Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-17, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, det blir inte mindre så för att du och andra tycker det är fel.

WT-männen var i mordområdet redan långt innan Palme själv visste att han skulle gå där.

Det beror inte på något löjligt möte eller en professionell grupp som sonderar terrängen vilket i sig är tramsteorier.

Förklaringen är bra mycket enklare än så, Palme råkade pga sitt vägval gå förbi något som hållit på i flera timmar innan ens någon kunde veta att Palme skulle dit.

Med tanke på den dåligt underbyggda presentationen skulle inte jag lita på deras övriga slutsatser heller, oavsett hur långt uppe i organisationen de är förankrade.
Var inte HM fortfarande lite inne på SA förresten? Även om jag själv inte tror mycket på det, så berättar det ju ändå att han är öppen för någon typ av konspiration, för han kan ju knappast syfta på en ensamagerande sydafrikan?
Det kan dock hända att de har koll på någon WT verksamhet i området, men varför går de då inte ut och berättar vad det handlade om?
Först påstår du att ett antal människor TROR att de har sett WT i området, och sedan säger du att WT-männen VAR i mordområdet redan långt innan Palme själv visste att han skulle gå där.

Har fortfarande inte hört något om att Skelleftehamnsmannen är identifierad.
Kan det helt enkelt vara så att din kontaktman är ute och åker...?
Citera
2020-12-17, 17:40
Medlem
Citat:
Svaret är att så här agerar en ensam GM, som inte har någon större koll på omgivningen. Han personligen kanske inte såg polispatrullerna, men det bör definitivt en medhjälpande spanargrupp gjort, och då hade man inte slagit till. Att flyktvägen är säkrad är rent trams.

Så ja, GM kom undan genom en stor dos tur, samt att det tog nära 3 minuter innan poliserna uppfattar vad som hänt. Där slank han undan. Upp på krönet, där uppe har ingen en aning om vem som gjort vad nere vid Sveavägen.

Kanske flyktvägen inte var så tokig ändå?
Och tänk om gm hade någon förankring inom polisen och/eller SÄPO
Det funkade ju inte så bra på ledningscentralen med bland annat inhopparen Ulf H.
Var Alf K på ledningscentralen och påbörjade sin jakt på kurder redan från timme 0 ?
Citera
2020-12-17, 18:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Vem övervakade Palme? Hur kan man övervaka någon utan att objektet är där?

WT, om de ens fanns på riktigt, har med andra saker att göra än MOP.

"Hur kan man övervaka någon utan att objektet är där?"

Eftersom objektet befann sig i sin bostad, vid Gamla stans tunnelbanestation, vid Grand och vid mordplatsen när WT-männen var där så behöver både du och dina polispolare läsa på lite. Vilken häpnadsväckande och fortsatt arrogant inställning. Men jag ska inte anklaga dig för nåt. Det är mycket bättre att du pratar med poliserna du känner.

"WT har med andra saker att göra"

Och då vill vi alla självklart ha namnlistan på alla WT-män och förklaring på vad de gjorde där. För var och en. Den seriösa utredning som gjorts innehåller naturligtvis sådan information.

Publicera bara det dokumentet så är jag nöjd.

Om det dokumentet inte existerar (vilket det naturligtvis inte gör) så föreslår jag att dina polisvänner sätter sig ner på en årslång konferens, studerar materialet och funderar riktigt riktigt hårt på vad de ska göra nu. Men jag har nog för höga tankar om dem. Det är nog bättre att de bara lämnar över allting till mordutredare som vet vad de håller på med, som har förmågan att gripa mördare. 34 år är tillräckligt. Vi vet nu att svenska PU inte kan.

För att försöka se frågan lite från den humoristiska sidan:

Det finns en engelsk komedifilm som heter "Kapten Gulskägg". Denne kapten hade visserligen öron men han använde dem aldrig. Istället gapade och skrek han ut det han hade i sitt eget lilla huvud vilket ständigt fick katastrofala följder.

För att väcka hans uppmärksamhet i några sekunder fick man drämma en planka i ryggen på honom så hårt man kunde. Då ryckte han liksom till och tycktes höra korta fraser.

Jag är en fridens man och menar inte att man ska tillgripa våld. Historien om Kapten Gulskägg är en metafor.

