Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-16, 21:40
Medlem
Jag gillar fortfarande podden och är bara på avsnitt 40.

Jag tyckte den var bättre första 20 avsnitt. För mycket manus nu speciellt på Mia. Känns som hon läser från ett papper hela tiden.
Citera
2020-12-17, 06:13
Moderator
Carlboms avatar
Dagens lucka #17!

https://imgur.com/a/Sk8p301

QR-koden tar oss idag till inlägg:

(FB) Historien bakom böglyftet

Citera
2020-12-17, 08:22
Moderator
Carlboms avatar
Intressant avsnitt idag där de intervjuar Jack Werner. Intervjuer med personer som har olika former av forumanknytning är de avsnitt jag uppskattat mest hittills av kalendern. Inte jättemycket böglyfteri i avsnittet ändå vilket var skönt.

Jag börjar tröttna på olika "lattjo" hittepå-vinklar på temat, men inte många luckor kvar nu till stora finaldagen.
Citera
2020-12-17, 17:02
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
För protokollet även värt att nämna att det länkade inlägget ovan, på intet sätt var mitt första på forumet. Jag var ju redan påläggskalv, på inslagen väg att bli moderator, något som triviala böglyfts-inlägg kan äventyra å det grövsta.

Jag tyckte väl att det var nåt som inte riktigt stämde där, men drog snabbt slutsatsen att de missförstått det hela.
Citera
2020-12-17, 17:33
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Beklagar att jag tar detta i denna tråden...igen. Trådläsare, skip ahead, nothing to see here.

Som gammal kulturell kollega i svineriet förstår jag verkligen inte problemet.
Lyssnade i tidiga ungdomen bara på band som skrek ur sitt hjärta om systemfel och kapitalismens ondska. Och jag betalade hycklande och gladeligen pengar för att köpa deras skivor...
Allt från etablerade band med skivbolag där hela existensen var inkomst, till små som ur fickan sålde hembrända skivor där titeln var dekorerade med svart spritpenna. 5-15 gånger dyrare än vad de köpt den tomma skivan för. I samtliga fall såldes de för att tjäna pengar.

Idag arbetar jag för någon annan, för pengar. Säljer en tredjedel av mina vakna timmar och 80% av min energi till någon annan, för pengar.
Jag köper mitt boende, min mat, och mitt nöja, med pengar. Fan till olika grad köper 98% sin kärlek med pengar.

Men att ge ut något gratis. Inga pengar. Inga pengar alls. Men lägger några minuter på att säga att man gärna tar emot pengar (för som ovan visar, det är tyvärr ganska nödvändigt för att leva när man är född in i det här systemet) men heeelt frivilligt, då är man girig? Från några som inte påstått att de är punk eller antisystem till att börja med.
Jag försöker förstå tankegångarna, men förstår verkligen inte.

Måste man "göra ett avtal" (obs! "avtal", inte "sälj", nejnejnej) med någon kostymare som redan systematiserat pengamaskinen som sköter pengarinsamlandet åt en så man kan fokusera på "konsten", för att inte vara sellout enligt dig och er?

Jag har lyssnat på ~60h gratis underhållning sista året av FF. Inte betalat en spänn. Inte tvingat något annan att betala som jag gör när jag ser på SVT/SR.
De som tycker den är värd att betala för baserat på sin personliga ekonomi betalar. De som betalar känner sig rätteligen som bra och reko människor, de som skapar får pengar de kan byta mot livsuppehållande saker som mat toapapper och öl på red lion, och de som inte betalar får helt gratis underhållning. (De betalande leder också till bättre mikrofoner etc som ger bättre produkt även för gratiskonsumenten.) Win-win-win.
Andra poddar har jag pumpat in pengar i. Andra får gratis. Kreatören får pengar. Win-win-win.
Det är fan så nära ett perfekt system man kan komma så länge det fungerar. Att faktiskt göra lyssnaren medveten om att det är så systemet fungerar ser jag inte vad som är dåligt med.
Får pumpa in i FF också efter nyår för å se om jag plötsligt förstår någon av er klagan som jag som gratislyssnare varit blind för.

