Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Jag tror de är tillfrågade men de hade ingen möjlighet.
Kan ha fel men uppfattade det så.
Med risk för att behöva ta på mig foliehatten har jag en fundering
kan man inte ta hjälp av landets alla veterinärer?
Nej, du behöver inte ta på dig någon foliehatt tycker jag.
Fram till 90- talet när Sverige fortfarande hade ett invationsförsvar och nästan alla män var krigsplacerade var många veterinärer krigsplacerade som "människoläkare".
Det finns ju även liknande personal som sjuksyrror och undersköterskor inom djursjukvården.
Frågan är hur mycket resurser man kan avvara utan att djur blir lidande? Misstänker att väldigt mycket djursjukvård är akut, så det finns inte ett antal "patienter" som väntar på planerad vård som man kan ta omhand senare.
Om vi nu har ett halvår kvar att kämpa mot corona innan många är vaccinerade kanske samhället borde acceptera en sämre djursjukvård till fördel för en bättre människosjukvård under det halvåret.
Jag förstår om en hundägare eller marsvinsägare vill prioritera sina djur framför en okänd människa under normala förhållanden, men nu kan det gälla en människas framtid och då anser jag att människan borde prioriteras före ett djur. När samhällets resurser ställs på prov måste vissa prioriteringar göras även om det är obehagligt och oönskat.
En djurägare som har ett sjukt djur kan ju få möjlighet att avsäga sig vård för sig själv och sina anhöriga till förmån för familjens hund.