2020-12-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är bara att räkna bakåt, dvs det finns en viss möjlighet att den lämnats in den 15-16 maj...

”Den skulle vara inlämnad i cirka 2-3 veckor” hade SD sagt enl SOA och hämtades 25/5. Kan ju ha gått snabbare efter felsökning.

Well polisen har väl koll på vilken dag SD cyklade med roboten till verkstan och om den var intressant eller ej annars.
Citera
2020-12-17, 23:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
”Den skulle vara inlämnad i cirka 2-3 veckor” hade SD sagt enl SOA och hämtades 25/5. Kan ju ha gått snabbare efter felsökning.

Well polisen har väl koll på vilken dag SD cyklade med roboten till verkstan och om den var intressant eller ej annars.
10 dgr låter annars ganska rimligt.
Citat:
Om det nu var han som cyklade till verkstan... Men den var ju öppen den 15 maj och då hade mgm tidsmässig möjlighet att lämna in den (om inte Google har något att invända). - Ja, polisen har ju haft koll på allt möjligt: lösenord, operatörsrutiner, avspärrningar mm...
Senast redigerad av letsdoit 2020-12-18 kl. 00:26.
Citera
2020-12-17, 23:51
Medlem
Citat:
10 dgr låter annars ganska rimligt.Om det nu var han som cyklade till verkstan... Men den var ju öppen den 15 maj och då hade mgm tidsmässig möjlighet att lämna in den (om inte Google har något att invända). - Ja, polisen har ju haft koll på allt möjligt: lösenord, operatörsrutiner, avspärrningar mm...

Ja jag var lite ironisk. Men hojar han med den 15/5 på väg till jobbet eller på väg till polisförhör x 2 så borde det varit en liten snackis i förhören. Ligger kanske en liten blänkare i sidomaterialet om att firman fått en påringning ang inlämningsdatum.
Citera
2020-12-18, 00:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ja jag var lite ironisk. Men hojar han med den 15/5 på väg till jobbet eller på väg till polisförhör x 2 så borde det varit en liten snackis i förhören. Ligger kanske en liten blänkare i sidomaterialet om att firman fått en påringning ang inlämningsdatum.
Det borde det göra, men eftersom man - i likhet med mgm - somnade ifrån vattenspridaren, är det långtifrån säkert. - Vattenspridaren kan också vara en vilseledande manöver.
Citera
2020-12-18, 01:01
Medlem
Citat:
När lämnades roboten på service då?

Hur cyklar man med en robotgräsklippare? Dem är inte så små och jättesmidiga?
Citera
2020-12-18, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
SS, Super Stefan kan han.
är man van cyklist är det nog inga problem som mest hade jag två mattkassar och 4 40kg påsar med planteringsjord med mig hem på cykeln men jag jag erkänner att jag använde spännremmar.
Citera
2020-12-18, 06:30
Avslutad
Citat:
Jo men de ficklampor han hade själv, minst två vid bakhållet, har de gått upp i rök 14-15/5 kan man undra?

Försöker leta men ser inte att han får frågor om detta?

Vem slänger minst två ficklampor och då i samma helg som mordet?

Vid förhör under rättegången får han frågan om vart han förvarar ficklampor, vilka han hade med sig under "bakhållet". Då svammlar SD att det har han lite överallt på olika ställen i huset. Vilken det var just den dagen minns han inte. Men han måste rimligtvis veta vilken ficklampa som skulle "skydda" bäst. Man tar inte första bästa.
Han säger något i stil med att den som har bäst lampa vinner.
Måste lyssna igenom hans förhör igen
Citera
2020-12-18, 08:41
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
jag glömde det
Själv hade det blivit lite krångligt.
Under armen?
Spänna fast på ryggen?

Har inte licens för den här tråden men jag gör ett gästinlägg. Det går att cykla med en större ryggsäck och 15-20 kilo. Lite obekvämt med det går.
Citera
2020-12-18, 10:18
Medlem
Citat:
Det borde det göra, men eftersom man - i likhet med mgm - somnade ifrån vattenspridaren, är det långtifrån säkert. - Vattenspridaren kan också vara en vilseledande manöver.

