2020-12-18, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, Sverige skulle ju få en mildare andra våg pga all immunitet vi byggt upp under våren. Våra grannländer skulle komma ikapp... Snackas inte så mycket om flockimmunitet via smitta längre dock.

Jag vet inte om det är immunitet som gör detta men t ex Sörmland som var så hårt drabbat i våras ligger väldigt lågt nu och Skåne som klarade sig bättre i våras drabbas hårdare nu.

Antal fall per 100.000 senaste två veckorna:

Sörmland - 449
Skåne - 1316
Citera
2020-12-18, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag vet inte om det är immunitet som gör detta men t ex Sörmland som var så hårt drabbat i våras ligger väldigt lågt nu och Skåne som klarade sig bättre i våras drabbas hårdare nu.

Sörmland - 449
Skåne - 1316

Det kan också vara luftfuktigheten i Skåne nu. Corona virus överlever bättre när det är torrt, men också när det är fuktigt, som i regnskogarna i Sydamerika. Under 20 procent luftfuktighet och över 80 procent gör att coronavirus lever längre tid utanför kroppen. Men immunitet spelar mig också roll.
Citera
2020-12-18, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Sörmland - 449
Skåne - 1316
Smittskyddsläkaren i Sörmland uttalar sig:
”Jag håller med kungen om att vi har misslyckats” Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Sörmland, riktar kritik mot de nationella råden som har gällt sedan i måndags. Enligt honom är de förvirrande och skapar en otydlighet. – Jag håller med kungen om att man misslyckats i Sverige. Skulle jag bestämma så skulle vi ha mycket mer tomt på gatorna, säger Signar Mäkitalo.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-sormland

"mer tomt på gatorna" låter som en form av lockdown som experten ,smittskyddsläkaren i Sörmland, vill ha?

Edit:
Länkad något längre text https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/sormlands-smittskyddslakare-jag-haller-med-kungen-om-att-vi-har-misslyckats
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-18 kl. 08:32.
Citera
2020-12-18, 08:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns massor av info där Tegnell tidigt varnade för en andra våg i höst ganska tidigt.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tegnell-en-andra-vag-kan-komma-ganska-snabbt/

Sedan kom Olsen och Wold som sa att de inte trodde på Tegnell och en andra våg i klassisk mening, utan i kluster. Olsen trodde på det pga av "sina studier" de gjort, de utan de etiska tillstånden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JvVav/wold-och-olsen-ar-sakra-det-blir-ingen-andra-vag

Därefter ändrade Tegnell sig och gick på de forskare som trodde på "klustersmitta".

https://www.vk.se/2020-07-29/tegnell-antagligen-ingen-andra-vag

Vad spelar det för roll om man varnar för en andra våg i april när man sedan tar tillbaka det i juni när det är då regionerna faktiskt planerar för hösten och gör en drömprognos? Och när man sedan någon månad senare (oktober tror jag) går ut och upprepar att allt är lugnt återigen när man borde signalera till människor att det är allvar?

Finns dessutom ingenting som pekar på att han trodde på en allvarlig andra våg, begreppet i sig är luddigt. Om man ska tolka hans uttalanden och de prognoser Tegnell presenterat så är det närmare till hands att tro att han trodde på en mildare andra våg.
Senast redigerad av text-tv-202 2020-12-18 kl. 08:27.
Citera
2020-12-18, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, den tesen kan man nog skrota, eller i alla fall modifiera.

Det är möjligt att vår andra våg blir lite mildare än exempelvis Spaniens, p.g.a. mer utbredd immunitet bland unga. Men man hade nog inte räknat med att länderna som lyckades parera den första vågen också verkar ha fått det lättare att parera den andra. I alla fall tills man passerar point-of-no-return.
Spridiningen sker ju definitivt långammare nu än i våras. Beror säkert på att våra rekommendationer var delvis igång men även att viss immunitet på de mest känsliga områdena. Så viruset får böka sig fram längs lite mer långsamma smittvägar.
Citera
2020-12-18, 08:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här är inte så svårt som ni gör det. FHM har sagt olika saker vid olika tillfällen.

FHM var tidigt ute under våren och varnade för en andra våg till hösten. Det var man ganska ensamma om då.

