2020-12-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Problemet verkar fortfarande vara att du inte begriper att det finns olika sorters mögel. En del är ofarligt, en del kan till och med vara bra i vissa sammanhang medan andra är direkt farliga. Vilken typ det handlar om kan knappast en privatperson avgöra utan kompetens, insyn i processen och labanalyser.
Jag påstår att det inte finns dåliga bakterier på en ost , endast neutrala och nyttiga , så länge alla som varit i kontakt med osten inte kontaminerat den med olika bajsbakterier.
Citera
2020-12-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aeiou
Jag påstår att det inte finns dåliga bakterier på en ost , endast neutrala och nyttiga , så länge alla som varit i kontakt med osten inte kontaminerat den med olika bajsbakterier.
Vad baserar du detta påstående på, för det är väl inte så att du också bara sitter och fantiserar? Du kan ju för övrigt inte heller veta vad osten kommit i kontakt med och hur hygienen sett ut.
Citera
2020-12-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elleichkei
Du blandar ihop olika begrepp nu. En svamp är inte en bakterie.
Mögelsvamp och bakterier finns överallt, allt handlar om rätt förutsättningar för att börja växa. Luftfuktighet och temperatur.

Det var någon som nämnde mögelsvamp och de gamla egyptierna. Några år efter man öppnat Tuthankamons grav, dog ett antal av arkeologerna. Det har visat sig att dödsfallen troligtvis uppstod av att de andats in svartmögel under själva utgrävningarna.
Troligtvis litar inte jag på sedan länge.Men man borde definitivt analysera osten i fråga.Beror det på undermålig hygien / råvaror så vill inte jag röra i den osten alls , ännu mindre hyvla bort några centimeter och sedan äta resten.Är det naturligt , ofarligt mögel så köper jag gärna.
Citera
2020-12-16, 13:03
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Här hyvlar de bort mögel på populära osten – Fångas med dold kamera
enligt Aftonbladets artikel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3J5zR/har-hyvlar-de-bort-mogel-pa-populara-osten--fangas-med-dold-kamera

Cheeses: https://www.skanemejerier.se
Fakta om mögel: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/mogelsvampar?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Vad är det för ost?
Brie?
Citera
2020-12-16, 13:05
Medlem
Citat:
Troligtvis litar inte jag på sedan länge.Men man borde definitivt analysera osten i fråga.Beror det på undermålig hygien / råvaror så vill inte jag röra i den osten alls , ännu mindre hyvla bort några centimeter och sedan äta resten.Är det naturligt , ofarligt mögel så köper jag gärna.
Men att skylla på att inte tillräckligt med mögel tagits bort på en nytillverkad ost är oseriöst från Livsmedelsverkets sida.
Citera
2020-12-16, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Vad är det för ost?
Brie?

200 Sekunder: https://www.youtube.com/watch?v=UcbQoaP4ApE
Citera
2020-12-16, 13:15
Medlem
Citat:
Men att skylla på att inte tillräckligt med mögel tagits bort på en nytillverkad ost är oseriöst från Livsmedelsverkets sida.
För även om vi antar att det är någon sorts "bajsbakteriemögel" så tycker Livsmedelsverket att vi ska skära loss 2cm och fortsätta äta.Det känns liksom fel.
Citera
2020-12-16, 13:55
Medlem
Det här med bakterier och mögelsvamp är lite av ett intresse för mig. Jag brukar nämligen tillverka korvar, som sedan röks och/eller torkas.

För att minimera risken av få en cocktail av diverse svampargifter eller bakterier, såsom Botulunism.

1 Hygíen, klipper pillar naglar, inga ringar. Borstar med nagelborste.
2 Alla ingridienser är väl kylda, när jag maler köttet ligger det precis över nollan. Även delarna till köttkvarnen har legat i frysen. Jag jobbar snabbt!
3 Nitritsalt används, så man inte åker på Clostridium Botulinum, som jag nämnde ovan.
4 Jag tillsätter oftast Penicillum Roqueforti eller Camemberti, samt Dofilus som innehåller probiotiska bakterier. När korven är stoppad, låter jag den hänga framme i rumstemperatur i ett dygn. Här kickar mjölksyrebakterierna igång och sänker Ph-värdet. Någonstans under 5.3 är bra.
5 När korven är förmognad, och skall torkas, brukar jag oftast hänga den i ca 14 grader med nästan 80% luftfuktighet. Detta för att korven skall torka inne ifrån och ut. Bakterier behöver fukt för att växa, därför torkas produkten. För att minska risken för mögelbildning (oönskad) så använder jag även en fläkt, för att cirkulera luften.

Vad har nu detta med osttillverkning att göra. Det är vissa likheter inom produktionen. Hygien, bra råvaror samt sanitet. Är jag inte noggrann med rengöring av torkrummet, ökar chanserna för att något skall gå fel. Slarvar jag vid omhängning av produkterna, så kanske jag tillför bakterier eller mögelsporer. Gör jag rätt, blir det utmärkta korvar eller vilka styckningsdetaljer jag torkar.

MÖGEL älskar att bli inkapslade i plast med lite fukt. Det är därför lagrad ost, skall ligga inpackat i s k ostpapper, dubbla lager. De kan var gjorda av plast, med små mikroskopiska hål.
Citera
2020-12-16, 15:13
Medlem
Mögelosten

*Intressant artikel om mögel på osten: https://fof.se/tidning/2020/8/artikel/moglig-ost-kan-vara-giftig

Citera
2020-12-16, 15:18
Medlem
kexapas avatar
Efter att ha sett inslaget har vi helt slutat köpa livsmedel från Skånemejerier. Vi är två vuxna, tre tonåringar och två yngre och både äter en hel del ost samtidigt som det går mängder med mjölk. Efter att ha diskuterat saken med bekanta, släkt och grannar ser de flesta ut att ha samma åsikt. Mejeriprodukter måste alltid vara fräscha och minsta lilla fusk som uppdagas inom livsmedel måste leda till bojkott!
Citera
2020-12-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Mögelosten

*Intressant artikel om mögel på osten: https://fof.se/tidning/2020/8/artikel/moglig-ost-kan-vara-giftig

Där står ju att det är okej att äta den.
Citera
2020-12-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Där står ju att det är okej att äta den.

Om man tar bort tillräckligt, ja.. inte hyvla så lite som möjligt så det inte ens ska synas att det hyvlats. Man ska ta bort MINST 2cm runt om möglet, dvs även inåt.

Herregud vad dumma folk är, förstår ni verkligen inte vad ni läser? Staplar ni orden på varandra i hjärnan? Hur gör ni för att inte förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in