2020-12-19, 12:32
Medlem
Hej! Är sugen på att köpa en lite sportigare bil till sommaren och ser att bilförsäkringen på mitt namn kommer att ligga på ca 3500 kr i månaden på mitt namn. Ifall jag skriver bilen på min mamma så blir priset ca 1500kr i månaden. Nu undrar jag ifall det funkar att ha bilen på henne fastän hon inte har körkort? Blir det komplikationer ifall jag hamnar i en olycka med bilen? Jag bor fortfarande hemma med mina föräldrar.
Citera
2020-12-19, 12:35
Medlem
Citat:
Kan jag försäkra bilen på en förälder?

Nej, du får inte försäkra din bil på dina föräldrar. En bil får inte registreras på andra familjemedlemmar för att få ner försäkringspremien. Endast den registrerade ägaren till fordonet kan stå som försäkringstagare.

Om du skriver över ägandet på en närstående och försäkrar fordonet på denna person, kan ersättningen vid en eventuell skada sättas ned eller helt utebli om denna person inte är den huvudsakliga brukaren av fordonet.

Källa: https://www.insplanet.com/forsakring/bil/artiklar/teckna-bilforsakring-pa-nagon-annan/
Citera
2020-12-19, 12:35
Medlem
Du kommer inte få någon ersättning om något händer. Det är ju helt uppenbart att din mor som saknar körkort inte kör en sportbil! Du kommer antagligen bli anmäld för försäkringbedrägeri också!
Citera
2020-12-19, 12:36
Medlem
Deckard-Cains avatar
Hur ska bilen finansieras?
Ska den belånas kan hon vara medlånetagare. Då kan hon stå på försäkringen
Citera
2020-12-19, 12:36
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artef
Hej! Är sugen på att köpa en lite sportigare bil till sommaren och ser att bilförsäkringen på mitt namn kommer att ligga på ca 3500 kr i månaden på mitt namn. Ifall jag skriver bilen på min mamma så blir priset ca 1500kr i månaden. Nu undrar jag ifall det funkar att ha bilen på henne fastän hon inte har körkort? Blir det komplikationer ifall jag hamnar i en olycka med bilen? Jag bor fortfarande hemma med mina föräldrar.
Tja risken är du inte får en enda kr om något händer.

https://www.expressen.se/motor/bilforsakring/forsakringsmissarna-som-kan-sta-dig-dyrt/
Citera
2020-12-19, 13:08
Medlem
yz44s avatar
Nyfiken på vilken bil det är som kostar 42.000:- om året att försäkra.
Citera
2020-12-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Hur ska bilen finansieras?
Ska den belånas kan hon vara medlånetagare. Då kan hon stå på försäkringen
Tänkte betala hela summan kontant
Citera
2020-12-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Nyfiken på vilken bil det är som kostar 42.000:- om året att försäkra.
Golf r
Citera
2020-12-19, 15:01
Medlem
Kul att bli stannad varje gång polisen scannar av och ser körkortslös ägare.
Citera
2020-12-19, 15:33
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Tänkte betala hela summan kontant

Varför?
Citera
2020-12-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Varför?
varför inte?
Citera
2020-12-19, 17:14
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
varför inte?

Det finns många varför inte, men för en sådan ekonomisk rådgivning så skulle jag behöva veta.mer om dig och din ekonomiska situation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in