2020-12-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jo jag förstår. Men jag delar inte påståendet att vi endast skulle ha 500 döda nu om vi infört munskydd i kollektivtrafiken i mars.

Däremot att arbeta hemma borde fler ha gjort tidigare. Jag kan ta min arbetsgivare som exempel som inte tillät hemjobb trots att jag mycket väl kan jobba hemma. Men från november har jag jobbat hemma och kommer att fortsätta göra så.
Min kusin hade samma problem. Jobbade hemifrån i mars-april utan problem och har ett vanligt kontorsjobb där dator via VPN och mobil är allt som behövs för att jobba. Men chefen tillät ändå inte hemmarbete då det minskade produktiviteten och ökade risken för säkerhetsproblem menade de. Samt att kontoret var säkert då det var mer än 1,5 meter mellan skrivborden. Så de anställda fick palla sig till jobbet ändå i de flesta fall med tunnelbana i rusningstrafik och flera testade positivt men arbetsgivaren hävdade att smittan skett på fritiden.

Massor av folk i Stockholm i morgonrusningen i kostym/affärsklänningar/kjolar helt klart på väg till kontorsjobb som nog i många fall kunde göras hemifrån.
Citera
2020-12-18, 21:53
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ja vad tror du? Du är i "den stora corona-tråden" vilket kan vara en hint.
notification rate betyder ngt helt annat när jag kollar i en ordbok
Citera
2020-12-18, 21:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej tyvärr funkar det inte riktigt så. I alla fall det vaccin jag läste om, Pfizer tror jag det var, ger bara lindrigare symptom, men man blir ändå sjuk. Alltså kan man smitta trots att man är vaccinerad.

Normalt sett minskar ju smittan framåt sommaren, så det kommer den säkert att göra. Men det finns stora orosmoln på himmelen. Det ena är att immuniteten som man har fått försvagas med tiden. Det borde innebära att en del av de som hade smittan i våras kan börja smittas igen.
Det andra orosmolnet är att viruset har börjat mutera. Den varianten som nu sprids i UK verkar vara mer smittsam än den vi har nu så den kan ta över helt. Om vacciner och immunitet kommer att hjälpa mot olika mutationer vet vi inte.

Vad jag kan läsa mig till så gör de PCR på alla med symptom och beräknar effektiviteten efter hur många färre som blir positiva i vaccin gruppen.

Sen sa väl Astra Zeneca att skyddet mot att dö/allvarlig sjukdom var 100%

Så 10% kan bli symptomatiska av de som får vaccin men inte bli allvarligt sjuka.
Citera
2020-12-18, 21:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
den började se för hemsk ut, började gå upp emot 120 avlidna per dag i genomsnitt, så den gjordes om till en mer uppdaterad "nowcast" .. att vi bara skulle ha en lag tills nu på ca 182 (nedre konfidensintervall) är inte speciellt troligt, däremot det övre kan man kolla på det stämmer nog bättre.

Ja det var ju också en förklaring.
Citera
2020-12-18, 22:02
Bannlyst
fp
Senast redigerad av snuttis 2020-12-18 kl. 22:29.
Citera
2020-12-18, 22:02
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Håll dig till fakta och sluta överdriva.
Jag läser den här tråden och tycker det kan vara intressant men såna som du förpestar bara.

Tråkigt att du känner så. När saker och ting inte passar din agenda så ör det klart att du tycker att det "förpestar".

Kan vi inte återgå till ämnet istället? Varför tycker du att det är positivt att Sverige ligger så dåligt till statistiskt sett jämfört med nästan 200 andra territorier?

Spelar det någon roll om det är 20 eller 23 länder som gjort det sämre än Sverige? Ser du inte längre än så?

Svara nu ordentligt med ett riktigt svar. Inte ett ikke-svar.

Annars blir det att anmäla dina svar helt enkelt.
Citera
2020-12-18, 22:03
Bannlyst
Varför handlar ej tråden mer om hur skadligt det blir för vår ekonomi med 6-8k smittade per dag sen 24 dagar bakåt.

Samt att det med stor sannolikhet kommer rulla på med dessa numerärer i månader.

Även jag älskar vaccin och vill att denna C19 drit skall försvinna, samt att vaccinet kommer kicka.

Frågan är om vi vinner slaget, men förlorar kriget.

Vi är ju ett looserland så det finns väl alla chanser att regionerna super till detta ordentligt.
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2020-12-18 kl. 22:07.
Citera
2020-12-18, 22:04
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Okej, https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/scientific-brief-sars-cov-2.html

Är covid-19 en luftburen smitta?

Nej, covid-19 räknas inte som en luftburen smitta.

Vid luftburen smitta sker överföring av virus eller bakterier med små droppar eller i form av partiklar som hänger kvar i luften under lång tid och där smittan kan färdas långa sträckor. Mässling, vattkoppor och tuberkulos är exempel på infektioner som sprids på ett sånt sätt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/
Citera
2020-12-18, 22:05
Medlem
analkings avatar
Citat:
Jaså?
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&time=2020-03-17..latest&country=SWE~DEU&region=World&deathsMetr ic=true&interval=smoothed&hideControls=true&perCap ita=true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerS ort=asc

Grafen du fick i förra inlägget visar tydligt att testningen gått ner. Grafen du får nu visar tydligt att dödsfallen är nästintill identiskt med våra.
grafen visar att antalet döda i sverige ligger skyhögt över antal döda i tyskland per invånare, varför låtsas du som att det är tvärtom??
Citera
2020-12-18, 22:07
Medlem
knasen79s avatar
... munskydd ger en falsk trygghet ...

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/

Fakta är kunskap!
Citera
2020-12-18, 22:09
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
grafen visar att antalet döda i sverige ligger skyhögt över antal döda i tyskland per invånare, varför låtsas du som att det är tvärtom??

Det är nutid jag avser. Om du tycker att skillnaden är skyhög så stannar vi diskussionen där för vi har olika definitioner av skyhög.

Du skrev att Tyskland har lägre smitta än Sverige och hänvisade till bekräftade fall. Jag gav dig två parametrar som visar på att bekräftade fall I denna jämförelse ger en felaktig bild eftersom Tyskland numera testae mycket mindre än Sverige. Som Trump sa "no testing, no cases". Dödstalen indikerar att smittspridningen I nuläget är likartad i de två länderna.
Citera
2020-12-18, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
... munskydd ger en falsk trygghet ...

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/

Fakta är kunskap!

Att det räcker med att hålla en eller två meters avstånd ger också en falsk trygghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in