2020-12-18, 16:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Bättre att ligga på topp 20 i världen över flest döda per miljon invånare
Är du stolt?

Jag anser att det handlar om folkhälsan.

Tror du att detta är en tävling där placeringen räknas?
Men visst, om du är helt empatilös så kan du se det som en tävling.
Citera
2020-12-18, 16:01
Avslutad
Inte för att jag trodde annat men det spelar ju ingen som helst roll vilka sifffor man tar fram ändå. Man har hittat nya sätt vad man än delar...

Har prövat: Per invånare, totalt sett, 100 % oklippta årtal, statistik från 3 olika myndigheter, ingenting duger.

Folk pratar om totalt antal döda, jag tar fram de som ingår i totalt antal döda. Men då ska man plötsligt dela upp det och visa för barnen. Fast det inte är specifikt barnen man pratar om när man påstår något om den totala siffran. Plus att alla redan borde veta att det aldrig har handlat om att tusentals barn har dött!

Likaså när folk pratar om att det dör typ lika många i influensor, då duger plötsligt inte myndigheternas siffror. Jag har delat från tre olika myndigheter med olika mätmetoder. Men då ska man gå efter någon slags uppskattning som ingen kan bevisa, men även uppskattningar har handlat om max 3 000 på ett helt år.

Alltså klart färre än 8 000. Då har man "missat" fallen gällande influensorna... Jag tar då fram statistik där man inkluderar "EJ identifierade influensavirus", duger icke!

Man tar fram att samma mätmetoder används och att det är liknande osäkerhet oavsett virus. Men nä, duger ej.

Likaså har vilka årtal man "ska" jämföra med anpassats. I mars jämförde en del med mars 2018, där "ovanligt många dog". En månad senare ville ingen kännas vid mars 2018 längre...

Då drog man till med århundradets dödligaste månad för 27 år sedan, december 1993. I wonder why 🤔

Enda månaden sedan Spanska sjukan som har över 11 000 dödsfall. Eller 97 000 på ett år. Att det dog 94 000 - 95 000 åren innan glömmer alla att nämna.

Vi slänger in den bland "88 000 - 92 000 dör varje år" istället så överdödligheten låter helt enorm. Snittsiffrorna för år 2004-2019, årtal som inte ens existerade och som man år 1993 inte kunde jämföra sin överdödlighet med.

Men idag är det ju bara att välja och vraka årtal och månader utifrån vad som "passar" bäst... Vem som nu vinner på det.
Citera
2020-12-18, 16:02
Medlem
Covid är vidrigt och Sverige har stora problem. Regeringen och FHM har skött en hel del saker väldigt dåligt. Men att strunta i grundlagen som många hoppas de kommer att göra nu är en jävligt farlig väg att gå. Nästa gång struntar de i grundlagen och tar ditt medborgarskap eller drar dig till rättegång utan advokat och dömer dig till livstid eller inför "tillfällig" censur.

Sverige har viss överdödlighet, räcker det för att strunta i grundlagen så sänks tröskeln för nästa gång. Då kanske några hundra dödsfall räcker och efter det förbjudetär de dig att lämna din bostad i flera veckor för att någon i din stad misstänks planera terrordåd. När snöskredet börjat är det jävligt svårt att stoppa lavinen...
Citera
2020-12-18, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Bättre att ligga på topp 20 i världen över flest döda per miljon invånare
Är du stolt?

Då jag ej ser det som en tävling med denna pandemi eller andra influensor övriga år så lägger jag ingen värdering i det.
Jag är däremot INTE stolt över att de flesta äldre samt sjuksköterskor röstat på partier som prioriterat invandring framför sjukvård och äldrevård.
Att då gnälla över dålig sjukvård och äldreomsorg klingar falskt i mina öron.
Demokrati är ansvar.
Ta nu det för fan och acceptera vår usla sjukvård och äldreomsorg.
Det är självvalt.
Citera
2020-12-18, 16:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det var en dramatisk kille det. Och han valde Instagram som sin kanal...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/chefslakarens-utspel-sliter-som-skallade-rattor

citat från artikeln
”sliter som skållade råttor”.

Det heter
"fara runt som skållade råttor"
Eller
"sliter som en hund"

Alltså har vi fått ett nytt bevingat talesätt.
Citera
2020-12-18, 16:07
Medlem
"Swedish Professor: we are headed for disaster"

https://www.youtube.com/watch?v=D33CZIuqPgo

Unheard intervju med Fredrik Elgh.
Citera
2020-12-18, 16:09
Medlem
Vad gäller frågan om att hålla fjällanläggningar öppna så skall man fundera på om den gamla schlagern "Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen" fortfarande gäller:

"Upp till ett sporthotell
Bland våra höga fjäll
Jag ställde färden för att roa mig en påsk,
Ty i vår press jag såg:
Där är moralen låg
Och man besväras ej av hämningar och pjosk.
Jag utan skidor va'
Men det var lika bra,
Ty sådant där är blott i vägen tycker ja'.
Ett pensionat jag fann
Där alla gäster brann
Av längtan att få börja flirta med varann."

