2020-12-18, 16:55
Medlem
Triremers avatar
Hur lång tid tar det att få svar på PCR-test?
Var kan man få snabbast svar? Varit sjuk 2-3 dagar nu med samtliga symptom. Förlorat smak och luktsinnet idag vilket är minst sagt märkligt. Kan käka rå vitlök utan att känna någon som helst smak.
Citera
2020-12-18, 16:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Är det inte sjukt. Dessa stollar vet ju inte ens vilka lagar som finns i det här landet.

2 gånger frågade journalister om vilken lag de tar stöd av och båda gångerna vart det knäpptyst följt av ett "kan du ta det igen, jag hörde inte" tills det att Johan Carlsson fick hoppa in med ett hemkokt svar som inte hade någonting med frågan att göra.

Reagerade också på det. Fan vad Löfven skruvade på sig första gången. Sveriges lagstiftande församling har uppenbarligen noll koll på begrepp som lagrum och lagstöd. GD för en myndighet står och improviserar hemkokta svar som du säger. Pinsamt och se och jag kan tom lida med de inblandade.
Citera
2020-12-18, 16:57
Moderator
-Info-s avatar
FHM erkänner nu att munskydd fungerar - i vissa sammanhang. Varför kunde man inte ha rekommenderat detta tidigare:

Citat:
Ni har varit negativa till munskydd, har ni ändrat er?

- Vi har aldrig varit negativa, men risken är att det blir en genväg.

Munskyddsanvändningen kan dock vara användbar i vissa miljöer där man inte kan hålla avstånd, säger Johan Carlson.

- Vi tror inte att det får en väldigt avgörande effekt, men det kan ge positiv effekt just i kollektivtrafiken under vissa tider.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Hur lång tid tar det att få svar på PCR-test?
Var kan man få snabbast svar? Varit sjuk 2-3 dagar nu med samtliga symptom. Förlorat smak och luktsinnet idag vilket är minst sagt märkligt. Kan käka rå vitlök utan att känna någon som helst smak.

Gå in på 1177 och kolla din region och be om att få ett hemtest. Att förlora smak och lukt är en kraftig indikation på att det är covid19 har jag läst. Jag förlorade själv lukt när jag hade covid19 i våras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ursäkta men jag förstår inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg.

Det är ingen slump att Japan har färre dödsfall då deras mål är att minimera spridningen samt dödsfall så mycket det bara går. Jag såg ett två-timmarsklipp från en som gick runt i Tokyo och filmade och jag kunde bara se en enda person under 2 timmar som ej bar munskydd. Det fanns inte heller några som stod i grupp.

Sveriges mål att inte överbelasta sjukvården samt dess bårhus och samtidigt inverka så lite som möjligt i människors vardag. Vi har politiskt majoritet i riksdagen samt även folklig majoritet för denna linje.

Självklart leder dessa två helt olika mål till olika antal dödsfall/capita.
Ja men detta är något helt nytt för oss. Sverige har varit känt som ett land med väldigt hög säkerhet där man gärna gör inskränkningar i friheten för att spara några få människoliv. Så är det med alkoholpolitiken och trafiken till exempel.
Det som har hänt med smittskyddet är ett paradigmskifte. Det började för flera år sedan när man lade ner smittskyddsmyndigheten och krisberedskapen. Vid behov skulle man köpa utomlands.
Men detta är ingen isolerad fråga. Det beror på en förändring av hela samhället under de senaste decennierna. Man har anpassat samhället efter de nya grundideologierna globalismen och ultraliberalismen. Sverige avciviliseras för att bli mer likt omvärlden och det sista man gör är att stänga gränserna.
Man bryr sig inte så mycket om skattebetalarnas intressen längre. De skall bara betala och hålla käften. När en livsfarlig smitta kommer så lägger man ansvaret på individen.
Citera
Medlem
Utländsk journalist till Löfvén: "Varför tar ni små beslut då och då, istället för rejäla på en gång"
Löfvén: Vi tar rätt beslut i rätt tid.

Facit: 20 ggr fler döda än Norge.
5 ggr fler döda än alla våra grannländer tillsammans.

Tycker Löfvén verkligen att man tar rätt beslut vid rätt tidpunkt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är fruktansvärt! Att det ska behöva gå så här långt är inget annat än makaber ignorans! Groteskt!!
Och givet det rådande medicinska kunskapsläget, men också påkallat rimligt nyttjande av försiktighetsprincipen pga luckor i kunskapen kring viruset och den risk-impact produkt worst case medför, även åtalbart.
Hoppas jag. Ansvar pratas det mycket om ju.
Citera
2020-12-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Källa på det? Trodde det var en droppsmitta ...
Okej, https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/scientific-brief-sars-cov-2.html
Citera
2020-12-18, 16:58
Medlem
sannes avatar
Vi ska inte ha övertro på munskydd. Vi ska inte överfulla tåg för att vi bär munskydd.

Nej vi har haft överfulla tåg med människor som trängs hela hösten - utan munskydd.
Citera
2020-12-18, 16:59
Medlem
Munskydd gäller bara från 16 år...
Citera
2020-12-18, 17:00
Medlem
sannes avatar
Intressant.

Johan Carlsson

Icke undvikbar trängsel

Hela hösten har vi haft det på kollektivtrafiken Johan Carlsson.
Citera
2020-12-18, 17:00
Medlem
persona.von.gratas avatar
Oj. Angående döda och nya fall idag. Dom här kurvorna är inte alls tillplattade! Om C19 följer en vanlig influensakurva så har vi 12-20.000 döda inom en 12 månaders period från när C19 kom till oss på riktigt. Som jämförelse så dör det 250 pers i trafiken numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in