Senare under sommaren gick det väldigt bra att hålla nere smittan i Sverige. Till slut hakade FHM på övriga världen, och började prata om att den andra vågen kanske uteblir.

Det hela är logiskt om man sätter det i sin historiska kontext. FHM pratade om en andra våg tidigt, eftersom de ville sälja in sin långsiktiga strategi. Andra länder spelade ner den risken, eftersom de vill sälja in sin lockdown som en "one time fix".

På sommaren fick hela norra halvklotet inkl. FHM råg i ryggen av sina framgångar, och föredrog att tro att pandemin är över. Det här var önsketänkande och visade sig vara fel. I slutändan var den initiala bedömningen från våren den korrekta. Ett typexempel på att den första tanken man har ofta är den rätta.

Det är också det här opportunistiska tankesättet som stör mig. När det gynnar Tegnell att prata om en andra våg gör han det för att visa på att norge och danmark minsann kommer få det värst på hösten. Som jag tolkade hans uttalanden fanns det inte ens chans att Sverige skulle råka lika illa ut som övriga nordiska länder då partiell flockimmunitet skulle spela till vår fördel.
Citera
2020-12-18, 08:38
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Jag har läst era inlägg och det är uppenbart att du hävdar att Tegnell argumenterade för han varnade för en andra våg redan i juli. Du har fått mängder med länkar som motbevisar dig från Hanna W men allt du har till svar är att hon är bra på att googla.
Juni och juli är två olika månader.
Hanna-Wigh har inte motbevisat någonting med alla sina länkar.
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Precis. Saken gällde vad Anders Tegnell sa i juni. Alla dina länkar är från senare datum.
I mitten av sommaren slutade Tegnell att använda begreppet "en andra våg" men han vidhöll att viruset skulle blossa upp till hösten.
Eftersom du skryter med att du kan googla förutsätter jag att du hittat intervjun där Tegnell redogör för varför han slutade använda just de orden. I annat fall kan du leta bland mina inlägg i tråden. Jag har postat länken till den intervjun.
Citat:
Jag har läst texten, står över huvud taget ingenting där om att Tegnell varnar att det skulle bli en värre andra våg till hösten. Var ser du det?
Innan hösten kommer sensommaren.
Citera
2020-12-18, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Det är också det här opportunistiska tankesättet som stör mig. När det gynnar Tegnell att prata om en andra våg gör han det för att visa på att norge och danmark minsann kommer få det värst på hösten. Som jag tolkade hans uttalanden fanns det inte ens chans att Sverige skulle råka lika illa ut som övriga nordiska länder då partiell flockimmunitet skulle spela till vår fördel.

Jag har tyvärr inget förtroende alls längre för Tegnell. Han verkar helt samvetslös. Han verkar inte heller ha satt sig in ordentligt i hur Coronavirus fungerar, det räcker inte att bara hålla sig till epidemiologin
Citera
2020-12-18, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Förkylning är ett samlingsnamn för en väldig massa luftvägsvirus. Vissa är mer smittsamma än Covid. Men vissa forskare verkar också förbryllade över att många svenskar klarar sig så bra. Man har diskuterat någon typ av korsimmunitet eller till och med resistens. Många svenskar är ju tex resistenta mot HIV som också är ett Rnavirus. Anledningen till att fler svenskar är resistenta eller har motståndskraft tror jag är att Rnavirus stortrivs i vårt klimat och vi har varit extremt utsatta för dessa i årtusenden. Förr i tiden dog ungefär hälften av barnen av smittkoppor. Detta har gallrat fram en virustålig befolkning. De som kommer mellanöstern och Afrika är de som drabbas hårdast. Därför hade Tegnell faktiskt rätt när han sa att grupper av invandrare drabbas hårdast och därmed också driver smittspridningen.
Tack! Ja håller med, det där med korsimmunitet är intressant. Samt troligt att Tegnell har rätt.

Sen tror (gissar) jag att ytterligare en faktor
,för hur motståndskraftig man är mot covid, är hur mkt man exponerats för ex. Corona virus i närtid ex. Barn/ungdomar, småbarnsföräldrar, förskolelärare, lärare etc som alla verkar klara sig mkt bättre än gemeneman.

