2020-12-18, 08:41
Medlem
Vem vill inte hitta aktier, som tiodubblar sin kurs inom 10 år. Tänkt att bara slänga in lite pengar då och då och se kapitalet växa i rask takt. Ett skolboksexempel var ju HM, som under par, kanske tre årtionden, åtminstone tiodubblade sin aktiekurs var 10e år. En tusenlapp, blir så småningom en miljon. Mums.

Jag inser förstås att det inte går att få en portfölj med bara tiodubblare. För det krävs en äkta siarförmåga. Dock är det något att sträva efter. Det är intressant hur man kan bära sig åt, för att hitta troliga kandidater och rata dom, som inte håller måttet.

Själv tänker jag att det måste vara företag med god tillväxt. Alltså ökande omsättning. Det är en absolut förutsättning.

Bara vinst är för snävt. Nollresultat under uppbyggnad kan vara acceptabelt. Det är inte ovanligt att företag med små vinster och ökande försäljning, skjuter i höjden när de lite större vinsterna väl kommer.

Sen ska företaget helst verka i en bransch med stark tillväxt. Men det är inte helt nödvändigt. Det kan räcka med att branschen totalt omsätter mångmiljardbelopp och växer måttligt. Då gäller det att företaget kniper marknadsandelar. Det ska absolut inte vara en krympande bransch dock.

Skuldsättning ska vara måttlig. Det är för riskabelt om omsättningen är hög. Dessutom ska det funka utan hög belåning om försäljningen går bra.

Vad är era tankar om att hitta tiodubblare
Citera
2020-12-18, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Vem vill inte hitta aktier, som tiodubblar sin kurs inom 10 år. Tänkt att bara slänga in lite pengar då och då och se kapitalet växa i rask takt. Ett skolboksexempel var ju HM, som under par, kanske tre årtionden, åtminstone tiodubblade sin aktiekurs var 10e år. En tusenlapp, blir så småningom en miljon. Mums.

Jag inser förstås att det inte går att få en portfölj med bara tiodubblare. För det krävs en äkta siarförmåga. Dock är det något att sträva efter. Det är intressant hur man kan bära sig åt, för att hitta troliga kandidater och rata dom, som inte håller måttet.

Själv tänker jag att det måste vara företag med god tillväxt. Alltså ökande omsättning. Det är en absolut förutsättning.

Bara vinst är för snävt. Nollresultat under uppbyggnad kan vara acceptabelt. Det är inte ovanligt att företag med små vinster och ökande försäljning, skjuter i höjden när de lite större vinsterna väl kommer.

Sen ska företaget helst verka i en bransch med stark tillväxt. Men det är inte helt nödvändigt. Det kan räcka med att branschen totalt omsätter mångmiljardbelopp och växer måttligt. Då gäller det att företaget kniper marknadsandelar. Det ska absolut inte vara en krympande bransch dock.

Skuldsättning ska vara måttlig. Det är för riskabelt om omsättningen är hög. Dessutom ska det funka utan hög belåning om försäljningen går bra.

Finns väl nåt flygbolag idag som gjorde en omvänd split så paniken är total, folk kommer börja flyga igen det är ju helt säkert om vi överlever pandemin.
Citera
2020-12-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Finns väl nåt flygbolag idag som gjorde en omvänd split så paniken är total, folk kommer börja flyga igen det är ju helt säkert om vi överlever pandemin.

Ja det tror jag är ett säkert tips, men det är också ganska kortvarigt. Tiodubbla på tio år. Då tänker jag mer långsiktigt.
Citera
2020-12-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ja det tror jag är ett säkert tips, men det är också ganska kortvarigt. Tiodubbla på tio år. Då tänker jag mer långsiktigt.

Säg inte det, vem vet.
Citera
2020-12-18, 12:54
Medlem
Pungpuckels avatar
Sluta jaga, gå all-in på Bitcoin.
Citera
2020-12-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Sluta jaga, gå all-in på Bitcoin.
Allvarligt så kan det vara en tiodubblare på ett antal år. Nu tänkte jag inte på valutor men ok. Användningen ökar och kommer säkert att göra det ett tag till. Volaliteten är dock enorm, så det gäller att ha is i magen.
Citera
2020-12-18, 13:05
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Allvarligt så kan det vara en tiodubblare på ett antal år. Nu tänkte jag inte på valutor men ok. Användningen ökar och kommer säkert att göra det ett tag till. Volaliteten är dock enorm, så det gäller att ha is i magen.