Fortfarande lite ofattbart med vattenspridaren som gick upp i rök.

Sista livstecknet är HD som menar att det ska finnas nån Gardena och sen nån blå. Hon minns inte vilken av dem som är sönder.

SD säger att den är svart, blå och MESTADELS i plast. Från Biltema. De har en budgetmodell i plast och en i 50/50 plast/metall. Nån sommar gammal. Den modellen kan man slå ihjäl nån med. Jag var på Biltema och vägde den i handen. Men verkar långsökt som mordvapen.

Men vattenspridare går ju inte upp i rök. Antagligen har de/den åkt till tippen den 12/5 på em när han var där enligt GPS i bilen. Gardenan var nog den trasig och Bilteman är en väldigt enkel modell för 99 kr om det är den helt i plast. Kanske hade gjort sitt.

Det kommer han nog på efter att han dragit valsen med vattningen som skulle ha skett mordnatten att den ju faktiskt åkte till tippen 12/5 och därför är han väldigt svävande angående denna spridare? En spekulation.

Han kan ha sålt den på kvartersloppisen 13/5. Han säger vidare då att han tror han minns att han slängde osålda grejer (bl.a mattor) på släpkärran men minns inte om han var på tippen.

Den 25/5 är väl nästa gång det går en ordentlig sväng till tippen då de gör rent hus gänget där. Den kan ha åkt med av misstag då eller nåt för nog hade de kanske haft minne av att den/de slängts? SD var ju mest inne och fixade med mackor för han blev obekväm med att bli sedd ute av alla nyfikna. Så han hade kanske lite dålig koll på vad som slängdes i slutändan.

Till sist så skickar han ju i chatten ,veckan innan mordet, till HD bild på olika grejer och frågar ”Sopor?”
Bilder på de grejerna syns inte i protokollet. Bara bildens filnamn.

Ja ja, inte mycket att göra nu men kontoutdraget kan de ju kolla så de iaf vet vilken typ av spridare de borde ha hittat på tomten.

Det märkliga är att SD säger att han egentligen inte behövde vattna men sen säger han väl att det behövdes då det var gödslat? Något för åklagaren att vända lite på i hovrätten hur det nu var med den saken. Behövdes det eller inte?
Citera
2020-12-18, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vid förhör under rättegången får han frågan om vart han förvarar ficklampor, vilka han hade med sig under "bakhållet". Då svammlar SD att det har han lite överallt på olika ställen i huset. Vilken det var just den dagen minns han inte. Men han måste rimligtvis veta vilken ficklampa som skulle "skydda" bäst. Man tar inte första bästa.
Han säger något i stil med att den som har bäst lampa vinner.
Måste lyssna igenom hans förhör igen

Pannlampa verkar vara standard för hela Geo-gänget. Man förstår varför.

Detta borde varit utrett av polisen så hade det inte blivit så svävande i rätten där med omedelbarhetsprincipen och allt.

Han har antagligen slagit ihjäl henne en av dem. Klart han inte har koll.
Citera
2020-12-18, 10:42
Medlem
Citat:
Fortfarande lite ofattbart med vattenspridaren som gick upp i rök.

Sista livstecknet är HD som menar att det ska finnas nån Gardena och sen nån blå. Hon minns inte vilken av dem som är sönder.

SD säger att den är svart, blå och MESTADELS i plast. Från Biltema. De har en budgetmodell i plast och en i 50/50 plast/metall. Nån sommar gammal. Den modellen kan man slå ihjäl nån med. Jag var på Biltema och vägde den i handen. Men verkar långsökt som mordvapen.

Men vattenspridare går ju inte upp i rök. Antagligen har de/den åkt till tippen den 12/5 på em när han var där enligt GPS i bilen. Gardenan var nog den trasig och Bilteman är en väldigt enkel modell för 99 kr om det är den helt i plast. Kanske hade gjort sitt.

