2020-12-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufukdoud
Det var bra.
Kändes som det var avsiktligt att ha allt så styltigt och monotont.
Vilket passade mig bra, istället för en rafflande actionhistoria med snygga brudar med glocks så fick man se vanliga snutar, vanliga misstänkta ,vanliga vittnen.
Visst att det kändes lite stelt ibland, men tkr endå att med tanke på historian bakom så gjorde dom det riktigt bra.

Jag håller inte med om att dialogerna och replikerna är för stela. Många har som du säger skeva förväntningar och noll erfarenhet.

Igår lyssnade jag mer aktivt än vanligt på dialogerna på min arbetsplats just för att så många för fram en skådisarnas förment styltiga dialoger som kritik mot denna serie. Det är hyfsat hög social kompetensnivå bland mina medarbetare (alla är högskoleutbildade och bor i Stockholm). Ändå var det lätt konstaterat att rätt mycket som sades framstod som styltigt. Sanningen är väl att en stor grupp svenskar är styltiga – förutsägbara, monotona.
Citera
2020-12-15, 12:07
Medlem
Salfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Vad är det egentligen för känsla ni saknar i Lotten Roos/Monica Olhed? Det är ju exakt sådär hon är i verkligheten. Känns som att den överhängande delen av kritiken här i tråden handlar om att ni tittat för mycket på amerikanska serier där det konstant ska överspelas och överdramatiseras. Denna serie fångar ju upp den alldeles perfekta känslan och tonen.
Men jag håller med om att Snälle-Bengt är alldeles för lik Anders Eklund.

Håller med till hundra. En av de bästa serierna jag sett på senare tid. Fångar tiden otroligt, fantastiskt foto och bortsett från några småroller är skådespelarna otroliga. Svårt att göra lågmälda men trovärdiga karaktärer. Mycket enklare (och vanligare) att göra som alla här verkar gilla, att spela över. Är nog som du säger, en skada av att se för mycket amerikansk tv där karaktärer överdrivs något enormt.
Mordutredare i Sverige på 90-talet var knappast några dramatiska karaktärer med massa utspel och överdrivna gester. De var torra, lågmälda, noggranna, härdade och fokuserade personer. Precis som i serien.
Citera
2020-12-15, 16:37
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salford
Håller med till hundra. En av de bästa serierna jag sett på senare tid. Fångar tiden otroligt, fantastiskt foto och bortsett från några småroller är skådespelarna otroliga. Svårt att göra lågmälda men trovärdiga karaktärer. Mycket enklare (och vanligare) att göra som alla här verkar gilla, att spela över. Är nog som du säger, en skada av att se för mycket amerikansk tv där karaktärer överdrivs något enormt.
Mordutredare i Sverige på 90-talet var knappast några dramatiska karaktärer med massa utspel och överdrivna gester. De var torra, lågmälda, noggranna, härdade och fokuserade personer. Precis som i serien.

Instämmer, känns 100% realistiskt till skillnad från när Krister Henriksson eller Mikael Persbrant gapar och skriker och viftar med pistolen i nån Beck- eller Wallander-film.
Citera
2020-12-15, 18:37
Medlem
Skildringen av tiden i Hörby och trakterna kring mittenskåne under 90-20-talet är spot on skulle jag vilja säga. Åker man förbi Hörby tycker jag att man ska åka inom Lågprisbutiken, där Helén försvann utanför, för att ta del av känslan på riktigt. Affären har stannat upp på 80-talet och är till största del orenoverad sedan dess.

En mycket nära släkting (vuxen 50+are) till mig skulle extraknäcka där en gång och blev bl.a. erbjuden att ta ut sin lön i frysta räkor. Det säljs knark och/eller smuggelcigaretter under diskarna i de andra närköpen i byn. När jag bodde där åkte vi ut till en tant ute på landet (tänk typ porrtant & porrgubbens hus i serien) där väggarna var fyllda från golv till tak med starksprit och ölflak. Där såldes det alkohol till oss ungdomar som på ett vanligt systembolag.

