2020-12-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
För

1. Min vän jobbar på Iva i Helsingborg blev sjuk i april och har inga antikroppar längre

2. Min moster blev sjuk i mars även hon jobbar inom vården, hon har inga antikroppar

3. Tidningarna har skrivit minst 8 gånger om folk som fått Corona 2 gånger och att man inte är immun mer än 111 dygn

De har inte antikroppar, men de har trots allt inte blivit smittade igen. Man kan bli smittad igen om man blev smittad i våras, men de flesta kommer inte bli det även om de utsätts för viruset igen. Känns också som att tidningsartiklar om detta blir mindre och mindre, hade det fullständigt exploderat med återinfektioner så hade vi vetat. De första enstaka var en stor nyhet, de enstaka som fortsätter komma är inte det.
Citera
2020-12-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Den här händelsen låter som om viruset smittat luftburet på längre avstånd. Dålig ventilation kanske?. Alla blev smittade trots att de följde FHM anvisningar. Tråkigt att de inte hade fått anvisningar att ha munskydd....

"Den dåvarande restriktionen var högst 50 personer. Restaurangen hade även placerat borden efter rådande riktlinjer, uppgav en av arrangörerna för Helagotland.se i november."

"Alla smittades
Han blev en av 30 personer som insjuknade i covid-19. Samtliga personer i lokalen, inklusive personal och bandmedlemmar, smittades av corona. De två personerna som inte drabbades hade redan haft smittan i våras."

https://www.expressen.se/nyheter/konsert-blev-superspridar-event-pa-gotland-en-dod1/

Tiden är en faktor, dom satt nog ett par timmar. Och alkohol och sång. Dålig kombo. Kan tänka mig att detta med att följa riktlinjerna var det nog sisådär med.
Citera
2020-12-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det har redan börjat med lucia och julmiddagar... lägg till julhandel också

Snart kommer toppen

Inget av Lucia eller julmiddagar firas i närheten av som vanligt. Möjligen Lucia för väldigt små barn, men nej, inte ens det.
Citera
2020-12-14, 21:44
Medlem
Sjukhuskollapsen kommer nog till vinter, hård triage och skytteltrafik med patienter till andra länder.
Citera
2020-12-14, 21:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nej, men dom har nog inget val. Något som länderna kommit överens om.

Vad jag förstod så var de villiga att hjälpa till att vårda sjuka i sina länder inte här i Sverige
Citera
2020-12-14, 21:46
Medlem
Det här är till antivaxxare:

12 deltagare som fick Pfizer vaccinet blev gravida mellan första och andra dosen. Hittills har inga biverkningar rapporterats. Däremot fick två av de 11 kvinnorna i placebo gruppen som blev gravida missfall.

https://brief19.com/2020/12/14/brief
Citera
2020-12-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Stockholm kan ligga på toppen. Åtgärder som görs med stängda gymnasier och högstadier, och att folk åtminstone delvis följer råden, därtill, ganska många positiva antikroppstester, gör att det knappast kan öka mycket mer. Någon snabb minskning lär det dock inte bli, utan väldigt utdraget. Resten av Sverige är knappast på toppen än, även om de sannolikt också har lägre R0 än Stockholm.

Vad som nästan är mer oroväckande än antatet fall är ålderstrukturen på fallen. Fram till för någon månad sedan var 20-29 den åldersgrupp med flest bekräftat nysmittade. Nu är det 40-49, och det är fler 50-59 än 20-29. Över 60 fortfarande betydligt lägre än andra åldrar, går verkligen en skarp gräns vid 60. Om det bryts så har vi stora problem, och risken finns. Dels har de vänner/bekanta i ålder 50-59, och kanske framför allt så kommer många av dem att träffa sina vuxna barn vid jul. Här har vi faktiskt ett potentiellt jätteproblem. Få 60-åringar dör, men av IVA-patienterna är de en ganska stor andel.

Ja nu stundar julen. Det innebär väl att en del träffar släkten, men jag tror ändå att många kommer att hålla sig hemma de närmaste veckorna. Det i kombination med att folk blir försiktigare bör leda till en minskning. Men sedan fram i Januari kan det sätta fart igen. Jag tror att man kan få en del såna här toppar och dalar, fram till våren, när det kommer att lugna sig en hel del.
För att immunitet skall börja märkas på allvar krävs nog att minst 20% av befolkningen smittas och där är vi inte ännu.
Citera
2020-12-14, 21:47
Medlem
Citat:
De har inte antikroppar, men de har trots allt inte blivit smittade igen. Man kan bli smittad igen om man blev smittad i våras, men de flesta kommer inte bli det även om de utsätts för viruset igen. Känns också som att tidningsartiklar om detta blir mindre och mindre, hade det fullständigt exploderat med återinfektioner så hade vi vetat. De första enstaka var en stor nyhet, de enstaka som fortsätter komma är inte det.
Och om de får väldigt lite smitta i sig så kan de faktiskt få antikroppar igen, utan att ens bli lätt sjuk. Immunförsvaret är extremt komplext.
Citera
2020-12-14, 21:48
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
För

1. Min vän jobbar på Iva i Helsingborg blev sjuk i april och har inga antikroppar längre

2. Min moster blev sjuk i mars även hon jobbar inom vården, hon har inga antikroppar

3. Tidningarna har skrivit minst 8 gånger om folk som fått Corona 2 gånger och att man inte är immun mer än 111 dygn

Det finns flera varianter av corona. Immunförsvaret kanske bara känner igen en variant? Därför kan man bli sjuk igen - precis som vid andra förkylningsvirus?
Citera
2020-12-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Vadå ta bort Covid?

Om vi levt som vi gjort nu med covid alla år när covid inte fanns. Då hade vi ju räddat mängder med liv. Ingen som dör i influensa och vinterkräksjuka t ex
Citera
2020-12-14, 21:51
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Inget av Lucia eller julmiddagar firas i närheten av som vanligt. Möjligen Lucia för väldigt små barn, men nej, inte ens det.

De flesta jag
Känner kommer att fira jul precis som vanligt..

In princip alla jag känner har levt som
Vanligt 2020 och några har blivit sjuka i covid...

Jag tror att de flesta ändå fortsätter leva sina liv som vanligt
Citera
2020-12-14, 21:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det här är till antivaxxare:

12 deltagare som fick Pfizer vaccinet blev gravida mellan första och andra dosen. Hittills har inga biverkningar rapporterats. Däremot fick två av de 11 kvinnorna i placebo gruppen som blev gravida missfall.

https://brief19.com/2020/12/14/brief

Antivaxxare hävdar då bara att alla som inte blev gravida blivit sterila när bara 12 av X kunde bli gravid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in