2020-12-18, 00:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är ett slumpmässigt urval. Samtliga positiva rapporterade att hade symptom vid eller strax efter provtillfället.

OK.. då är 0,7 procent smittade förvånansvärt få, med tanke på att 2,5 procent testade possetivt i början av april. Nu gällde i och för sig Stockholms län.

Såg att Tegnells nämnde 0,9% (?) vid samma tidpunkt, men det är fel.
Citera
2020-12-18, 00:58
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag tror inte heller att det där stämmer. Det måste komma in i luftvägarna för att orsaka skada. Inte bara i näsan, det räcker inte. Man måste DRA ner det i lungorna. Jag tror som sagt att alla de här handtvätts- och inte-peta-i-ansiktet- råden har varit bra på det sättet, att det hindrat ANDRA sjukdomar att spridas. Och det är ju också viktigt, i en tid när vården är så överbelastad och så många är sjukskrivna ändå. Vi behöver inte massor av människor med vinterkräksjuka, maginfluensa, salmonella, mag-och-tarm-parasiter, halsfluss, ögoninfektion o.s.v ovanpå det. Men på coronan har det haft liten eller ingen effekt.

Stämmer inte.
1. Du kan dö av andningsstillestånd när det angriper nervsystemet.
2. Du kan dö av blodproppar när det skapar den reaktionen i blodomloppet.
3. Du kan dö av organsvikt

Lungpåverkan ej ett vilkor.

För SARS, har jag tolkat det som att det är ett vilkor. (Bör verifieras)
Citera
2020-12-18, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej din dumme rädda fan, du måste andas in skiten för att bli smittad! Så enkelt är det! Med din teori hade hela jävla världen varit smittad 7 gånger om redan.. herrejävlar

Var artig nu. Annars kanske jag börjar gråta.

Om någon är rädd så är det ni. Jag skönjer panik via ert språkval.
Citera
2020-12-18, 01:02
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Stämmer inte.
1. Du kan dö av andningsstillestånd när det angriper nervsystemet.
2. Du kan dö av blodproppar när det skapar den reaktionen i blodomloppet.
3. Du kan dö av organsvikt

Lungpåverkan ej ett vilkor.

För SARS, har jag tolkat det som att det är ett vilkor. (Bör verifieras)

Fast jag tror fortfarande inte att det finns ett enda belagt fall, där någon har dött av någon av de tre orsakerna utan att först - eller samtidigt - ha haft en allvarlig lungpåverkan. Jag har efterlyst sådana källor här, men inte fått några trovärdiga. Organsvikten kommer ju t.ex. när kroppens eget immunförsvar har gått haywire, i sina försök att utrota infektionen i lungorna.
Citera
2020-12-18, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det går inte alls rakt igenom. Det finns munskydd som tar över 90% av viruspartiklarna. Ett vanligt bomullstyg kan ta över 70%. Det påstås att man behöver få sig runt 1000 virus för att bli smittad. Om du kan reducera partiklarna med över 90% så är det klart att det är mindre risk att bli smittad.

Om alla bär mask så blir det ju ännu bättre för då filtreras även utandningsluften från smittade och det har större effekt.

Nja 70% gäller inte vanligt bomullstyg? 30% reduktion har bevisats för dessa, om du menar dessa vanliga blå/bomullsskydd som liknar den vi operation.

Dom övriga har ju FFP2-3 kan ju nå över 70% ev. 90över % reduktion.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/08/svag-evidens-for-att-munskydd-minskar-smitta-hos-allmanhet/

Ändå märkligt alltihopa. Om man istället rekommenderar bra skydd (medel-hög klass) från början och rätt användning så äre nåt helt annat vi pratar om.

"En given bra kommentar i artikeln ->
Så sammanfattningsvis:
– Evidensläget för att munskydd mycket kraftigt reducerar virussmitta är bra, (antagligen starkt, men Lancetstudien uttrycker sig försiktigt), men bygger på observationell data vilket i sig inte är dåligt alls. Vi måste sluta felcitera och feltolka bevisläget.
Vetenskapen måste opartiskt redovisa kunskapsläget korrekt utan politisk eller agendadriven påverkan om vi inte helt skall underminera förtroendet för vetenskapen i stort!

– I glesbefolkade länder som Sverige och Norge är det kanske inte rationellt att införa ett nationellt masktvång men i situationer med många människor på liten yta (kolletivtrafik, affärer, skolor, arbetsplatser), och inte bara i isolerade enstaka fall som du uttrycker det, kommer det ha stor effekt.
– Huruvida vem som skyddas och inte, så skyddas samhället i stort av mindre aerosolbelastning, både riskgrupper och icke.
– Även om folk inte bär masker optimalt kommer det skydda bättre än inga masker.
– Psuedoargumenten om att folk inte kommer kunna följa andra riktlinjer och helt sluta bete sig för att de bär mask saknar helt grund och stöd och måste aktivt avvisas från det vetenskapliga samfundet."
Senast redigerad av rawjudge 2020-12-18 kl. 01:19.
Citera
2020-12-18, 01:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det handlar om att minska risken. Men naturligtvis finns det risk även om man använder munskydd. Vill man vara ännu mer säker kan man använda skyddsglasögon. Men det är ju inte så att man drar in luft genom ögonen så risken att smittas den vägen är nog mindre.

