen. Hyresvärdar med sådana verksamheter fick 80% av hyran betalt av staten. Amorteringar och räntor stoppades. Allt var klart på några dagar och fungerade eftersom de använde befintliga myndigheter.
Vad gjorde svenska regeringen?
TILLVÄXTVERKET.... va fan?
De svarar varken på telefon eller mail. Företag i Sthlm väntar fortfarande på permitteringspengarna från April medan de blir vräkta pga obetalda hyror. Alla bidrag är fulla med fällor så att de inte ska gå att få.
Exempel:
Vi fick inte permittera personalen i våras för de hade inte varit anställda länge nog. Vi har nu tappat 70-80% av omsättningen får inget omställningsstöd för vi hade ingen omsättning förra året. Nya företag ska alltså få dö.
Att man har pantsatt huset och tagit enorma lån spelar ingen roll.
Några musikervänner har fått bidrag vilket är rätt, men hade det bara gällt vår privatekonomi hade det varit kanon. Jag hade kunnat jobba på nåt lager. Privata räkningarna klarar man.
Företaget har enorma fasta kostnader som hyra, amorteringar, räntor, skatter som ska in och med nuvarande försäljning är det inte ens i närheten av möjligt. Regeringen förbjuder oss att ha öppet efter 22 och det är nu skamligt att gå på krogen, vi får betala priset.
Alla samhällsproblem verkar vara krogproblem. Man illustrerar nyhetsinslag med bilder från restauranger när det gäller samhällets problem med droger, våld, integration, jämlikhet eller vad det må vara. Alltid restaurangerna. Vi är stenhårt reglerade och utbildade. Vi är den enda branschen som faktiskt straffas hårt om något av detta sker i våra verksamheter.
Att dessa problem sker i hemmen, kollektivtrafiken, köpcentrum, skolor etc. hör man inget om. Sker det hos oss får vi viten och tappar tillståndet att servera."
https://www.facebook.com/100005147983632/posts/1609279635920287/?d=n