Inte särskilt lyckat under en pandemi.
Citera
2020-12-18, 16:10
Medlem
Citat:
Den dag detta händer så faller bland annat Sveriges kreditvärdighet som en sten och då har vi ett allvarligt problem.
Om man tydligt visar på syftet och det exceptionella i situationen, och dessutom har en total politisk enighet bakom sig, borde det inte bli ett problem. Visst, man bryter medvetet mot grundlagen, men i t ex Danmark har man tillfälligt suspenderat folkstyret och regeringen kan styra med dekret sedan mars utan några större reaktioner (den möjligheten bryter INTE mot Danmarks grundlag dock).
Citera
2020-12-18, 16:11
Avstängd
Citat:
Jag anser att det handlar om folkhälsan.

Tror du att detta är en tävling där placeringen räknas?
Men visst, om du är helt empatilös så kan du se det som en tävling.

Jag tycker inte att det är empatilöst att jämföra våra dödstal med övriga världen. Då får vi ju en fingervisning hur "lyckad" vår strategi egentligen är. Förutom dödsfall så håller jag med dig om att folkhälsan är central men även där anser jag det viktigaste är att hålla nere smittan med tanke på det okända antal personer vi har (och får) med långtidssymtom.
Citera
2020-12-18, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Självklart kan en domstol, i detta fall förvaltningsrätten, kammarrätten och högsta förvaltningsdomen, upphäva en grundlagsvidrig lag från att verka. Det räcker med att en privatperson överklagar detta beslut till domstolen så är det kört.

Hur många månader/år tar en sådan process?
Citera
2020-12-18, 16:12
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Om man tar SAMTLIGA som dör i cancertumörer varje år och räknar ihop ALLA dödsfall där så dör totalt sett cirka 23 000 per år. Om man delar detta på 365 (dagar) får man fram ett genomsnitt på:

Cirka 63 dödsfall per dag.
Cirka 440 dödsfall per vecka.
Cirka 1 916 dödsfall per månad.

Fler än så rapporteras per dag i Covid-19 just nu. 15-18 December: I snitt 66 - 74 dödsfall/dag.

1916 dödsfall per månad är i sin tur väldigt nära antalet dödsfall mellan 1 november - 18 december.

Om man kollar på enskilda Cancerdiagnoser:

Bröstcancer: Cirka 1400 dödsfall per år. Nästan det dubbla dog bara i April i samband med pandemin. 500 fler har dött bara sedan November...

Dödligaste tumörerna är dock: "Maligna tumörer i matsmältningsorganen": Drygt 7 100 dödsfall per år.

Så fler än så har också avlidit sedan mars månad.

Andra dödsorsaker som brukar (brukade?) beskrivas som många dödsfall:

Självmord: Cirka 1400 dödsfall per år.
Alkohol relaterad dödlighet: Cirka 1900 dödsfall per år.
Trafkolyckor: 250-400 dödsfall på senare år, drygt 600 när det dog många på 90-talet innan så kallade "nollvisionen".

De enda sjukdomarna som i nuläget dödar fler är Hjärt och kärlssjukdomar. Om man inkluderar ALLA diagnoser som ingår i den kategorin:

Totalt cirka 30 000 dödsfall per år.

I snitt 2 500 dödsfall per månad
I snitt 575 dödsfall/vecka.
I snitt 82 dödsfall per dag.

Strax under per dag nu alltså.

https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/resultat.aspx

I april:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-11-7034.pdf

Ungefär som influensan... Jävligt ungefär!

Influensa OCH lunginflammation 2018, där fler dog än på 15 år:

2577 dödsfall på hela året. Varav under 700 handlar om influensavirus.

Detta dödstal inkluderar dessutom BÅDE "identifierade influensavirus" och "ej identifierade virus".

Och detta är statistik från den tredje myndigheten som jag delar som säkert ska förklaras bort. Istället för att bara inse att jävligt många dör och att ingen, absolut ingen, vinner på det här. Allra minst de som dör och de tiotusentals anhöriga som drabbas (om inte hundratusentals anhöriga)

Ps. Tumörer + hjärt och kärlsjukdomar står för hela 53 000 av dödsfallen som ingår i siffran "88 000 - 92 000 dör varje år". Covid-19 vs. Alla andra dödsorsaker kan man säga.

Vet du! Under perioden 1988-2000 dog i snitt 129 personer per år i bränder. Men natten mellan den 29 och 30 oktober 1998 dog det 60 personer! 60 personer! PÅ EN NATT!!! Det motsvarar 21 900 döda per år! Och ändå säljs det tändstickor, tändare, stearinljus och allsköns brännbart material i butikerna! Och vem som helst får hålla på med eld hemma! Inte ens diskotek är förbjudna!
Citera
2020-12-18, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Hur många månader/år tar en sådan process?
Lär gå fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in