Om viruset finns i luften i aerosolform exponeras ögonen oavsett om du andas eller inte och oavsett om du har skyddsglasögon eller inte om de inte är hermetiskt tätslutande. I ett dåligt ventilerat utrymme ackumuleras virus och risken ökar för att virus når dina ögon, låter det logiskt?

Om någon röker ett par meter ifrån dig i ett rum så kommer du att känna lukten men du ser inte doften som når din näsa, och det kan kännas i dina ögon, ämnen från cigarren når dina ögon trots att du inte andas in med ögonen, du förstår nog om du tänker efter lite.

Virus i aerosolform färdas med luftströmmar oavsett om du andas eller inte. En inandning kan dra ner viruset i dina lungor, och finns viruset i aerosolform i rummet så kommer det att serveras rakt under näsan på dig. När ögat är öppet så står det i direkt kontakt med luften i rummet, finns det virus i luften så kan det nå ögat, inte svårare än så.
Citera
Medlem
Citat:
Fast jag tror fortfarande inte att det finns ett enda belagt fall, där någon har dött av någon av de tre orsakerna utan att först - eller samtidigt - ha haft en allvarlig lungpåverkan. Jag har efterlyst sådana källor här, men inte fått några trovärdiga. Organsvikten kommer ju t.ex. när kroppens eget immunförsvar har gått haywire, i sina försök att utrota infektionen i lungorna.

Har ej kvar vårens länklista. Men ni kanske minns artikeln om ålderdomshemmet i USA
där ett antal bara rasade ihop döda utan tidigare symtom.

Finns massor om det i tråden i våras. Senaste veckorna har det förekommit artiklar i pressen om
alla olika symtom och sjukdommstillstånd indevider fått av Sars-2. utan lungpåverkan.
Citera
Avslutad
Citat:
Fast jag tror inte heller att det där stämmer. Det måste komma in i luftvägarna för att orsaka skada. Inte bara i näsan, det räcker inte. Man måste DRA ner det i lungorna. Jag tror som sagt att alla de här handtvätts- och inte-peta-i-ansiktet- råden har varit bra på det sättet, att det hindrat ANDRA sjukdomar att spridas. Och det är ju också viktigt, i en tid när vården är så överbelastad och så många är sjukskrivna ändå. Vi behöver inte massor av människor med vinterkräksjuka, maginfluensa, salmonella, mag-och-tarm-parasiter, halsfluss, ögoninfektion o.s.v ovanpå det. Men på coronan har det haft liten eller ingen effekt.

Viruset vandrar vad jag förstår runt i kroppen. Har läst att det kan angripa flertalet organ däribland hjärna, njurar och testiklar. Antar att det sprids via blodet och kan vandra var som helst oberoende av var det startar. Borde det inte kunna komma till lungorna via blodomloppet?
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Du har helt rätt. Jag skulle vilja se en rekommendation där vi uppmanas att knipa käft helt enkelt bland folk. Viska i värsta fall och gaphalsar borde bötfällas direkt. Det hade gett effekt , munblöjor och handsprit är trams i jämförelse.
Citera
2020-12-18, 01:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Nope. Indirekt och Direkt kontaktsmitta är bevisad för länge sedan.
Att ens diskutera det är ju löjligt.

Även enligt FHM så finns det fortfarande inget fall av kontaktsmitta konstaterat någonstans i världen.

Tvätta händerna .. var vårens mantra.
Citera
2020-12-18, 01:10
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Har ej kvar vårens länklista. Men ni kanske minns artikeln om ålderdomshemmet i USA
där ett antal bara rasade ihop döda utan tidigare symtom.

Finns massor om det i tråden i våras. Senaste veckorna har det förekommit artiklar i pressen om
alla olika symtom och sjukdommstillstånd indevider fått av Sars-2. utan lungpåverkan.

Du menar i januari-februari, när allt var nytt och det kom ut massor av konstiga klipp, just på folk som faller döda ner på gatan och sådant. Det var antagligen fejk, för något sådant har ju inte hänt sedan - det skulle man ha hört om. Däremot har det hänt att folk SOM HAR lungpåverkan men känner sig bättre (som man tydligen gör något dygn emellan, runt dag 8-9), har bestämt sig för att gå en promenad - och plötsligt inte fått tillräckligt med luft, utan kollapsat.

Du får nog länka i så fall, jag har inte sett något sådant i tidningarna sedan förra vintern som sagt...
Citera
2020-12-18, 01:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är ett slumpmässigt urval. Samtliga positiva rapporterade att hade symptom vid eller strax efter provtillfället.

Tidigare mätningar så har många angett att dom inte känt symptom vill jag minnas. Är det något som hänt då samtliga nu har symptom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in