2020-12-16, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1reich
Haha, vitpixlingen av Aftonbladet på en av dom åtalade är ju fan brutal. Dom lyckas alltså få en kolsvart neger att framstå som en albino.. JÖSSES

Herre. Läs FUP innan du uttalar dig.
Citera
2020-12-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simson
Självklart kan båda gå fria genom att skylla på varandra! Det har hänt förr och händer fortfarande. https://www.domstol.se/gota-hovratt/nyheter/2020/11/hovratten-andrar-tingsrattens-dom-om-mord-i-markaryd/

Men i det fallet hade man väl inte så mycket andra bevis?
Citera
2020-12-16, 10:27
Medlem
Nu skriver Aftonbladet att båda kan frikännas från mordåtalet då de skyller på varandra och inga bindande bevis finns att någon av dem detog i mördandet.

Åklagaren yrkar ändå på livstid då de i samförstånd utfört dåden.

Här är svenskt rättsväsende verkligen ute på gungande is vilket jag påpekat i flera inlägg i andra fall.
Ibland, eller i undantag, blir det livstid för "samförstånd" som för Malexandermördarna, ibland blir det frikännande, som i Småland gällande de baltiska dräparna av pensionären.
Finns fler fall där det blivit frikännande efter att rätten inte kunnat bevisa vem som mördade bland dem som bevisligen varit delaktiga i att ha ihjäl andra.

Efter Malexander trodde man att HD skulle slå fast detta prejudikat, men man tog inte ens upp domen och HR gick på TR:s dom. TR fick bli den instans som dömde. HD vågade inte röra i denna viktiga rättsliga fråga genom prejudikat för jag antar försvaret vädjade dit.

Kanske får åklagaren i TR igenom sina livstidsstraff, som kommer att överklagas. Hur ställer sig då HR och vad blir deras påföljd, och tar HD då slutligen upp fallet när det appelleras dit, vilket det kommer göras av åklagare eller försvar beroende på domarna i lägre instanserna?

Rättsväsendet måste ge klara instruktioner någon gång vad som gäller.
Skall dessa båda kallhamrade typer gå fria här också, är det spiken i kistan för allmänhetens tro på rättvisa, vågar jag påstå.
Citera
2020-12-16, 14:38
Medlem
Tror inte de kommer gå fria från mord i detta fall utan rätten kommer luta sig emot "samförstånd"
För att ta ett fall i färskt minne(Markaryd) var ju att man inte kunde utesluta att en gärningsman hade hunnit och kunnat utföra dådet på egen hand...
Men här tror jag det är svårt att få till att en person lyckats med den bedriften.
Hoppas inget annat att de fäll å det så in i satan!

Kan också tillägga att i vissa länder kan ett passivt deltagande straffas hårdare än själva utförande pga att mabn inte agerat och förhindrat mord/et.. Något för staten att ta till sig.
Citera
2020-12-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simson
Självklart kan båda gå fria genom att skylla på varandra! Det har hänt förr och händer fortfarande. https://www.domstol.se/gota-hovratt/nyheter/2020/11/hovratten-andrar-tingsrattens-dom-om-mord-i-markaryd/

Ja omöjligt är det inte men på samma sätt som du visar på exempel där det sket så finns det exempel där folk döms. I detta fall, sett till den bevisning som finns att ta del av framstår det som om bevisningen är robust. Så var inte bevisningen i friande fall.
Citera
2020-12-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Finns fler fall där det blivit frikännande efter att rätten inte kunnat bevisa vem som mördade bland dem som bevisligen varit delaktiga i att ha ihjäl andra.

