2020-12-18, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
U

Självklart leder dessa två helt olika mål till olika antal dödsfall/capita.

Ja, vill man ta död av så många som möjligt är Sveriges strategi riktigt bra.
Citera
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du förstår inte vad immunitet innebär om du tänker på det viset.

Du kanske har haft en influensa-infektion någon gång?
Grattis, du är nu i viss mån immun mot den varianten av influensavirus.

Samtidigt på äldreboendet i ditt kvarter, så avled ett antal äldre av samma influensavirus.
Jag kollar.
Du menar att folket har blivit immuna genom gruppimmunitet?
Gruppimmunitet uppnås genom att smitta x-antal många?
X-antal många smittade innebär att z-antal dör?
Ty, för att uppnå fler immuna krävs det fler smittade vilket innebär fler döda!

EDIT: Släpper mikrofon som möter gravitation. Boom!
Senast redigerad av persona.von.grata 2020-12-18 kl. 16:48.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
När det gäller de utökade restriktioner som ska presenteras så kan de egentligen innehålla vad som helst. Eftersom grundlagsbrott inte kan bestraffas (utom brott mot tryck- och yttrandefriheten), så kan regeringen egentligen införa totalt utegångsförbud. Om man dessutom sett till att få stöd hos övriga partier på förhand så kan man inte ens få en reprimand av konstitutionsutskottet.

Riksdagen kan upphäva ett sådant beslut men om man redan avtalat stöd från oppositionen, så kommer det inte att hända. Lagrådet kommer givetvis att protestera, men de saknar maktmedel. Jag vet inte om en domstol kan upphäva ett regeringsbeslut med motiveringen att det strider mot grundlagen, men om så är fallet blir det troligen en utdragen process.

Men om man ska vara realist så kan man anta att regeringen tar till med storsläggan och avråder resor, upprepar rekommendationen om max 8 personer i hemmet och liknande tuffa tilltag.
Självklart kan en domstol, i detta fall förvaltningsrätten, kammarrätten och högsta förvaltningsdomen, upphäva en grundlagsvidrig lag från att verka. Det räcker med att en privatperson överklagar detta beslut till domstolen så är det kört.
Citera
2020-12-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Att med ett enkelt trollslag ge hela branscher näringsförbud är verkligen ingen väg jag önskar beträda.

Ja, jisses vad hemskt läget är i Norge, Finland, Australien och Japan. Diktaturer. Folket lider något så in i helvete....
Citera
2020-12-18, 15:55
Medlem
Den hysteriska gränsen 8000 avlidna nåddes då tidigare än vad jag beräknade. Jag trodde på 21 december. Ny rapport kommer den 22 såvitt jag förstår och då har vi över 8100 avlidna med corona.

Vad gäller smittan är det fortfarande ingen riktig platå, tittar man på veckor är detta den värsta i denna vågen. Förhoppningsvis når vi vågen i mitten av nästa vecka.

Jag har inte gjort några beräkningar om när vi har 9000 avlidna, kan ligga runt den 15 januari men vi får återkomma till den frågan när hufvudet är i gott skick.
Citera
2020-12-18, 15:56
Medlem
Man ska stänga ned skötsamma affärer och företag samtidigt som det råder tunnelbanekaos just nu och megaträngsel.
Stäng ned SL om något är väl det enda av logik om man nu nödvändigtvis vill stänga något.
Citera
2020-12-18, 15:57
Medlem
Chefen Fredrik Sund på infektionskliniken, Akademiska Sjukhuset: "Stäng ner nu!"
Citera
2020-12-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Ja, jisses vad hemskt läget är i Norge, Finland, Australien och Japan. Diktaturer. Folket lider något så in i helvete....

Klart de inte gör.
Men om man tillåter makten stänga vad som helst är inte faran vad som sker nu, utan vad som sker i framtiden.
Sedan tror jag till skillnad från dig att företagare lider i de länder du nämnde.
Citera
2020-12-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Klart de inte gör.
Men om man tillåter makten stänga vad som helst är inte faran vad som sker nu, utan vad som sker i framtiden.
Sedan tror jag till skillnad från dig att företagare lider i de länder du nämnde.

Bättre att ligga på topp 20 i världen över flest döda per miljon invånare
Är du stolt?
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ehh va? Är rörelsefrihet endast rätten att gå till krogen och dricka baileys?
Vad lever du för liv egentligen?
Nej påverkar nog inte de som redan sköter sig men de som envist ska ha party.
Det ska bli intressant att se vad de har i tomtesäcken nu kl 16:15
Ett nytt SMS?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Chefen Fredrik Sund på infektionskliniken, Akademiska Sjukhuset: "Stäng ner nu!"
Det var en dramatisk kille det. Och han valde Instagram som sin kanal...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/chefslakarens-utspel-sliter-som-skallade-rattor
Citera
2020-12-18, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag kompletterar din utredning med att
ca. 10 gånger så många barn dör i cancer jmf med covid. Medelålder är väsentligt högre för de som öppnar pärleporten med covid i kroppen (jmf med cancer) , nu under väg nr 2 är :
73% över 80-år
93% över 70-år
97% över 60år
99% över 50 år.

Det intressanta med smittonivåerna nu, utöver den uppenbara absoluta ökningen av covidfall med vårdbehov det innebär, är just den undanträngningseffekt det får på behandling av andra tillstånd: cancer tex som du nämner, och de inställda operationerna för tex barn med denna sjukdom.

Och det blir väldigt spännande att se hur den delen av den sk strategin "att plana ut kurvan för att klara vården" har lyckats när coronakommissionen presenterar den delen av utredningen. Misslyckades man kapitalt med att skydda de äldre så går det om möjligt ännu sämre med denna del.

Löven ett al bör absolut ta chansen att avgå nu, för att förekomma den totala förnedring och avsky som kommer att träffa dem bredare när bästa del av utredningen kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in