Jag bryr mig endast om siffrorna på depån, om det heter certifikat så får det heta det.
Antal år?
Förra svingen gick Bitcoin upp X 20, det kommer det att göra under 2021, om inte mer pga andra omständigheter än sist.
Igår gjorde jag 12% får se vad som händer under dagen.
En del analytiker säger att den kan ta en andepaus vid $ 26.000, men vem vet.
Citera
2020-12-18, 15:34
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Vem vill inte hitta aktier, som tiodubblar sin kurs inom 10 år.

Menar tiodubblare eller tio gånger pengarna?
Citera
2020-12-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Menar tiodubblare eller tio gånger pengarna?

Vad är skillnaden? Om kursen ökar 10 ggr, så ökar väl pengarna 10 ggr. Sen kan ju kontot förändras annorlunda om jag tar ut och sätter in pengar lite då och då.
Citera
2020-12-18, 23:45
Medlem
bitcoin har du 100x om du säljer om 10 år
Citera
2020-12-19, 10:04
Medlem
Affärsmodellen måste vara skalbar, man ska kunna öka omsättningen snabbt och enkelt. Därför tror jag på framgångsrika mjukvarubolag. Har själv fortnox och evolution som jag hoppas kan gå bra.

Även serieförvärvare som ännu inte vuxit sig så stora är intressanta. Här hoppas jag på Teqnion och Instalco. Annars har jag Plejd som ju går riktigt bra och produkten verkar helt rätt, men jag vet inte hur de kan skala, eller om marknaden kommer att växa mest hos lågpriskonkurrenter.

Sen tror jag gammelbankerna är körda och att Avanza har stor potential. Tyvärr förstår jag inte bank så bra, så jag äger inga.
Citera
2020-12-19, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Affärsmodellen måste vara skalbar, man ska kunna öka omsättningen snabbt och enkelt. Därför tror jag på framgångsrika mjukvarubolag. Har själv fortnox och evolution som jag hoppas kan gå bra.

Även serieförvärvare som ännu inte vuxit sig så stora är intressanta. Här hoppas jag på Teqnion och Instalco. Annars har jag Plejd som ju går riktigt bra och produkten verkar helt rätt, men jag vet inte hur de kan skala, eller om marknaden kommer att växa mest hos lågpriskonkurrenter.

Sen tror jag gammelbankerna är körda och att Avanza har stor potential. Tyvärr förstår jag inte bank så bra, så jag äger inga.

Ett exempel på detta är ChromoGenics. De tillverkar en produkt som är fantastisk. Det är solskydd som byggs in i glaset och ersätter mekaniska skydd (som markiser). Affärsmodellen är skalbar så tillvida att de tillverkar en film som enkelt kan flygas över hela världen från Uppsala fabriken och de kan nog i princip leverera till alla skyskrapor som byggs från en relativt liten fabrik. Skalbart är det.

Nästa krav för att vara en 10-dubblare (i närtid) är ju att värderingen är låg just nu. I fallet ChromoGenics värderas bolaget under värdet på fabrik och maskinpark. Detta eftersom ledningen verkar inkompetent och inte klarar att bygga en organisation som levererar resultat. Det är snart två år sedan de köpte maskinerna och de har ännu inte lyckats producera något samtidigt som underleverantören är så usel att de får betala mer i reklamationer än vad de gör i vinst på försäljningen. Skärper de sig inte är det konkurs som gäller och ledningen tänker nog försöka hålla sig flytande med lån så länge som bara går. Inget värde kvar i bolaget när det smäller. Risk finns!

Samtidigt finns det tecken på en vändning. Nuvarande VD är industrialist. Det är inte forskare som styr längre. Det kan mycket väl komma besked om produktionsstart i februari-mars (eller inte). Då går raketen! Med ordning på produktionen och leveranser till nya skyskrapor världen över så är 10-dubbling lågt räknat. Finns insynsköp senaste månaden dessutom. Nog de första på flera år om man räknar bort minimalt deltagande i nyemissioner...

Är det inte detta man skall leta efter då man vill hitta 10-dubblare? Säkra kort finns ju inte. Istället gäller det att leta företag nära konkurs men med potential att vända? Allt eller inget
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in