2020-12-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du kan vara så tveksam som du önskar.
Men du ska inte säga till andra vad de ska göra.
Exemplet jag gav var under nedgång. FHM rapporterade 95 avlidna, det tal som de anger idag för den aktuella dagen är 38 avlidna.

Vad kan vi lära oss av det. Jo att siffrorna verkar lagga både vid uppgång och nedgång.

Och ibland krafigt vid nedgång.
Citera
2020-12-18, 13:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
För att vara tveksam till siffrorna som rapporteras av FHM vare sig under uppgång eller nedgång.

Lär dig begreppet perspektiv!

Finns inget att vara tveksam över gällande FHM:s rapportering. Man behöver bara förstå den, något som du nu verkar komma underfund med. Tyvärr är det fortfarande många idag som inte klarar av, eller vill, förstå hur FHM rapporterar sina data.
Senast redigerad av Beaver14 2020-12-18 kl. 13:48.
Citera
2020-12-18, 13:48
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
IVA-andelen för 80+ har fallit från 13% i Augusti till 7% i December. I Mars/April låg andelen på ca 2-4%. Det ger säkert inte hela sanningen men en hint får man kanske.

Det kan vara ökat triage. Det kan också vara för att antalet gamla som blir sjuka och samtidig bedöms gynnas av IVA minskar. för tillfället. Poängen är att vi här på forumet inte vet, ändå är det väldigt lätt att dra en slutsats som passar ens narrativ.
Citera
2020-12-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag hoppade över ett steg, my bad. Tänkte på mRNA. Men som jag uppfattat det är proteinet (spike) inte exakt lika som virusets eget, men tillräckligt likt för att antikropparna ska fästa på receptorn. Vad är farhågorna egentligen? Jag tycker det verkar vara en solid teori.
Medcram sade att de inte var helt lika, men förklarade inte närmare. Jag tänkte att de kan gå igenom blod-hjärn-barriären för att vetenskapliga artikeln sade att virusets spike-proteiner kunde brytas loss och ta sig in i BHB (för att de är så små? det har varit debatt om andra nano-partiklar och BHB förut). Antikroppar fäster väl ändå på virusets spike-proteiner och därmed hindrar dem att tränga in i cellerna?
Citera
2020-12-18, 13:51
Medlem
Citat:
Statsminister Stefan Löfven kommer att presentera fler restriktioner i dag, uppger Expressen.

– Vi går mot en ännu mer omfattande nedstängning, säger en källa i regeringskansliet till tidningen.

Åtgärderna ska presenteras senare i dag och kommer enligt tidningen att vara ”mycket omfattande”.

- Aftonbladet
Citera
2020-12-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Spikproteinet kanske kommer förbi den barriären....

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/12/201217154046.htm
Ja det är det som är frågan - om virusets spikprotein kan ta sig förbi, varför kan då också inte de tre olika vaccintypernas spikprotein göra det?
Citera
2020-12-18, 13:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
- Aftonbladet

Blir säkert samma reseuppmaning som i våras. Inte åka längre än 2 timmar från hemmet. Vilket man kan skita i om man vill.
Citera
2020-12-18, 13:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det kan vara ökat triage. Det kan också vara för att antalet gamla som blir sjuka och samtidig bedöms gynnas av IVA minskar. för tillfället. Poängen är att vi här på forumet inte vet, ändå är det väldigt lätt att dra en slutsats som passar ens narrativ.
En tanke.

Hela denna tråden är ett exempel på att det mesta som rapporteras kan vändas till att passa ens personliga agenda, och den uppfattning som man har om myndigheters kompetens/duglighet.

Faran med att lyssna på rapporteringen, utan att ha insyn i verksamheten som det rapporteras om, är att man väldigt snabbt förenklar samband. Samt att man ser samband som inte nödvändigtvis finns.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
IVA-andelen för 80+ har fallit från 13% i Augusti till 7% i December. I Mars/April låg andelen på ca 2-4%. Det ger säkert inte hela sanningen men en hint får man kanske.

Handlar det här om att man prioriterar de som har störst chans att överleva? Låter vettigt i mina öron.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Så länge det ej blir böter/fängelse av att du exempelvis resa inom landet till jul, så får saker och ting ingen effekt. Sverige har inget lagstöd att begränsa rörelsefriheten.
Citera
Medlem
Citat:
Finns inget att vara tveksam över gällande FHM:s rapportering. Man behöver bara förstå den, något som du nu verkar komma underfund med. Tyvärr är det många idag som inte klarar av, eller vill, förstå hur FHM rapporterar sina data.
Jag har naturligtvis försökt empiriskt utröna i vilket intervall underrapporteringen kan ligga idag. Så jag har tagit ner siffrorna som rapporteras av FHM i tråden och jämför dem vad FHM har bokfört 4-7 veckor senare.

Allt för att kunna "ana" hur det dagsuktella läget är utifrån FHM:s rapporter.

Men offentligt försöket inte jag "killgissa" siffror.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-18 kl. 13:59.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Blir säkert samma reseuppmaning som i våras. Inte åka längre än 2 timmar från hemmet. Vilket man kan skita i om man vill.
Var det det denna du kommenterade?

"Fastnålat inlägg
i dag kl 13:48av Nivette Dawod

Statsminister Stefan Löfven kommer att presentera fler restriktioner i dag, uppger Expressen.

– Vi går mot en ännu mer omfattande nedstängning, säger en källa i regeringskansliet till tidningen.

Åtgärderna ska presenteras senare i dag och kommer enligt tidningen att vara ”mycket omfattande"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in