Fantastisk serie! Bra insatser rakt igenom. Det här är nog bland det bästa svenska jag sett!
Citat:
Ursprungligen postat av
ditalltpekar
Min poäng var att landsbygden, som skulle kunna skildras som somrig turistidyll, istället skildras som lerig mardröm med perversa mördare i varje knut.
Har du ens varit i de här skånska hålorna och sett med egna ögon hur det ser ut? Utdrag från ”Helvetet i Hörby”:
Citat:
Vägen fram till honom, uppskattningsvis 58 000 sidor samlade under 15 år, berättar om mängder av män som varje förälder bävar för att deras barn ska möta.
– Det resonerade vi igenom flera gånger, hur mycket konstiga människor det bodde i Hörby med omgivning. Det kunde bara inte vara rimligt, säger nu pensionerade kommissarien Per-Åke Åkesson som började granska fallet 2001.
– Det kunde inte vara normalt. För om samhället ser ut på det sättet då blir man verkligen riktigt mörkrädd. Det var en bestämd bild vi hade, att det kan inte vara så här. Men varför det såg ut så i just Hörby kom vi aldrig fram till.
https://www.cafe.se/dokument-helvetet-i-horby/
Annars tycker jag
Pavarotti25, som säger sig vara uppväxt i Hörby, sammanfattar läget bra i tråden om Heléne-mordet:
Citat:
Ursprungligen postat av
Pavarotti25
Är delvis uppvuxen i Hörby mellan 92-14 och byn hade verkligen under denna tid ett stort öppet sår fram tills mördaren togs i början av 2000-talet. Inte nog med Helén så skedde ju även en hemsk skjutning av pojken Emil, 6 år, bara 50m bort från mina släktingars hus 1993. Fallet är fortfarande ouppklarat.
2005 dök ett kvinnolik upp i Hörbyån, mitt inne i byn. Även det typ 50m bort från både där Helén försvann och Emil skjöts. Jag googlade kort och hittade följande artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...des-eva-38-dod
Kan inte se att fallet om Eva fått någon lösning.
Hörby kändes/känns onekligen som en alltigenom hemsk plats. Under min uppväxt fick vi aldrig gå ut ensamma och jag kände mig ofta illa till mods överallt i byn. Ofta var det folk som var uttråkade och därför hittade på idiotiska upptåg kändes det som. Jag tog mig därifrån så snabbt jag kunde efter att jag gått ut skolan där.
Bilderna av det fiktiva "Lågpris"-butiken i serien och lågprispåsarna man använde i serien gav mig kalla kårar. Det SER ut som Hörby, men är inte Hörby. Fantastisk fin research man har gjort för att få till rätt känsla för platserna i serien.
(FB) Mordet på Helén Nilsson i Hörby 1989