Ja, ett annat fall som rörde upp känslor var kvinnan och mannen som dödade sin fem månader gamla bebis men gick fria efter att ha skyllt gärningen på varandra. Kvinnan fick också skadestånd om 165.000kr för sin tid i häkte:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0aR8A/dodade-sin-bebis--far-skadestand-for-lidande

Som flera i tråden nämnt tror jag att de misstänkta för morden i Sveriges Beverly Hills Vallentuna fälls och får långa fängelsestraff utdömda även i hovrätten (18 till livstid). Detta mot bakgrund av den tunga bevisningen i de gemensamma förberedelserna och efterspelet. Möjligen att VK:s dom kan mildras på grund av hotbilden från CÖ:s fabulerande. Det är försvårande för VK att han tillhandahöll CÖ kniven i samband med gärningarna. Han borde förstått att CÖ inte skulle bruka den för att konsumera kyckling...
Citera
2020-12-16, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Ja, ett annat fall som rörde upp känslor var kvinnan och mannen som dödade sin fem månader gamla bebis men gick fria efter att ha skyllt gärningen på varandra. Kvinnan fick också skadestånd om 165.000kr för sin tid i häkte:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0aR8A/dodade-sin-bebis--far-skadestand-for-lidande

Som flera i tråden nämnt tror jag att de misstänkta för morden i Sveriges Beverly Hills Vallentuna fälls och får långa fängelsestraff utdömda även i hovrätten (18 till livstid). Detta mot bakgrund av den tunga bevisningen i de gemensamma förberedelserna och efterspelet. Möjligen att VK:s dom kan mildras på grund av hotbilden från CÖ:s fabulerande. Det är försvårande för VK att han tillhandahöll CÖ kniven i samband med gärningarna. Han borde förstått att CÖ inte skulle bruka den för att konsumera kyckling...
CÖ sade en sak i polisförhöret i FUP som jag tycker pekar på att CÖ skulle ha skurit Lars i halsen. Han hade sagt till VK att han pratade med Lars när Lars "gurglade". Jag tyder det som att han pratade med Lars när han var döende=gurglade. Han berättade det för VK. Då måste ju CÖ har varit ensam med Lars just den stunden. Har jag fattat rätt? Men inget säger ju att han även har mördat Zusanne. Men att allt detta har skett i samförstånd går ju inte att komma ifrån.
Citera
2020-12-18, 22:43
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Tror inte de kommer gå fria från mord i detta fall utan rätten kommer luta sig emot "samförstånd"
För att ta ett fall i färskt minne(Markaryd) var ju att man inte kunde utesluta att en gärningsman hade hunnit och kunnat utföra dådet på egen hand...
Men här tror jag det är svårt att få till att en person lyckats med den bedriften.
Hoppas inget annat att de fäll å det så in i satan!

Kan också tillägga att i vissa länder kan ett passivt deltagande straffas hårdare än själva utförande pga att mabn inte agerat och förhindrat mord/et.. Något för staten att ta till sig.

Jag har inte så svårt för att se att en av dom kan ha utfört båda morden - utan hjälp från den andre. Det finns ju flera fall i bl.a. USA då en ensam gärningsman lyckats med dylikt.
Citera
2020-12-19, 10:28
Medlem
cleovarnamnets avatar
Artikel i SvD med polisernas perspektiv:
https://www.svd.se/vem-mordade-lars-och-suzanne
Citera
2020-12-19, 21:04
Medlem
Dom i målet meddelas av Attunda tingsrätt den 7 januari 2021.
Citera
2020-12-20, 18:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Dom i målet meddelas av Attunda tingsrätt den 7 januari 2021.
Om det åtalade inte har frisläppts ur häkte efter sista huvudförhandlingsdagen, torde det i vart fall inte vara någon av dem som frikänns.
Citera
2020-12-20, 19:00
Medlem
TrotylHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om det åtalade inte har frisläppts ur häkte efter sista huvudförhandlingsdagen, torde det i vart fall inte vara någon av dem som frikänns.

Båda har erkänt att de var på plats och rånet så ett frikännande är uteslutet. Allt annat än livstid för båda för det brutala dubbelmordet vore ett hån mot rättvisan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in