Hej! Är sugen på att köpa en lite sportigare bil till sommaren och ser att bilförsäkringen på mitt namn kommer att ligga på ca 3500 kr i månaden på mitt namn. Ifall jag skriver bilen på min mamma så blir priset ca 1500kr i månaden. Nu undrar jag ifall det funkar att ha bilen på henne fastän hon inte har körkort? Blir det komplikationer ifall jag hamnar i en olycka med bilen? Jag bor fortfarande hemma med mina föräldrar.
Nej, du får inte försäkra din bil på dina föräldrar. En bil får inte registreras på andra familjemedlemmar för att få ner försäkringspremien. Endast den registrerade ägaren till fordonet kan stå som försäkringstagare.
Om du skriver över ägandet på en närstående och försäkrar fordonet på denna person, kan ersättningen vid en eventuell skada sättas ned eller helt utebli om denna person inte är den huvudsakliga brukaren av fordonet.
Du kommer inte få någon ersättning om något händer. Det är ju helt uppenbart att din mor som saknar körkort inte kör en sportbil! Du kommer antagligen bli anmäld för försäkringbedrägeri också!
Hej! Är sugen på att köpa en lite sportigare bil till sommaren och ser att bilförsäkringen på mitt namn kommer att ligga på ca 3500 kr i månaden på mitt namn. Ifall jag skriver bilen på min mamma så blir priset ca 1500kr i månaden. Nu undrar jag ifall det funkar att ha bilen på henne fastän hon inte har körkort? Blir det komplikationer ifall jag hamnar i en olycka med bilen? Jag bor fortfarande hemma med mina föräldrar.
Tja risken är du inte får en enda kr om något händer.