Jag är ledare i diverse sporter och det har varit mkt frånvaro pga av förkylningssymptom under höst/vinter, men endast ett fåtal coronafall. Jag drar slutsatsen att förkylningsvirus sprids väsentligt mer jmf med corona kanske en faktor 10-20, trots alla restriktioner och åtgärder.
Citera
2020-12-18, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tack! Ja håller med, det där med korsimmunitet är intressant. Samt troligt att Tegnell har rätt.

Sen tror (gissar) jag att ytterligare en faktor
,för hur motståndskraftig man är mot covid, är hur mkt man exponerats för ex. Corona virus i närtid ex. Barn/ungdomar, småbarnsföräldrar, förskolelärare, lärare etc som alla verkar klara sig mkt bättre än gemeneman.

Jag är ledare i diverse sporter och det har varit mkt frånvaro pga av förkylningssymptom under höst/vinter, men endast ett fåtal coronafall. Jag drar slutsatsen att förkylningsvirus sprids väsentligt mer jmf med corona kanske en faktor 10-20, trots alla restriktioner och åtgärder.

Förmodligen är det så att folk på våra breddgrader har lite bättre motståndskraft mot den här typen av sjukdomar. Om det är genetiskt eller på grund av korsimmunitet vet jag inte,
I Afrika har de ju inga större problem med covid men det har nog mest att göra med att de har mer sol och värme. Afrikaner som bor i Sverige däremot drabbas hårdare.

Sedan har vi ju Sydamerika där de har stora problem trots sol och värme, men där är jag ganska säker på att det är genetiskt. Ursprungsbefolkningen har låg motståndskraft mot den här typen av sjukdomar. Det märktes redan när spanjorerna kom dit en gång i tiden. Miljoner dog i vanlig förkylning eller influensa.
Citera
2020-12-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Förmodligen är det så att folk på våra breddgrader har lite bättre motståndskraft mot den här typen av sjukdomar. Om det är genetiskt eller på grund av korsimmunitet vet jag inte,
I Afrika har de ju inga större problem med covid men det har nog mest att göra med att de har mer sol och värme. Afrikaner som bor i Sverige däremot drabbas hårdare.

Sedan har vi ju Sydamerika där de har stora problem trots sol och värme, men där är jag ganska säker på att det är genetiskt. Ursprungsbefolkningen har låg motståndskraft mot den här typen av sjukdomar. Det märktes redan när spanjorerna kom dit en gång i tiden. Miljoner dog i vanlig förkylning eller influensa.

Ett litet klargörande här är dock att det inte är "indianerna" som är dominerande i Sydamerika, de står "enbart" för ca 1/8 av befolkningen. Resten är ättlingar till afrikanska slavar (1/11), européer (1/2), asiater (1/100) och andra inflyttade samt blandningar som inte låter sig kategoriseras.

Med detta som grund så bör ändå europeiska siffror rörande sjukdomen kunna översättas för 50% av befolkningen i alla fall.

Edit: Glömde skriva att man i Anderna har torr luft som gynnar virusets spridning. Detta kan man se i statistiken om man går ned på delstater i de olika länderna (läste i somras en artikel om detta, kommer inte ihåg vart den var dock).
Citera
2020-12-18, 09:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Förklara varför regeringen inte kan fatta beslut mot vad "någon" anser strider mot grundlagen.

Vem skulle hindra regeringen?

Av min tidigare länkade artikel framkom att Stockholm inte tänkte följa förvaltningsrättens beslut.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/besoksforbud-i-stockholm-rivs-upp-av-domstol
Hade inte du kommenterat klart?
Citat:
Min sista kommentar i detta utbyte.

Tja, det är ju klart att regeringen kan fatta vilka beslut den vill men det är ju korkat att fatta beslut som inte har någon rättsverkan. Då blir det ju inte mycket till regerande, vilket är trist under rådande omständigheter.

När det gäller just besöksförbudet föreslår jag att du läser referatet av domen
https://www.lexnova.se/nyheter/besoksforbud-strider-mot-europakonventionen
Här förklaras problemen med förordningen med utgångspunkt i domen
https://www.nj.se/nyheter/det-nya-besoksforbudet-pa-aldreboden-ocksa-olagligt

Än mer intressant blir besöksförbudet med tanke på att det inte slagits fast att det är besökarna som driver smittan på boendena. Symbolpolitik.
Senast redigerad av DoraF 2020-12-18 kl. 09:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in