Citat:
Ursprungligen postat av
SWAG99
Affärsmodellen måste vara skalbar, man ska kunna öka omsättningen snabbt och enkelt. Därför tror jag på framgångsrika mjukvarubolag. Har själv fortnox och evolution som jag hoppas kan gå bra.
Även serieförvärvare som ännu inte vuxit sig så stora är intressanta. Här hoppas jag på Teqnion och Instalco. Annars har jag Plejd som ju går riktigt bra och produkten verkar helt rätt, men jag vet inte hur de kan skala, eller om marknaden kommer att växa mest hos lågpriskonkurrenter.
Sen tror jag gammelbankerna är körda och att Avanza har stor potential. Tyvärr förstår jag inte bank så bra, så jag äger inga.
Ett exempel på detta är ChromoGenics. De tillverkar en produkt som är fantastisk. Det är solskydd som byggs in i glaset och ersätter mekaniska skydd (som markiser). Affärsmodellen är skalbar så tillvida att de tillverkar en film som enkelt kan flygas över hela världen från Uppsala fabriken och de kan nog i princip leverera till alla skyskrapor som byggs från en relativt liten fabrik. Skalbart är det.
Nästa krav för att vara en 10-dubblare (i närtid) är ju att värderingen är låg just nu. I fallet ChromoGenics värderas bolaget under värdet på fabrik och maskinpark. Detta eftersom ledningen verkar inkompetent och inte klarar att bygga en organisation som levererar resultat. Det är snart två år sedan de köpte maskinerna och de har ännu inte lyckats producera något samtidigt som underleverantören är så usel att de får betala mer i reklamationer än vad de gör i vinst på försäljningen. Skärper de sig inte är det konkurs som gäller och ledningen tänker nog försöka hålla sig flytande med lån så länge som bara går. Inget värde kvar i bolaget när det smäller. Risk finns!
Samtidigt finns det tecken på en vändning. Nuvarande VD är industrialist. Det är inte forskare som styr längre. Det kan mycket väl komma besked om produktionsstart i februari-mars (eller inte). Då går raketen! Med ordning på produktionen och leveranser till nya skyskrapor världen över så är 10-dubbling lågt räknat. Finns insynsköp senaste månaden dessutom. Nog de första på flera år om man räknar bort minimalt deltagande i nyemissioner...
Är det inte detta man skall leta efter då man vill hitta 10-dubblare? Säkra kort finns ju inte. Istället gäller det att leta företag nära konkurs men med potential att vända? Allt eller inget