Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Jag vet inte om du känner till Brb 17:8 och 9 ?
Vad gäller valnämnd får du väl lägga fram saken för intresserade USA-politiker i lämpligt forum?
Nu verkar ju som att den politiska majoriteten i de enskilda staterna har bedömt att röstningen gått korrekt till, om jag nu inte missat något? Det har mao funnits alla möjligheter för politikerna att agera.
Den enkla förklaringen är ju att delstatspolitikerna inte bedömt att det varit några större fel på processen.
Nja, jag har lyssnat på flera av de "hearings" som varit och det är slående hur många av de egna valobservatörerna som vittnat om trakaserier och rena sabotage. Att det gått rätt till tror jag inte att politikerna skulle hålla med om. Däremot finns nog viss tvekan inför hur man skall gå vidare.
Vi får se hur det slutar man jag skulle fortfarande inte alls bli förvånad om flera stater följer efter om någon enstaka går föra och ogiltigförklarar sitt val.
Frågan är hur väl media black-outen fungerar? Dvs informerar sig amerikaner generellt om vad som kommer fram på dessa hearings? I princip samtliga amerikanska bekanta jag har är akademiker från väst eller östkusten och från rejält demokratiska områden. Mitt intryck är att de flesta helt enkelt vet att Biden vann men sedan inte följt med alls, och mer eller mindre anser att Trump är galen. Då är det ett rätt stort steg för relativt okända delstatspolitiker att gå ut och säga offentligt att Biden försökte fuska.
Edit: Och nej jag visste inte att det var 17:8-9 som gjorde valfusk olagligt. Hindrar inte att första instans är valprövningsnämnden dock. Tycker att vi i Sverige har ett mycet bättre system på många sätt än amerikanerna. Särskilt valsystemet.