Det kommer han nog på efter att han dragit valsen med vattningen som skulle ha skett mordnatten att den ju faktiskt åkte till tippen 12/5 och därför är han väldigt svävande angående denna spridare? En spekulation.

Han kan ha sålt den på kvartersloppisen 13/5. Han säger vidare då att han tror han minns att han slängde osålda grejer (bl.a mattor) på släpkärran men minns inte om han var på tippen.

Den 25/5 är väl nästa gång det går en ordentlig sväng till tippen då de gör rent hus gänget där. Den kan ha åkt med av misstag då eller nåt för nog hade de kanske haft minne av att den/de slängts? SD var ju mest inne och fixade med mackor för han blev obekväm med att bli sedd ute av alla nyfikna. Så han hade kanske lite dålig koll på vad som slängdes i slutändan.

Till sist så skickar han ju i chatten ,veckan innan mordet, till HD bild på olika grejer och frågar ”Sopor?”
Bilder på de grejerna syns inte i protokollet. Bara bildens filnamn.

Ja ja, inte mycket att göra nu men kontoutdraget kan de ju kolla så de iaf vet vilken typ av spridare de borde ha hittat på tomten.

Det märkliga är att SD säger att han egentligen inte behövde vattna men sen säger han väl att det behövdes då det var gödslat? Något för åklagaren att vända lite på i hovrätten hur det nu var med den saken. Behövdes det eller inte?

Han svammlar så mycket och det känns som om åklagarna, låter det passera för lätt i rätten. Men med hans eehhh och följande munsvada och ifrågasättande att "kommer du ihåg vilken tröja du hade, eller vilken mat då åt" istället för att svara på frågan som ställts. Det kryper i kroppen att domaren om inte annat säger ifrån, åklagarna blir bortdribblade litegrann.
Hoppas de vässar sig inför hovrätten, det behövs.
En annan sak är att man hör hur Stefan ändrar tonläge och mumlar, när det är lite svettigt
Citera
2020-12-18, 11:07
Medlem
Jag misstänker att SD kan ha gjort sig tillträde till LW:s NAS. Alltså hennes nätverksuppkopplade hårddisk.

Så här kan han ha gjort.

Från LW:s polisförhör 2016. 161/6

Vi har varandras inloggning till wifi, han har kunnat spela musik från mitt musiksystem
hemma och så. Han brukar kunna spela upp musik som jag vill höra och så.
Han skriver ett sms till mig att han inte har mitt lösen, han skriver att om han hade det så
skulle han spela upp en låt, en låt som betyder mycket för mig.
Detta betyder att han var utanför mig. Varför skulle han annars skriva så. Om han har mitt
lösen så kan han stå utanför mig och ändra musik.
För mig betyder detta bara att ett sms med "jag är utanför ditt hus".

Hon tror alltså att han sedan är utanför varje gång han gör det. Men så snart han har hennes lösen så kan han ha ändrat i inställningarna i NAS som för att man kommer åt den var man än är bara man har internet.

På hårddisken fanns ju en del känslig information. Bl.a:

Bilaga: 20150413 H*anna D.docx
Bilaga: 2015-04-17 om S.docx
Bilaga: 20150504 Vaselin.docx
Bilaga: 20170331 H*anna.docx
Bilaga: H*anna blockning 20170620. docx

164C / 1526 kan man läsa om LW:s NAS och innehållet han högst troligt fick tillgång till.

Hon kan ha haft samma lösen till andra konton också som han testat för att ha lite koll.

Utredarna borde kikat närmare på ovan och åklagarna frågat i rätten. Han hade tillgång till de brev som LW skrivit till HD men inte skickat?

Edit: genom att ha tillgång till lösen till hennes router kunde han även bevaka hennes webbtrafik/historik.
Finns inte den historiken där så kan man se vilka emheter som loggat in på nätverket och när. Går också att se om någon gjort någon ändring. Det ser man i systemloggen. Den kan vara rensad manuellt eller så kan det finnas stöd för schemalagd rensning.
Senast redigerad av Avel 2020-12-18 kl. 11:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in