Förstår om en annan podcast skulle känna bitterhet att FF ökat så snabbt på grund av skaparnas fötter i media med nätverket och möjligheterna att marknadsföra sig som kommer med det, när de själva gått å gnetat i 5 år på 150 dollar patreon i månaden.
Men sellout? Klaga på viljan att tjäna pengar på det man gör? Nej, jag fattar inte alls.

Jag håller i stort sett med dig, det var därför jag inledde minus-delen med förhoppningen om att min kritik inte skulle missuppfattas som missunnsamhet. Råden jag gav erbjöds just därför att jag önskar tjejerna rikedom och berömmelse, inte tvärtom. Vad de gör gör de riktigt bra, men de gör det också förgäves om ingen lyssnar.

Nu är det uppenbarligen många som lyssnar ändå, men hur många av dem skänker pengar? Och hur många fler hade bidragit om upplägget varit annorlunda? Om den saken kan vi bara sia, men nog tror jag att FF skulle tjäna på att hålla en mindre girig profil. Och som jag skrev tidigare går det utmärkt att pusha sin Patreon utan att smutsa ned programstarten med tre minuter tjat om stålar. Det är faktiskt en riktigt, riktigt usel inledning. Nu är du uppenbarligen av en annan åsikt, och om det inte stör dig - more power to you! Men jag är inte ensam om att äcklas, därav mina (i eget tycke) goda råd.

Ett annat gott råd när man sysslar med underhållning är att börja med en ”hook”: något roligt/intressant/spännande som lockar tittaren/lyssnaren/läsaren att fortsätta titta/lyssna/läsa. Faktum är att det är praxis. Har du ingen hook så förlorar du publik, och det är ingenting som jag har hittat på, utan det är så. Både du och FF-gänget har säkert själva stängt av en film eller lagt en bok åt sidan på grund av otillfredsställande start. Eller?

Men visst, jag hade kunnat uttrycka mig annorlunda. Det är dock inte alltid enkelt att sätta känslor på pränt, speciellt inte med småbarn som falsettskriker en i örat i parti och minut. Som nu. Plikten kallar, men ha det gött, min kulturella kollega i svineriet!

PS. Står fast vid användandet av ”sellout”, även om det var halvt på skoj. Som Dekorima skrev finns det värre exempel, men när girigheten förstör slutprodukten så är stämpeln förtjänt.
Citera
2020-12-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0ad
men helt jävla seriöst är det ingen som hör att emma knyckare låter identisk med väder annika i rallylåtarna?

--> https://www.youtube.com/watch?v=M2qcaSyo5UU

Väder-Annika var Anna Mannheimer
Citera
2020-12-17, 22:30
Citat:
Ursprungligen postat av sofand1987
Jag gillar fortfarande podden och är bara på avsnitt 40.

Jag tyckte den var bättre första 20 avsnitt. För mycket manus nu speciellt på Mia. Känns som hon läser från ett papper hela tiden.

Hon blir mer och mer avslappnad i senare avsnitt . Hon är helt klart bäst av trion
Citera
2020-12-17, 22:48
Medlem
Chevy52s avatar
Julkalender podden var ju gansks hajpad i media så jag började lyssna. Det var kul, bra kvickt. Men det hela tappade styrfarten frammåt lucia och jag tappade intresset. PK stuket tog överhand som vanligt = jag ledsnar. / Pellepop.
Citera
2020-12-18, 00:33
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag håller i stort sett med dig, det var därför jag inledde minus-delen med förhoppningen om att min kritik inte skulle missuppfattas som missunnsamhet. Råden jag gav erbjöds just därför att jag önskar tjejerna rikedom och berömmelse, inte tvärtom. Vad de gör gör de riktigt bra, men de gör det också förgäves om ingen lyssnar.

