2020-12-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Min vän har nu konstaterat Corona

Enda symtom är tappt lukt/smak

Hon har kanske en mild variant av Corona? Kanske därför vissa blir svin sjuka och andra inte

Borde man åka dit och ta en kyss? Så jag får en mild Corona variant ? Och skyddad ett tag mot aggressivare Corona ?
Det är ju inte variationer hos viru som gör att visa patienter drabbas hårdare utan det beror ju på variationer hos immunförsvaret hos olika individer.
Citera
2020-12-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ingen aning! 70% innebär väl iofs inte 7 ggr mer. För mig räcker det med att de säger att de ser en betydligt snabbare smittspridning med den nya varianten för att förstå hur allvarligt läget är. Det man hade kunnat hoppas på är ju att samtidigt som viruset blir mer smittsamt så blir det mindre farligt, men så verkar ju inte vara fallet. Inte farligare är ingen jättetröst om risken att bli smittad ökar dramatiskt.

Nu tror jag iofs inte de skulle gå ut med att om man misstänkte att det var lite mindre farligt. Ett sådant uttalande skulle riskera att leda till att många tolkade som att risken är borta, och bjuder halva bekantskresten på adventsfika, och sedan julhandlar i tio affärer. Därför skulle man bara säga det om man var helt säker på att det är mycket lindrigare, och dessutom totalt dominerar över den tidigare varianten. Där är vi inte, och det skulle dessutom i princip vara en omöjlighet så här tidigt. Hoppet att den engelska varianten är lite mer lindrig lever alltjämt, skulle jag säga. Men givetvis är det inte säkert, och om det inte finns någon skillnad alls i farlighet, så blir de närmaste månaderna inte alls trevliga.
Citera
2020-12-19, 19:00
Medlem
docentdisciplins avatar
nya varianten, som har varit känd ett tag verkar binda ace2 bättre (kd värdet ändrat), förmodligen innebär det att färre viruspartiklar krävs för att man ska bli sjuk. Det är inte som så att man blir sjuk av 1 viruspartikel, utan flera. Det antalet varierar från virustyp till virustyp (för kräkvirus behövs ganska få). Den nya varianten kan smitta mer effektivt genom att färre partiklar behöver tas upp av den som blir smittad. Det finns även en mutation (för det är flera i den nya varianten) som ligger nära furin klyvningsstället, det kan påverka öka viral load, mängd virus som produceras. Sammantaget, ett mer optimalt virus - ur spridningssynvinkel.
Citera
2020-12-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Misstänkte nästan att lagen inte omfattar rörelsefriheten. Om de stänger allt utom ICA och Apoteket så blir det dock i princip en indirekt lockdown: Vi får röra oss utanför hemmet men det finns inget att göra.
Precis, rörelsefriheten är utan att vara lagexpert skriven på ett sådant sätt att den inte kan inskränkas av riksdagen så lätt och med all rätt.

I Europa verkar takeaway, vissa butiker som ansågs nödvändiga (där jag bodde fram tills i somras var djuraffärer, butiker som säljer saker för hemjobb så som datorbutiker, postombud, de som säljer jordbrukstillbehör, vissa yrkesbutiker, banker, spritbutiker, optiker och liknande öppet) hålla öppet, men ofta begränsar de även rörelsefriheten.

I Sverige lär de väl om ingen minskning syns från nu till i mitten av januari stänga det mesta. Men folk kan fortfarande åka till fjällstugan eller köra och hälsa på föräldrarna över helgen eller sticka och fiska. Du kan köra en massiv hemmafest också som pandemilagen är skriven, det ger störa böter i tex Norge.
Citera
2020-12-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Min sambo hade konstaterad Corona för ca en månad sedan, och jag klarade mig mirakulöst undan trots att vi hållit oss i karantän tillsammans. När hon var som sjukast (hade rinnsnuva och lite hosta) spelade vi kort och jag höll således i hennes snoriga kort.

Det finns inte en CHANS att jag inte haft kontakt med viruset under denna period, men jag har testat negativt både på covid och antikroppstest. Vad tror ni detta kan bero på?

