2020-12-18, 13:21
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Stor risk att man "snittar ner sig" i avgrunden om man tittar på GAV...

Det är ju såklart helt ointressant som en faktor att ta hänsyn till när du gör ett investeringsbeslut då det inte har någon påverkan alls på framtida kurser, inte ens på ett teoretiskt plan. Det säger ju bara vad du har betalat för aktien i genomsnitt.

En aktie blir omöjligt varken mer eller mindre köpvärd bara för att du redan har betalat X för den vid ett tidigare tillfälle.

Om en aktie har en dip och du tror att den kommer stiga tillbaka igen bör du ju köpa den helt oavsett ifall du redan äger den eller inte. Förutom av skattemässiga anledningar kan det omöjligt finnas en anledning till varför ens GAV skulle vara av intresse när man ska göra nya investeringar.
Citera
2020-12-18, 13:50
Medlem
Odagans avatar
Gavet är av intresse, såklart.
Däremot har jag pratat med fler än en som sagt sig vilja köpa fler aktier i en tillfällig dip men avstått p g a att de inte ville sabba "gavet"..
Citera
2020-12-18, 14:48
Medlem
Hade ett GAV på 2,44 aktien gick upp till 30kr. Jag ville inte köpa mer för att förstöra mitt låga GAV.

För att bestämma om man ska köpa mer aktier eller inte så är ju GAVet ganska onödigt att lägga i beräkningarna. Att sänka sitt GAV i är ju nyttigt om fortfarande samma läge råder som när man köpte på det högre Gavet och aktien med stor sannolikhet går upp igen. Då är det ju REA att köpa på lägre nivåer.
Citera
2020-12-18, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Läser på en del forum där vissa "Experter" menar att Gavet man har är totalt ointressant,hur tänker dom då undrar jag?
Om man har ett relativt högt gav i ett bolag och vill sänka det med tanke på att få igen pengarna inom överskådlig tid,är då Gavet totalt ointressant som vissa säger?
Eller hur menar dom?
Enda gången som anskaffningsvärde är intressant är när man ska räkna ut omkostnadsbeloppet som ligger till grund för skatten. Men eftersom många (kanske de flesta) numera köper aktier inom Investeringssparkonto ISK eller kapitalförsäkring KF som schablonbeskattas så är inte längre anskaffningsvärde och omkostnadsbeloppet intressant.

Det är helt ointressant om du tjänat pengar eller om du förlorat pengar hittills på en aktie. Det enda som är intressant är dagens värde samt hur utvecklingen kommer att vara i framtiden.

Det är aktiens framtida utveckling som är intressant för att bedöma om du ska äga en aktie...

Om du äger aktier i ett företag för 10 000 och du tror att det kommer gå bra för företaget under kommande år så du får 10% avkastning. Vad spelar det för roll om du betalade 5 000 eller 15 000 när du köpte aktierna för ett år sedan. Det enda som är intressant är ju dagens värde, 10 000 och framtiden att kursen ökar 10%. Om du redan har gjort en bra eller dålig investering spelar ju ingen roll.
Senast redigerad av Mynicname 2020-12-18 kl. 15:31.
Citera
2020-12-18, 15:31
Medlem
fsdfsdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Håller med.

Kikar dock själv inte på kronor utan procent. Kronor är spelmarker och tappar fundamentalt värde efter ett tag.

Mmm - håller väl egentligen med - med enda invändningen att procent inte betalar mina barns blöjor utan kronor. Samt att tankarna på lämna jobbet och köra aktiehandlande på heltid blir allt starkare ju fler kronor som procenten motsvarar.
Citera
2020-12-18, 16:12
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsdfsdf
Jag ser mig som swingtrader inom growth där jag senaste åren haft som princip att aktivt "snitta upp mig" i vinnar-aktier. Om ett papper gått upp mellan 10-20% köper jag mer - vilket då höjer mitt GAV men sålänge totala avkastningen i kronor ökar så spelar det ingen roll för mig.

Intressant strategi. Om du utvärderar den, hur väl tycker du att det har fungerat?
Citera
2020-12-18, 16:23
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Då kan väl du berätta hur du låter GAVet påverka dina beslut när du ska köpa aktier?

Jag kanske misstolkar expertiser, men när det gäller att köpa nya aktier är tidigare GAV betydelselöst. Kanske går att få in nån skatte-aspekt... men långsökt.

Nu va det ju knappast det TS sa utan att GAV va helt ointressant överlag.
Citera
2020-12-18, 16:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Ja, GAV är helt ointressant för någon som har ex ISK. Har du en vanlig aktiedepå är GAVet intressant ur skattehänseende, men inte annars.
Citera
2020-12-18, 17:41
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, GAV är helt ointressant för någon som har ex ISK. Har du en vanlig aktiedepå är GAVet intressant ur skattehänseende, men inte annars.

Jaså? Jag sålde just 300 SWMA för 636:60 och köpte tillbaka dem 30 minuter senare á 635:40 just i syfte att sänka gavet, vilket jag lyckades med.
GAV innan=647:29
GAV efter=645:38
Citera
2020-12-18, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Jaså? Jag sålde just 300 SWMA för 636:60 och köpte tillbaka dem 30 minuter senare á 635:40 just i syfte att sänka gavet, vilket jag lyckades med.
GAV innan=647:29
GAV efter=645:38
Grattis till en god affär, men vad spelar det för roll vad ditt GAV är?

Om du just nu har aktier värda 10 000 kr i företaget A. Vad spelar det för roll om du köpte aktierna för 5 000, för 15 000, eller om du aldrig någonsin ägt aktier i företaget och faktiskt köpte aktierna för en minut sedan för 10 000 kr. I samtliga fall är ju aktierna värda 10 000 inte ett öre mer eller mindre. Det som är intressant och avgör om du ska fortsätta att äga aktierna i företaget A är ju vad du tror om framtida utveckling.

Om den som tjänat 5000 säljer av aktierna eller om den som förlorat 5000 kr säljer av så får de båda 10 000 i handen. Vad vad är då skillnaden mellan dem om de köper tillbaks aktierna i företaget? Förklara det för mig...
Citera
2020-12-18, 18:30
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Grattis till en god affär, men vad spelar det för roll vad ditt GAV är?

Om du just nu har aktier värda 10 000 kr i företaget A. Vad spelar det för roll om du köpte aktierna för 5 000, för 15 000, eller om du aldrig någonsin ägt aktier i företaget och faktiskt köpte aktierna för en minut sedan för 10 000 kr. I samtliga fall är ju aktierna värda 10 000 inte ett öre mer eller mindre. Det som är intressant och avgör om du ska fortsätta att äga aktierna i företaget A är ju vad du tror om framtida utveckling.

Om den som tjänat 5000 säljer av aktierna eller om den som förlorat 5000 kr säljer av så får de båda 10 000 i handen. Vad vad är då skillnaden mellan dem om de köper tillbaks aktierna i företaget? Förklara det för mig...

Du får en ledtråd...
Har gavet någon påverkan på förtjänsten den dag jag väljer att sälja?
Citera
2020-12-18, 18:30
Medlem
Vad som menas är att ditt historiska anskaffningsvärde inte ska ha någon inverkan på ditt beslut att köpa eller sälja en aktie. Du ska köpa (sälja) en aktie om du tror att den är undervärderad (övervärderad). Vad du historiskt har köpt den för är irrelevant i sammanhanget.

Enda sättet GAV:et är relevant för ett beslut är eftersom det kan avgöra om du realiserar en vinst eller förlust och därmed skatt. Men idag med ISK/KF så spelar ju inte det heller någon roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in