2020-12-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Göra samma sak?

Alla har ett personligt ansvar vad det än gäller, varför är det någon annans ansvar att du har god hälsa och inte smittas med Covid-19?

I stort sett de flesta i Sverige kan påverka risken att själv bli smittad eller smitta andra, strategin bygger på detta faktum.

Vi känner till hur viruset kan överföras mellan människor, således vet man vad som kan göras för att minimera risken.

De som kräver hårdare restriktioner kommer med argument som, alla följer inte rekommendationer , jag köper inte det argumentet.

Om du följer rekommendationerna har du tagit ansvar för att minska risken för att smittas eller att smitta andra, det minskar spridningen totalt sett.

Viruset är inget som staten har hittat på och därmed har ansvar för, Covid-19 florerar bland jordens folk, den enskilde har givetvis ett personligt ansvar för att skydda sig själv och andra, och gäller för övrigt alla smittsamma sjukdomar.

Skyddar du dig själv skyddar du dina medmänniskor.

Måste någon tvinga dig att skydda dig själv genom lag, varför?

Varför har vi lagar om droger och trafiksäkerhet. Alla måste väl fatta själva hur de skall bete sig så de inte skadar någon annan.
Men är du verkligen så korkad så att du inte begriper att enbart råd inte fungerar. Du ser ju vad som händer i Sverige. Varför skall man få göra precis som man vill när det gäller detta virus när det finns stränga lagar om andra saker som inte alls är lika farliga. Det är inte bara upp till en själv. Man riskerar att smittas över allt där det finns andra människor.
Smittar man en annan person kan den dö eller få men för livet. Det är ingen lek.
Citera
2020-12-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Om man inkluderar alla asymptomatiska/milda fall borde ju fallen vara långt fler?
Nja jag räknade på undersökningen som sa att 0,7 procent av Svenskarna var positiva för SARS-CoV-2. Den har kritiserats i tråden men är den bästa vi har för närvarande om man vill undersöka mörkertalet.

Sedan räknade jag på att 31000 personer sjukhusvårdats. under helapandemin Stämmer procentsatsen 3,5 innebär det att totalt 880000 har haft infektionen.
Citera
2020-12-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Göra samma sak?

Alla har ett personligt ansvar vad det än gäller, varför är det någon annans ansvar att du har god hälsa och inte smittas med Covid-19?

I stort sett de flesta i Sverige kan påverka risken att själv bli smittad eller smitta andra, strategin bygger på detta faktum.

Vi känner till hur viruset kan överföras mellan människor, således vet man vad som kan göras för att minimera risken.

De som kräver hårdare restriktioner kommer med argument som, alla följer inte rekommendationer , jag köper inte det argumentet.

Om du följer rekommendationerna har du tagit ansvar för att minska risken för att smittas eller att smitta andra, det minskar spridningen totalt sett.

Viruset är inget som staten har hittat på och därmed har ansvar för, Covid-19 florerar bland jordens folk, den enskilde har givetvis ett personligt ansvar för att skydda sig själv och andra, och gäller för övrigt alla smittsamma sjukdomar.

Skyddar du dig själv skyddar du dina medmänniskor.

Måste någon tvinga dig att skydda dig själv genom lag, varför?

Citat.Skyddar du dig själv skyddar du dina medmänniskor.

Ja, men rigtigt mange personer er tydeligvis helt lige glade med deres medmänniskor.

Civilicerede samfund beskytter generelt deres borgere mod hensynsløse og kriminelle borgerens adfærd, ved lovgivning som minimerer mulighederne for hensynsløse borgeres skadelige adfærd.
Citera
2020-12-18, 20:13
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Exempelvis Norge är en looser jämfört med Pakistan enligt statistiken, Rwanda har bara 4 döda per miljon där ligger Norge riktigt i lä.

Ja det är ju bra för Rwanda och Pakistan. Det förringar dock inte det faktum att Sverige är en loser (som det ju stavas) i sammanhanget.
Citera
2020-12-18, 20:14
Medlem
Ute i samhället känns som all fokus och energi läggs på handsprit, överallt ser man dessa flaskor.
Samtidigt som det är ett luftburen smitta.
Jag är emot handspriten förstör händerna och luktar blä.

Så min fråga till er andra. Varför inte bara skita i handspriten och ha en annan taktik?
Citera
2020-12-18, 20:17
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja eftersom du räknar betydligt fler småländer som är under oss.
Poängen är att du ALLTID överdriver.