Julen 2019 var jag jäkligt risig och min astma kickade igång som aldrig förr. Var tvungen att stå upp mitt i natten för att det kändes som det satt en sumobrottare på mitt bröst. Hade då jobbat med influgna kineser (Peking) i ca en månads tid. Kan jag ha T-celler sedan dess eller vad är det frågan om? Hälften av min släkt har haft det nu men jag har klarat mig trots att det funnits i mitt hem.

Inte speciellt konstigt, läste någonstans att sannolikheten att bli smittad om ens make/sambo är smittad är 40%. Sannolikheten att bli smittad om en familjemedlem som inte är make/sambo är smittad, är 20%.
Faktum är att de flesta inte är speciellt smittsamma alls, men att vissa är väldigt smittsamma, och blir superspridare. Vad detta beror på vet man inte.
Citera
2020-12-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det kanske är lika bra att jag räknar tillbaka från mortality rate för att komma fram till samma siffra ?
Visst, argumentera för det du har belägg för, varken mer eller mindre.

Ett kasst argument blir inte bättre för att det råkar överensstämma med ett bättre belagt sådant dock.
Citera
2020-12-19, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Idiotiska medicinare har krävt full nedstängning sedan mars. Det är inte så förvånande. Det finns en grupp läkare som är rätt okunniga utanför medicinska frågor och som i sin arrogans tror att vården är det enda som är riktigt viktigt i samhället. Jag börjar förstå varför läkarnas status sjunkit under en tid. Det är allt fler läkare som saknar känsla för samhället de ska tjäna.

Miserabla Storbritannien är inget exempelland att följa. Skrattretande att kräva inställd jul. Det är total galenskap. Helt utan historiska proportioner.

Jag gillar inte heller en mängd läkare och annan vårdpersonal. De kan medicin men helhetsbilden för landet verkar de inte begripa sig på.

Snävt som fan. Flertalet vill stänga ned landet och därmed förstöra det ekonomiskt. För ett virus där dödligheten i Sverige kanske är 5-7 pers på 10,000.

Och inte en enda djävel i regimvänlig massmedia som får chansen att lugna ned.

Å andra sidan. Sjukvården är i bedrövligt skick när den inte klarar denna påfrestning. För mycket pengar till en massa SKIT som Sverige inte behöver.
Senast redigerad av Mertillen 2020-12-19 kl. 19:07.
Citera
2020-12-19, 19:06
Medlem
I USA har redan över 128 000 personer ha fått sin första dos av Pifzers/Biontechs vaccin, enligt en undersökning som tidningen New York Times gjort.
Citera
2020-12-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Idiotiska medicinare har krävt full nedstängning sedan mars. Det är inte så förvånande. Det finns en grupp läkare som är rätt okunniga utanför medicinska frågor och som i sin arrogans tror att vården är det enda som är riktigt viktigt i samhället. Jag börjar förstå varför läkarnas status sjunkit under en tid. Det är allt fler läkare som saknar känsla för samhället de ska tjäna.

Miserabla Storbritannien är inget exempelland att följa. Skrattretande att kräva inställd jul. Det är total galenskap. Helt utan historiska proportioner.
Håller med även om jag är för att man borde kunna stänga ner mer än idag. Men efter att ha upplevt lockdown där polisen gav mig böter för att jag helt ensam tog en löptur och råkade vara ute för länge så är jag också rädd för polisstatsbeteendet som vissa av de mest högljudda virologerna (och Flashbackarna) verkar förespråka för Sverige. Hård lockdown slår sönder samhället på oförsvarbara sätt och i länderna i Europa som provat hård lockdown har nästan alla lyckats lika dåligt som Sverige eller värre.

Väldigt ensidigt där Corona är det ENDA som spelar roll för vissa av virologerna till den nivån att de vill låsa in folk i deras hem oavsett om de gjort fel eller inte.
Citera
2020-12-19, 19:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
I USA har redan över 128 000 personer ha fått sin första dos av Pifzers/Biontechs vaccin, enligt en undersökning som tidningen New York Times gjort.

Motsvarar runt 4000 svenskar. Inte ens en piss i atlanten men det är ändå skönt att vaccinationerna är på gång.
Citera
2020-12-19, 19:15
Bannlyst
Försiktighetsprincipen.

Iom potentiellt 70% mer smittsam mutation.
Senast redigerad av snuttis 2020-12-19 kl. 19:23.
Citera
2020-12-19, 19:20
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Wow, då är 0,004% av befolkningen vaccinerad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in