Det är en mycket märklig plats där man inte riktigt kan sätta sig in i hur det är om man inte bor där under en längre tid. De senaste 10 åren började kommunen köpa upp privata villor för att använda dessa som boenden för ensamkommande, vilket har lett till mycket utanförskap och invandrargäng som drar runt i byn. Detta blandat med gäng av bönder som åker runt i sina EPA-traktorer och håller de centralt boende väckta om nätterna när de rejsar med bilarna genom byn till småtimmarna. Det är inte alls konstigt att SD storfäste där.

Hur som helst, väldigt välgjord och fångande tv-serie. Har mått rätt så kasst under tiden den visats då det är en stor del av barndomen som sitter i det här jävla fallet. Ännu värre nu när "mordstugan" åkte upp på Hemnet i mitten av november. Att stugan ens ligger kvar. Skiten borde brännas till marken..
Citera
2020-12-16, 02:12
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
https://www.cafe.se/dokument-helvetet-i-horby/
Var i Café-artikeln framgår det att Olsson skulle ha varit delaktig i framställningen av denna ”undergroundporr”? Det som skildrades i TV-serien var väl dessutom en ”vanlig” fotosession för en herrtidning 1976, och ingen porrfilmsinspelning med ”incestuösa inslag” 1989?

Nej, här tror jag att filmskaparna låtit fantasin skena. Vilket är ett ganska så märkligt förfarande, om man påstår sig skildra verkliga människors liv och öden.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-12-16 kl. 02:17.
Citera
2020-12-16, 16:10
Medlem
jkl555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti25
Skildringen av tiden i Hörby och trakterna kring mittenskåne under 90-20-talet är spot on skulle jag vilja säga. Åker man förbi Hörby tycker jag att man ska åka inom Lågprisbutiken, där Helén försvann utanför, för att ta del av känslan på riktigt. Affären har stannat upp på 80-talet och är till största del orenoverad sedan dess.

En mycket nära släkting (vuxen 50+are) till mig skulle extraknäcka där en gång och blev bl.a. erbjuden att ta ut sin lön i frysta räkor. Det säljs knark och/eller smuggelcigaretter under diskarna i de andra närköpen i byn. När jag bodde där åkte vi ut till en tant ute på landet (tänk typ porrtant & porrgubbens hus i serien) där väggarna var fyllda från golv till tak med starksprit och ölflak. Där såldes det alkohol till oss ungdomar som på ett vanligt systembolag.

Det är en mycket märklig plats där man inte riktigt kan sätta sig in i hur det är om man inte bor där under en längre tid. De senaste 10 åren började kommunen köpa upp privata villor för att använda dessa som boenden för ensamkommande, vilket har lett till mycket utanförskap och invandrargäng som drar runt i byn. Detta blandat med gäng av bönder som åker runt i sina EPA-traktorer och håller de centralt boende väckta om nätterna när de rejsar med bilarna genom byn till småtimmarna. Det är inte alls konstigt att SD storfäste där.

Hur som helst, väldigt välgjord och fångande tv-serie. Har mått rätt så kasst under tiden den visats då det är en stor del av barndomen som sitter i det här jävla fallet. Ännu värre nu när "mordstugan" åkte upp på Hemnet i mitten av november. Att stugan ens ligger kvar. Skiten borde brännas till marken..

Intressant inblick! Jag har uppfattat det som att seriens skapare har efterhärmat teman från den amerikanska southern gothic genren och tv-serier som True Detective, där moralisk och fysisk dekadens varvas med social utsatthet, fattigdom och alienation mot bakgrund av landskapet i södern där ondskan tycks vara uråldrig.
Citera
2020-12-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Så det stämmer alltså att Ulf fotograferade bilder till en porrblaska? Och senare dumpade kroppen via den anknytningen till platsen? Eller var det bara något som dök upp i boken och serien? Har för mig jag läste att äcklet medverkat i en porrfilm. Då han greps.
Det var väl två Ulf på den tiden i samma trakt , en som höll till på sin gård och fotade rätt mycket och även filmade och sen Ulf Olsson i serien som bara fotade lite för att få in sitt namn i blaskorna bland amatör bilderna.
Citera
2020-12-19, 21:36
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag var imponerad av den här serien. Jag ser inte många svenska produktioner alls, och särskilt inte våra kriminalserier, men det finns några undantag. Sånt som är baserat på Leif brukar jag ge en chans, och så ibland är det något som verkar vara särskilt lovande.