Men saken är fortfarande den att det är nästan 200 territorier i världen som har gjort det bättre än oss. JAG kan i alla fall inte se något positivt i det. Men vi är alla olika och vissa väljer att ha skygglapparna på.

Nu får du nog ta dig ett chill-pill. Det vet ju alla att du kan omöjligt ha gått igenom alla mina inlägg, så det är du som överdriver, haha. Burn!
Citera
2020-12-18, 20:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hur i helvete är du funtad? Man sätter in blodförtunnande redan i ett tidigt skede, exempelvis. Patienterna blir inte lika sjuka lika snabbt då man lärt sig behandla patienterna. Det finns inga likheter alls med våren. Lägg ner, dina beräkningar kring IVA sket sig fullständigt då du applicerade våren med hösten utan någon hänsyn till ny kunskap alls.
Nu är jag inte brydd i hur själva vården går till utan överlåter det till läkarna. Modellen var korrekt. Premisserna för intagningarna vid IVA har ändrat tydligt under hösten, inte sedan i våras.

Ser man på intagningarna vid sjukhus och IVA fem dagar senare (det är en viss fördröjning, man hamnar oftast inte direkt till IVA) så ser man att förhållandet har ändrat under hösten. Du kan själv se att i slutet av oktober hamnade ännu ungefär 17% av dom intagna på IVA vård, Detta har ändrats gradvis o ligger nu runt 11%.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Citera
2020-12-18, 20:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns det siffror på det? Black Friday pekas iallafall ut av många som en bidragande aktivitet men har inte sett nån studie.

Om det finns data på att handeln inte driver smitta så lär ju FoHM få skit för rekommendationen?

Det är inte i utrymmen där folk håller sig i rörelse som vesäntlig del av smitta överförs.
Citera
2020-12-18, 20:25
Avslutad
85 döda i Stockholm rapporterade bara sista dagarna... Samtidigt minskat på intensiven från 92 till 76, det luktar hårdare triage lång väg. Alltså inte lägre smitta, utan hårdare krav för att få intensivvård, gamla och svaga får alltså dö i högre grad igen för att vården inte klarar mer och måste ha platser över. Riktigt illa om det är så igen, som i våras.
Citera
2020-12-18, 20:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Den hysteriska gränsen 8000 avlidna nåddes då tidigare än vad jag beräknade. Jag trodde på 21 december. Ny rapport kommer den 22 såvitt jag förstår och då har vi över 8100 avlidna med corona.

Vad gäller smittan är det fortfarande ingen riktig platå, tittar man på veckor är detta den värsta i denna vågen. Förhoppningsvis når vi vågen i mitten av nästa vecka.

Jag har inte gjort några beräkningar om när vi har 9000 avlidna, kan ligga runt den 15 januari men vi får återkomma till den frågan när hufvudet är i gott skick.

Jag tror nog vi får vara nöjda om vi klarar oss under 10K innan nyår.
Citera
2020-12-18, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Sverige har alltid reagerat reaktivt istället för proaktivt. Därför vi har 20 ggr fler döda än Norge, där man vidtar åtgärder långt innan behovet ens skulle uppstå.
Om det bara var en fråga om timing eller val av restriktioner, så borde i alla fall något land lyckats stoppa den andra vågen.

Rätta mig om jag har fel, men inget land som drabbades hårt i våras har lyckats parera en andra våg. Alla har drabbats. Hårdare än vi dessutom. Vi är ju det sista landet som är kvar.

Det finns med andra ord inget evidens för att politiska insatser hade kunnat stoppa en andra våg i ett land där covid redan är rotat.
Citera
2020-12-18, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ute i samhället känns som all fokus och energi läggs på handsprit, överallt ser man dessa flaskor.
Samtidigt som det är ett luftburen smitta.
Jag är emot handspriten förstör händerna och luktar blä.

Så min fråga till er andra. Varför inte bara skita i handspriten och ha en annan taktik?
Ja det är väl inte fel att tvätta händerna. Men det verkar helt klart som att munskydd har mycket större effekt. Därför är det väldigt märkligt att FoHM ständigt tjatar om att tvätta händerna men helt förkastar munskydd. Nu med kniven på strupen går de motvilligt med på att rekommendera munskydd i vissa situationer. Enda slutsatsen man kan dra är att de vill att folk ska smittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in