Citat:
Ursprungligen postat av
AnOldBeginning
Beklagar att jag tar detta i denna tråden...igen. Trådläsare, skip ahead, nothing to see here.
Som gammal kulturell kollega i svineriet förstår jag verkligen inte problemet.
Lyssnade i tidiga ungdomen bara på band som skrek ur sitt hjärta om systemfel och kapitalismens ondska. Och jag betalade hycklande och gladeligen pengar för att köpa deras skivor...
Allt från etablerade band med skivbolag där hela existensen var inkomst, till små som ur fickan sålde hembrända skivor där titeln var dekorerade med svart spritpenna. 5-15 gånger dyrare än vad de köpt den tomma skivan för. I samtliga fall såldes de för att tjäna pengar.
Idag arbetar jag för någon annan, för pengar. Säljer en tredjedel av mina vakna timmar och 80% av min energi till någon annan, för pengar.
Jag köper mitt boende, min mat, och mitt nöja, med pengar. Fan till olika grad köper 98% sin kärlek med pengar.
Men att ge ut något gratis. Inga pengar. Inga pengar alls. Men lägger några minuter på att säga att man gärna tar emot pengar (för som ovan visar, det är tyvärr ganska nödvändigt för att leva när man är född in i det här systemet) men heeelt frivilligt, då är man girig? Från några som inte påstått att de är punk eller antisystem till att börja med.
Jag försöker förstå tankegångarna, men förstår verkligen inte.
Måste man "göra ett avtal" (obs! "avtal", inte "sälj", nejnejnej) med någon kostymare som redan systematiserat pengamaskinen som sköter pengarinsamlandet åt en så man kan fokusera på "konsten", för att inte vara sellout enligt dig och er?
Jag har lyssnat på ~60h gratis underhållning sista året av FF. Inte betalat en spänn. Inte tvingat något annan att betala som jag gör när jag ser på SVT/SR.
De som tycker den är värd att betala för baserat på sin personliga ekonomi betalar. De som betalar känner sig rätteligen som bra och reko människor, de som skapar får pengar de kan byta mot livsuppehållande saker som mat toapapper och öl på red lion, och de som inte betalar får helt gratis underhållning. (De betalande leder också till bättre mikrofoner etc som ger bättre produkt även för gratiskonsumenten.) Win-win-win.
Andra poddar har jag pumpat in pengar i. Andra får gratis. Kreatören får pengar. Win-win-win.
Det är fan så nära ett perfekt system man kan komma så länge det fungerar. Att faktiskt göra lyssnaren medveten om att det är så systemet fungerar ser jag inte vad som är dåligt med.
Får pumpa in i FF också efter nyår för å se om jag plötsligt förstår någon av er klagan som jag som gratislyssnare varit blind för.
Förstår om en annan podcast skulle känna bitterhet att FF ökat så snabbt på grund av skaparnas fötter i media med nätverket och möjligheterna att marknadsföra sig som kommer med det, när de själva gått å gnetat i 5 år på 150 dollar patreon i månaden.
Men sellout? Klaga på viljan att tjäna pengar på det man gör? Nej, jag fattar inte alls.
Jag håller i stort sett med dig, det var därför jag inledde minus-delen med förhoppningen om att min kritik
inte skulle missuppfattas som missunnsamhet. Råden jag gav erbjöds just
därför att jag önskar tjejerna rikedom och berömmelse, inte tvärtom. Vad de gör gör de riktigt bra, men de gör det också förgäves om ingen lyssnar.
Nu är det uppenbarligen många som lyssnar ändå, men hur många av dem skänker pengar? Och hur många fler hade bidragit om upplägget varit annorlunda? Om den saken kan vi bara sia, men nog tror jag att FF skulle tjäna på att hålla en mindre girig profil. Och som jag skrev tidigare går det utmärkt att pusha sin Patreon utan att smutsa ned programstarten med tre minuter tjat om stålar. Det är faktiskt en riktigt, riktigt usel inledning. Nu är du uppenbarligen av en annan åsikt, och om det inte stör dig - more power to you! Men jag är inte ensam om att äcklas, därav mina (i eget tycke) goda råd.
Ett annat gott råd när man sysslar med underhållning är att börja med en ”hook”: något roligt/intressant/spännande som lockar tittaren/lyssnaren/läsaren att fortsätta titta/lyssna/läsa. Faktum är att det är praxis. Har du ingen hook så förlorar du publik, och det är ingenting som jag har hittat på, utan det
är så. Både du och FF-gänget har säkert själva stängt av en film eller lagt en bok åt sidan på grund av otillfredsställande start. Eller?
Men visst, jag hade kunnat uttrycka mig annorlunda. Det är dock inte alltid enkelt att sätta känslor på pränt, speciellt inte med småbarn som falsettskriker en i örat i parti och minut. Som nu. Plikten kallar, men ha det gött, min kulturella kollega i svineriet!
PS. Står fast vid användandet av ”sellout”, även om det var halvt på skoj. Som Dekorima skrev finns det värre exempel, men när girigheten förstör slutprodukten så är stämpeln förtjänt.