Som den här serien då. Och den var ju bra, så jag tittade även på det här eftersnacksprogrammet och upptäckte att den här regissören, Mikael Marcimain, ligger bakom flera andra saker jag sett och gillat, så som Call Girl eller Lasermannen. Jag har för mig att jag såg Upp Till Kamp också men jag vet inte säkert.

Kul med all skånska, det kändes genuint och atmosfäriskt. Svenskt. Kul också med alla okända skådespelare som dels gjorde ett bra jobb men också såg ut som vanliga personer, oftast.

Jag ska ge hans kommande film en chans, Horizon Line, som kommer ut på EPIX pay-per-view den 12e januari. Det är dock inget kriminaldrama, inget som liknar de här andra sakerna.
Citera
2020-12-19, 21:43
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag var imponerad av den här serien. Jag ser inte många svenska produktioner alls, och särskilt inte våra kriminalserier, men det finns några undantag. Sånt som är baserat på Leif brukar jag ge en chans, och så ibland är det något som verkar vara särskilt lovande.

Som den här serien då. Och den var ju bra, så jag tittade även på det här eftersnacksprogrammet och upptäckte att den här regissören, Mikael Marcimain, ligger bakom flera andra saker jag sett och gillat, så som Call Girl eller Lasermannen. Jag har för mig att jag såg Upp Till Kamp också men jag vet inte säkert.

Kul med all skånska, det kändes genuint och atmosfäriskt. Svenskt. Kul också med alla okända skådespelare som dels gjorde ett bra jobb men också såg ut som vanliga personer, oftast.

Jag ska ge hans kommande film en chans, Horizon Line, som kommer ut på EPIX pay-per-view den 12e januari. Det är dock inget kriminaldrama, inget som liknar de här andra sakerna.

Jag har inte sett den, men tyvärr blivit sågad på flera håll. Manuset ska vara uruselt.
Citera
2020-12-19, 21:45
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag har inte sett den, men tyvärr blivit sågad på flera håll. Manuset ska vara uruselt.

Hoppsan

Tråkigt att höra. Får hoppas det är manusförfattarnas fel snarare än regissören då.
Citera
2020-12-19, 21:51
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Hoppsan

Tråkigt att höra. Får hoppas det är manusförfattarnas fel snarare än regissören då.

Men jag kan rekommendera den danska serien Liberty. Den gick på SVT förra året, men fick inte så mycket uppmärksamhet. Den är suverän.
Citera
2020-12-19, 22:31
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Men jag kan rekommendera den danska serien Liberty. Den gick på SVT förra året, men fick inte så mycket uppmärksamhet. Den är suverän.

Gick på SVT säger du, tyvärr inte kvar i deras arkiv dock.

Jag ska leta efter den, ingen stor framgång än men tack för tipset!

Om nu Horizon Line är kass så borde det inte behöva störa karriären så mycket, han har ändå en hel del gediget arbete bakom sig, och den borde inte ha kostat så väldigt mycket.

För visst är väl den här serien (och Lasermannen, m fl) bättre än den stora majoriteten av Wallander, Beck och liknande kriminaldramor? Det är inte bara jag som tycker att det finns ett större konstnärligt värde och samtidigt större underhållning i de här?

Horizon Line är tydligen en svenskproducerad film, det hade jag inte gissat. SF Studio satsar på att producera engelskspråkig film. Uppskattad budget 200M kr, det är mycket för en svensk film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in