2020-12-13, 20:16
Medlem
Talet är styltigt lite för ofta men serien är klart godkänd som helhet. Men ett avsnitt till skulle gjorts där Olssons reaktion om åtalet visades, och domstolsförhandlingarna skulle också kunnat följas där domen slogs fast med motivering. Slutligen skulle man kunnat få se en del av Olssons tid som inlåst. Olsson hade tät korrespondens med myndigheter. Han hävdade ju in i det sista sin oskuld i efterlämnat brev innan han gjorde det enda rätta för att undkomma sina inre demoner.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-12-13 kl. 20:22.
Citera
2020-12-13, 22:23
Medlem
Serien får klart godkänt av den enkla anledningen att historierna om morden har skräckfascinerat mig.
Regin och skådespelarnas insats är tämligen usel. Det är kantigt och överdrivet konstlat i ett försök att fånga det vardagsrealistiska. Det blir direkt larvigt när det ska rökas så frenetiskt i tid och otid, bara för att försöka fånga tidsandan.
Citera
2020-12-13, 22:44
Medlem
rapiers avatar
Serien var välgjord, spännande och fångade tidsandan bra. Ska läsa boken och jämföra nu i jul.

Tycker att skådisarna gjorde ett bra jobb. Visst kan dialogen vara lite stolpig men det ska vara menat som mer realistiskt. Ett plus också att det var okända skådisar och de talade på skånska.
Rökandet inomhus var dock lite överdrivet.

Gällande Ulf Olssons stuga stämmer stugan i serien inte med verkligheten.

Den riktiga stugan (en s.k. Västkuststga ca 50 kvm) ligger i ett fritidshusområde strax utanför Höör och inte ensligt som i serien. D.v.s. med grannar på bägge sidor om den. Dock är det lite kuperat i området.
Citera
2020-12-14, 00:00
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Serien får klart godkänt av den enkla anledningen att historierna om morden har skräckfascinerat mig.
Regin och skådespelarnas insats är tämligen usel. Det är kantigt och överdrivet konstlat i ett försök att fånga det vardagsrealistiska. Det blir direkt larvigt när det ska rökas så frenetiskt i tid och otid, bara för att försöka fånga tidsandan.

Hade du föredragit att de helt skippat alla vardagsrealistiska detaljer? Det känns lite som att det du efterfrågar är en lägre kvalité eftersom det blir lite för bra?
Citera
2020-12-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Hade du föredragit att de helt skippat alla vardagsrealistiska detaljer? Det känns lite som att det du efterfrågar är en lägre kvalité eftersom det blir lite för bra?

Du får nog läsa min text en gång till. ”Överdrivet konstlat...”. Det finns ingen harmoni i det vardagliga, styltat och ett effektsökeri för att försöka nå det enkla. Varför göra det så svårt? Diskbänksrealism, anser jag. Nästintill ett pekoral.
Boken var strålande, en av de fyra bästa jag läst om svenska rättsfall.
Citera
2020-12-14, 10:17
Medlem
knullklassons avatar
Fantastisk serie! Bra insatser rakt igenom. Det här är nog bland det bästa svenska jag sett!

Citat:
Ursprungligen postat av ditalltpekar
Min poäng var att landsbygden, som skulle kunna skildras som somrig turistidyll, istället skildras som lerig mardröm med perversa mördare i varje knut.
Har du ens varit i de här skånska hålorna och sett med egna ögon hur det ser ut? Utdrag från ”Helvetet i Hörby”:
Citat:
Vägen fram till honom, uppskattningsvis 58 000 sidor samlade under 15 år, berättar om mängder av män som varje förälder bävar för att deras barn ska möta.
– Det resonerade vi igenom flera gånger, hur mycket konstiga människor det bodde i Hörby med omgivning. Det kunde bara inte vara rimligt, säger nu pensionerade kommissarien Per-Åke Åkesson som började granska fallet 2001.
– Det kunde inte vara normalt. För om samhället ser ut på det sättet då blir man verkligen riktigt mörkrädd. Det var en bestämd bild vi hade, att det kan inte vara så här. Men varför det såg ut så i just Hörby kom vi aldrig fram till.
https://www.cafe.se/dokument-helvetet-i-horby/

Annars tycker jag Pavarotti25, som säger sig vara uppväxt i Hörby, sammanfattar läget bra i tråden om Heléne-mordet:
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti25
Är delvis uppvuxen i Hörby mellan 92-14 och byn hade verkligen under denna tid ett stort öppet sår fram tills mördaren togs i början av 2000-talet. Inte nog med Helén så skedde ju även en hemsk skjutning av pojken Emil, 6 år, bara 50m bort från mina släktingars hus 1993. Fallet är fortfarande ouppklarat.

