Citat:
Ursprungligen postat av
wedonthavetime
Ursäkta men jag förstår inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg.
Det är ingen slump att Japan har färre dödsfall då deras mål är att minimera spridningen samt dödsfall så mycket det bara går. Jag såg ett två-timmarsklipp från en som gick runt i Tokyo och filmade och jag kunde bara se en enda person under 2 timmar som ej bar munskydd. Det fanns inte heller några som stod i grupp.
Sveriges mål att inte överbelasta sjukvården samt dess bårhus och samtidigt inverka så lite som möjligt i människors vardag. Vi har politiskt majoritet i riksdagen samt även folklig majoritet för denna linje.
Självklart leder dessa två helt olika mål till olika antal dödsfall/capita.
Ja men detta är något helt nytt för oss. Sverige har varit känt som ett land med väldigt hög säkerhet där man gärna gör inskränkningar i friheten för att spara några få människoliv. Så är det med alkoholpolitiken och trafiken till exempel.
Det som har hänt med smittskyddet är ett paradigmskifte. Det började för flera år sedan när man lade ner smittskyddsmyndigheten och krisberedskapen. Vid behov skulle man köpa utomlands.
Men detta är ingen isolerad fråga. Det beror på en förändring av hela samhället under de senaste decennierna. Man har anpassat samhället efter de nya grundideologierna globalismen och ultraliberalismen. Sverige avciviliseras för att bli mer likt omvärlden och det sista man gör är att stänga gränserna.
Man bryr sig inte så mycket om skattebetalarnas intressen längre. De skall bara betala och hålla käften. När en livsfarlig smitta kommer så lägger man ansvaret på individen.