Nu är det uppenbarligen många som lyssnar ändå, men hur många av dem skänker pengar? Och hur många fler hade bidragit om upplägget varit annorlunda? Om den saken kan vi bara sia, men nog tror jag att FF skulle tjäna på att hålla en mindre girig profil. Och som jag skrev tidigare går det utmärkt att pusha sin Patreon utan att smutsa ned programstarten med tre minuter tjat om stålar. Det är faktiskt en riktigt, riktigt usel inledning. Nu är du uppenbarligen av en annan åsikt, och om det inte stör dig - more power to you! Men jag är inte ensam om att äcklas, därav mina (i eget tycke) goda råd.

Ett annat gott råd när man sysslar med underhållning är att börja med en ”hook”: något roligt/intressant/spännande som lockar tittaren/lyssnaren/läsaren att fortsätta titta/lyssna/läsa. Faktum är att det är praxis. Har du ingen hook så förlorar du publik, och det är ingenting som jag har hittat på, utan det är så. Både du och FF-gänget har säkert själva stängt av en film eller lagt en bok åt sidan på grund av otillfredsställande start. Eller?

Men visst, jag hade kunnat uttrycka mig annorlunda. Det är dock inte alltid enkelt att sätta känslor på pränt, speciellt inte med småbarn som falsettskriker en i örat i parti och minut. Som nu. Plikten kallar, men ha det gött, min kulturella kollega i svineriet!

PS. Står fast vid användandet av ”sellout”, även om det var halvt på skoj. Som Dekorima skrev finns det värre exempel, men när girigheten förstör slutprodukten så är stämpeln förtjänt.
Dina förlag i bussiness-delen förstår jag. Även om FF har näst högsta inkomsten av patreonen av alla svenska pods jag varit inom patreonsidan och kikat, och den högsta när det gäller antal patreoner. Så skulle tro att de lagt sig på väldigt bra mängd reklam för patreon för sin publik, när det kommer till att tjäna pengar.

Det är ditt "äckel" och framförallt åsikten att det är "girighet" jag inte förstår. Av de orsaker jag nämnde i förra inlägget.
Jag skulle nog äcklas lite av mig själv om jag pumpade reklam. Men så jobbar jag ju varken inom showbiz eller som egenföratagere av en orsak.
Istället blev det 10 ångestfyllda minuter av säljsnack, och därefter har jag sålt timmar av mitt liv på fast avtal i åratal. Dom jag arbetar för pumpar reklam, till den grad att jag just äcklas av det. Det får in kunder som betalar, så jag till slut får min lön. Men det är någon annan som står för reklamandet, jag äcklas, jag får pengar. Jag står utan skuld. Eller gör jag det?

Vi är alla sellouts i olika grad.

Önskan om frivillig betalning är nog det lägsta (minsta) graden det går att komma till om man inte lever på den potatis man själv odlat på sin egen mark och inget annat.
Mycket större förståelse för de som lackar på reklamen, även om jag inte riktigt köper det heller (om man inte är patreon då)...det är ju 2020 vi lever i.
Citera
2020-12-18, 06:27
Moderator
Carlboms avatar
Dagens lucka #18!

https://imgur.com/a/K1btLkj

Och QR-koden tar oss idag till inlägg:

(FB) Historien bakom böglyftet

Citera
2020-12-18, 08:10
Medlem
Pumabordet! Det måste ut på musikhjälpen.
Citera
2020-12-18, 11:08
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillyboys
Pumabordet! Det måste ut på musikhjälpen.
Lätt! Det måste ju vara det bästa alternativet, pengar till ett gott ändamål och bordet till en böglyftskonnäsör!

Hade velat veta lite mer om just det bordet, han som köpte bordet borde ju komma ihåg om han köpte det i klippan till exempel. Är det just bordet i bilden eller är det ett likadant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in