2005 dök ett kvinnolik upp i Hörbyån, mitt inne i byn. Även det typ 50m bort från både där Helén försvann och Emil skjöts. Jag googlade kort och hittade följande artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...des-eva-38-dod

Kan inte se att fallet om Eva fått någon lösning.

Hörby kändes/känns onekligen som en alltigenom hemsk plats. Under min uppväxt fick vi aldrig gå ut ensamma och jag kände mig ofta illa till mods överallt i byn. Ofta var det folk som var uttråkade och därför hittade på idiotiska upptåg kändes det som. Jag tog mig därifrån så snabbt jag kunde efter att jag gått ut skolan där.

Bilderna av det fiktiva "Lågpris"-butiken i serien och lågprispåsarna man använde i serien gav mig kalla kårar. Det SER ut som Hörby, men är inte Hörby. Fantastisk fin research man har gjort för att få till rätt känsla för platserna i serien.
(FB) Mordet på Helén Nilsson i Hörby 1989
Citera
2020-12-14, 16:04
Medlem
Jag har hört att vissa skåningar klagar på skånskan i serien. Vem eller vilka är det som pratar ”dålig” skånska?

Jag gillade serien skarpt.
Citera
2020-12-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Jag har hört att vissa skåningar klagar på skånskan i serien. Vem eller vilka är det som pratar ”dålig” skånska?

Jag gillade serien skarpt.
Tack och lov så håll dom den på en bra nivå, annars hade nog inte många kunnat hängt med utan att använda text- tv.

En mycket bra serie som belyser dom byråkratiska problemen på ett realistiskt sätt.
Citera
2020-12-14, 23:31
Medlem
Så det stämmer alltså att Ulf fotograferade bilder till en porrblaska? Och senare dumpade kroppen via den anknytningen till platsen? Eller var det bara något som dök upp i boken och serien? Har för mig jag läste att äcklet medverkat i en porrfilm. Då han greps.
Citera
2020-12-14, 23:50
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Så det stämmer alltså att Ulf fotograferade bilder till en porrblaska? Och senare dumpade kroppen via den anknytningen till platsen? Eller var det bara något som dök upp i boken och serien? Har för mig jag läste att äcklet medverkat i en porrfilm. Då han greps.
Citat:
Först 2009, 20 år senare, kan utredningen rekonstrueras, genom intervjuer och hemligstämplade dokument. Området runt fyndplatsen var ingen vanlig liten svensk ort. Ett hundratal meter från flickkroppen bodde 1989 en porrfilmsproducent som även gav ut en undergroundporrtidning med incestuösa inslag.
https://www.cafe.se/dokument-helvetet-i-horby/
Citera
2020-12-15, 02:52
Medlem
Ufukdouds avatar
Det var bra.
Kändes som det var avsiktligt att ha allt så styltigt och monotont.
Vilket passade mig bra, istället för en rafflande actionhistoria med snygga brudar med glocks så fick man se vanliga snutar, vanliga misstänkta ,vanliga vittnen.
Visst att det kändes lite stelt ibland, men tkr endå att med tanke på historian bakom så gjorde dom det riktigt bra.
Citera
2020-12-15, 06:49
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufukdoud
Det var bra.
Kändes som det var avsiktligt att ha allt så styltigt och monotont.
Vilket passade mig bra, istället för en rafflande actionhistoria med snygga brudar med glocks så fick man se vanliga snutar, vanliga misstänkta ,vanliga vittnen.
Visst att det kändes lite stelt ibland, men tkr endå att med tanke på historian bakom så gjorde dom det riktigt bra.

Kunde inte skrivit det bättre själv.
Så jävla skönt att se en sådan här serie som kontrast till det vanliga utbudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in