2020-12-18, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Du får en ledtråd...
Har gavet någon påverkan på förtjänsten den dag jag väljer att sälja?
Ja, om du HAR gjort en vinst är det roligt. Men det är fortfarande helt ointressant när man pratar om framtiden.

Om du just i denna stund har aktier värda 10 000. På vilket sätt skulle det påverka framtiden om du tidigare har köpt för 5 eller 15 000.?
Citera
2020-12-18, 18:52
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Ja, om du HAR gjort en vinst är det roligt. Men det är fortfarande helt ointressant när man pratar om framtiden.

Om du just i denna stund har aktier värda 10 000. På vilket sätt skulle det påverka framtiden om du tidigare har köpt för 5 eller 15 000.?

Pelle och Lisa sålde sina aktier när kursen nådde 200:-
Pelle köpte sina för 100:-
Lisa köpte sina för 150:-
Citera
2020-12-18, 19:03
Medlem
Citat:
Pelle och Lisa sålde sina aktier när kursen nådde 200:-
Pelle köpte sina för 100:-
Lisa köpte sina för 150:-
Du pratar om historisk avkastning...

Fortfarande så är anskaffningsvärde helt ointressant när man tittar på framtiden.

Person A köpte aktierna för 5000, de är idag värda 10 000
Person B köpte aktierna för 15 0000, de är idag värda 10 000
Person C köper aktierna för 10 000 kr.

Vem av dessa kommer att tjäna mest pengar under nästa år?

Ledtråd, person A och B har redan tjänat respektive förlorat pengar. Alla 3 står på exakt samma ställe med aktier som just nu är värda 10 000.
Citera
2020-12-18, 19:14
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Du pratar om historisk avkastning...

Fortfarande så är anskaffningsvärde helt ointressant när man tittar på framtiden.

Person A köpte aktierna för 5000, de är idag värda 10 000
Person B köpte aktierna för 15 0000, de är idag värda 10 000
Person C köper aktierna för 10 000 kr.

Vem av dessa kommer att tjäna mest pengar under nästa år?

Ledtråd, person A och B har redan tjänat respektive förlorat pengar. Alla 3 står på exakt samma ställe med aktier som just nu är värda 10 000.

Den med lägst anskaffningskostnad, person A, kommer givetvis även i fortsättningen vara den som tjänar mest på sin investering.
Citera
2020-12-18, 20:20
Medlem
Citat:
Den med lägst anskaffningskostnad, person A, kommer givetvis även i fortsättningen vara den som tjänar mest på sin investering.
Skilj på tjänar och tjänat.

Det som du redan har tjänat eller förlorat kan du inte räkna med. Du gör en ny "investering" varje morgon oavsett om du köper aktien eller behåller den. Att behålla en aktie är exakt samma sak som att köpa den på nytt (bortsett från att det inte tillkommer någon courtage).
Citera
2020-12-18, 20:29
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Skilj på tjänar och tjänat.

Det som du redan har tjänat eller förlorat kan du inte räkna med. Du gör en ny "investering" varje morgon oavsett om du köper aktien eller behåller den. Att behålla en aktie är exakt samma sak som att köpa den på nytt (bortsett från att det inte tillkommer någon courtage).

Tyvärr... Det går inte att bortse från genomsnittligt anskaffningsvärde när det handlar om att beräkna eventuell vinst vid försäljningstillfället.
Citera
2020-12-18, 21:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jaså? Jag sålde just 300 SWMA för 636:60 och köpte tillbaka dem 30 minuter senare á 635:40 just i syfte att sänka gavet, vilket jag lyckades med.
GAV innan=647:29
GAV efter=645:38

Affären hade ju varit lika bra oavsett om ditt GAV var 647, 20 eller 1000.. Ditt GAV påverkar alltså inte huruvida du ska göra den affären. Förstår du inte det bör du aldrig mer handla med aktier.
Citera
2020-12-18, 21:07
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Affären hade ju varit lika bra oavsett om ditt GAV var 647, 20 eller 1000.. Ditt GAV påverkar alltså inte huruvida du ska göra den affären. Förstår du inte det bör du aldrig mer handla med aktier.

Ta och fundera ett varv till vad som utgör vinst vid försäljningstillfället..
Citera
2020-12-18, 21:13
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ta och fundera ett varv till vad som utgör vinst vid försäljningstillfället..

Du förstår väl att kommer du ha exakt samma vinst på aktierna du köpte för 635:40 oavsett vad du gjort för affärer tidigare? Dina tidigare affärer har ingen som helst påverkan på vinsten/förlusten på de aktierna du just köpte.
Citera
2020-12-18, 21:15
Medlem
Conams avatar
Står aktien och stampar och du vill göra dig av med den kan det ju vara intressant att sänka gavet.
Citera
2020-12-18, 21:23
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Du förstår väl att kommer du ha exakt samma vinst på aktierna du köpte för 635:40 oavsett vad du gjort för affärer tidigare? Dina tidigare affärer har ingen som helst påverkan på vinsten/förlusten på de aktierna du just köpte.

Min åtgärd sänkte inköpspriset på tidigare inköpta aktier med 1:91 per aktie.
Är det något jag kan tillgodoräkna mig vid framtida försäljning? Ja/Nej?
Senast redigerad av Odagan 2020-12-18 kl. 21:27.
Citera
2020-12-18, 21:28
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Min åtgärd sänkte inköpspriset på tidigare inköpta aktier med 1:91..
Är det något jag kan tillgodoräkna mig vid framtida försäljning? Ja/Nej?

Nej, du "sänkte inte inköpspriset". Du stängde din position, och sedan öppnade du en ny position. Vinsten/förlusten på aktierna du köpte för 635:40 har ingesting att göra med vad du gjort för affärer tidigare under dagen/veckan/året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in