2020-12-18, 21:41
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nödlagen i våras berättigade till diverse nedstängningar i tex köpcentrum, lokaltrafik, allmänna platser, skolor etc. Alltså så nära en regelrättig lockdown det går i Sverige. Utegångsförbud skulle de inte införa i Sverige om äns det var ebola som härjade.
Nej precis
Citera
2020-12-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Såklart vaccinet kommer ta död på smittan. Det är ju liksom hela iden med ett vaccin. Sen om det hinner ebba ut till april är ju svårt att veta. Men till sommaren helt klart.

Nej tyvärr funkar det inte riktigt så. I alla fall det vaccin jag läste om, Pfizer tror jag det var, ger bara lindrigare symptom, men man blir ändå sjuk. Alltså kan man smitta trots att man är vaccinerad.

Normalt sett minskar ju smittan framåt sommaren, så det kommer den säkert att göra. Men det finns stora orosmoln på himmelen. Det ena är att immuniteten som man har fått försvagas med tiden. Det borde innebära att en del av de som hade smittan i våras kan börja smittas igen.
Det andra orosmolnet är att viruset har börjat mutera. Den varianten som nu sprids i UK verkar vara mer smittsam än den vi har nu så den kan ta över helt. Om vacciner och immunitet kommer att hjälpa mot olika mutationer vet vi inte.
Citera
2020-12-18, 21:43
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Har postat länken två gånger redan, läs svaren och kolla länkarna innan du ber om dem igen.
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
opch vad menas med 14-day case notification rate per 100 000 inhabitants for the reporting period
i svenskt tal`??
Citera
2020-12-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
vad är det du ej fattar?? minimering av sociala kontakter minskar smittspridningen!!!!
Ja det gör den. Har inte sagt något annat. Lockdown minskar kontakterna tillfälligt och därmed smittspridningen, ibland tillräckligt ibland inte men den minskar. Däremot svampar smittspridningen upp igen i många länder när man öppnar upp igen. Nästan alla Tysklands grannländer är exempel på detta. Man hade lockdown smittspridningen sjönk, sedan öppnade man upp lite och sedan sköt smittspårningen iväg (källa är att kolla dödstalen de senaste veckorna för länder som Ungern, Tjeckien, Polen, Schweiz och Österrike).

Rätt approach var att ha snabba tidiga åtgärder men som också lättas i tid så folk kan leva med dem. Norge och Finland är bra exempel. Tjeckien, Ungern, Frankrike, Schweiz etc är dåliga exempel då man antingen var för sen eller inte införde restriktioner som går att leva med.
Citera
2020-12-18, 21:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok, förstår du inte sambandet med utbredd samhällspridning som leder till att smittan tar sig in på äldreboenden i större utsträckning?

Jo jag förstår. Men jag delar inte påståendet att vi endast skulle ha 500 döda nu om vi infört munskydd i kollektivtrafiken i mars.

Däremot att arbeta hemma borde fler ha gjort tidigare. Jag kan ta min arbetsgivare som exempel som inte tillät hemjobb trots att jag mycket väl kan jobba hemma. Men från november har jag jobbat hemma och kommer att fortsätta göra så.
Citera
2020-12-18, 21:47
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Men saken är fortfarande den att det är nästan 200 territorier i världen som har gjort det bättre än oss. JAG kan i alla fall inte se något positivt i det. Men vi är alla olika och vissa väljer att ha skygglapparna på.

Nu får du nog ta dig ett chill-pill. Det vet ju alla att du kan omöjligt ha gått igenom alla mina inlägg, så det är du som överdriver, haha. Burn!

Håll dig till fakta och sluta överdriva.
Jag läser den här tråden och tycker det kan vara intressant men såna som du förpestar bara.
Citera
2020-12-18, 21:48
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför har han tagit bort sin forecast?

den började se för hemsk ut, började gå upp emot 120 avlidna per dag i genomsnitt, så den gjordes om till en mer uppdaterad "nowcast" .. att vi bara skulle ha en lag tills nu på ca 182 (nedre konfidensintervall) är inte speciellt troligt, däremot det övre kan man kolla på det stämmer nog bättre.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
opch vad menas med 14-day case notification rate per 100 000 inhabitants for the reporting period
i svenskt tal`??

14-dagars medelvärde av antal bekräftade fall.
Citera
Medlem
Triremers avatar
Kollade nyss statistiken. Lite avrundat men nu insjuknar nästan lika många per dag i Sverige som det insjuknade i hela juli.
Citera
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Ja det gör den. Har inte sagt något annat. Lockdown minskar kontakterna tillfälligt och därmed smittspridningen, ibland tillräckligt ibland inte men den minskar. Däremot svampar smittspridningen upp igen i många länder när man öppnar upp igen. Nästan alla Tysklands grannländer är exempel på detta. Man hade lockdown smittspridningen sjönk, sedan öppnade man upp lite och sedan sköt smittspårningen iväg (källa är att kolla dödstalen de senaste veckorna för länder som Ungern, Tjeckien, Polen, Schweiz och Österrike).

Rätt approach var att ha snabba tidiga åtgärder men som också lättas i tid så folk kan leva med dem. Norge och Finland är bra exempel. Tjeckien, Ungern, Frankrike, Schweiz etc är dåliga exempel då man antingen var för sen eller inte införde restriktioner som går att leva med.

Hur vore det om du postade källor för dina teorier??
Citera
2020-12-18, 21:49
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
14-dagars medelvärde av antal bekräftade fall.

fall av vad??? källan igen https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Citera
2020-12-18, 21:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
fall av vad??? källan igen https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Ja vad tror du? Du är i "den stora corona-tråden" vilket kan vara en hint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in