Citat:
Ursprungligen postat av
Homes
Förkylning är ett samlingsnamn för en väldig massa luftvägsvirus. Vissa är mer smittsamma än Covid. Men vissa forskare verkar också förbryllade över att många svenskar klarar sig så bra. Man har diskuterat någon typ av korsimmunitet eller till och med resistens. Många svenskar är ju tex resistenta mot HIV som också är ett Rnavirus. Anledningen till att fler svenskar är resistenta eller har motståndskraft tror jag är att Rnavirus stortrivs i vårt klimat och vi har varit extremt utsatta för dessa i årtusenden. Förr i tiden dog ungefär hälften av barnen av smittkoppor. Detta har gallrat fram en virustålig befolkning. De som kommer mellanöstern och Afrika är de som drabbas hårdast. Därför hade Tegnell faktiskt rätt när han sa att grupper av invandrare drabbas hårdast och därmed också driver smittspridningen.
Tack! Ja håller med, det där med korsimmunitet är intressant. Samt troligt att Tegnell har rätt.
Sen tror (gissar) jag att ytterligare en faktor
,för hur motståndskraftig man är mot covid, är hur mkt man exponerats för ex. Corona virus i närtid ex. Barn/ungdomar, småbarnsföräldrar, förskolelärare, lärare etc som alla verkar klara sig mkt bättre än gemeneman.
Jag är ledare i diverse sporter och det har varit mkt frånvaro pga av förkylningssymptom under höst/vinter, men endast ett fåtal coronafall. Jag drar slutsatsen att förkylningsvirus sprids väsentligt mer jmf med corona kanske en faktor 10-20, trots alla restriktioner och åtgärder.