Keep up the good work!
Citera
2020-12-17, 18:07
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag ser tydliga likheter mellan Lars Knubbs beskrivning av Grandmannen och denna mannen som senare sågs på Sturegatan. Gammalmodigt klädd , gav ett töntigt larvigt intryck , samma typ av täckjacka .
..... arbetar den 28 februari 1986 vid Stureplan. Hon är lite försenad och lämnar arbetet kl. 23.35-23.40. Hon går Sturegatan mot Valhallavägen för att gå till Östra Station.

Ungefär vid Linnegatan lägger hon första gången märke till en man som går på vänster sida av Sturegatan. Hon lägger märke till mannen därför att han är larvigt och gammalmodigt klädd.
..... hör sirener och ser hur en polisbil kommer på Karlavägen och viker ned Sturegatan mot Stureplan. Mannen börjar då springa mot polisbilen. Polisbilen passerar snabbt söderut. Mannen springer över Karlavägen , fortsätter Sturegatan och Östermalmsgatan.

Sign. Man smal lång. iklädd mörkblå täckjacka som räckte ner till mitten av låret. Jackan var av tunt material med stora rutor. Stickad ljus mössa , möjligen beige med inlägg av andra färger.....
Tror inte att han hörde hemma bland de finare kvarteren vid Östermalmsgatan utan var på väg mot Östra Station.

Eftersom vittnet själv var på väg mot Östra Station så antar jag att det var en sen avgång den kvällen när Palme mördades. Fanns GM med på det tåget så antar jag att han också hörde hemma i någon ort längs Roslagsbanan.

Med Lars Knubbs beskrivning av klädsel kanske någon ort med närhet med skidanläggningar och längdåkningsspår. Vallentuna eller Frösunda kanske . Jaktlag och skytteklubbar längs Roslagsbanan kunde också vara intressant att kolla.
Av texten du citerar ser det ut som personen snarare viker in höger på Östermalmsgatan, alltså är på väg österut, mot Grå Huset och Fältöversten. Inte att han ska vika av åt vänster mot Östra Station. Han byter från västra till östra trottoaren av Sturegatan.

EDIT: Fel av mig. Dementerar i senare inlägg, 18:48.
Senast redigerad av Schlesien 2020-12-17 kl. 18:50.
Citera
2020-12-17, 18:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, det var ju just det KP såg till att ordna i och med presskonferensen.

Och det här jävla tramset att KP egentligen skulle presenterat något annat men fick order om att byta ämne, det är ju så löjligt att man häpnar.

Själv fick jag info 4 oktober 2019 om det som sedan presenterades i juni 2020.

Jag tror inte att KP egentligen skulle presentera något annat. Jag är övertygad om att han fått order om att presentera ingenting för att kunna lägga ner utredningen.

Jag läste ett förhör med TP i går. Man blir både rörd och medlidsam. TP är inget annat än en vanlig privatspanare som sprutar ur sig den ena spekulationen efter den andra. Alla intervjuer han gjort leder ingen vart. Men han tror stenhårt på sin teori hur många väggar han än springer in i.

PU lyssnar och antecknar. De anser nu tydligen att mordet är "polisiärt uppklarat". Det sa de även när CP blev frikänd. Tänk vad många mord man kan klara upp utan att mördaren blir fälld i domstol. Det klarar vi alla.

Det TP har i övermått är energi medan Filter har alla mediekontakter som gör att de kan lura upp både Expressen, SVT och Netflix på läktaren. Filterkillen har också lyckats samla ihop ett gäng journalister, bland dem Guillou, som nu med stor indignation kastar sig över filmen om Estonia.

Möjligen för att den fick stora journalistpriset och Filterkillen är avundsjuk. Eller så beror det på att sanningen om Estonia ska förbli begravd i cement. Man kan välja själv.
Citera
2020-12-17, 18:29
Medlem
Såg Veckans brott i veckan och de summerade året och tog upp bl a Palmekonferensen. Camilla Kvartoft frågade sina kollegor om de tror att det var SE som sköt. De var iofs inte säkra på det men resonemanget var ungefär att det är mest troligt för att han går att binda vid platsen, att det var bekräftat att han var där.

Jag tycker det är ett efterblivet sätt att resonera på. GM var också där. Det är ju bara det att han inte är identifierad. Det är ju det som är det stora problemet, om han nu kom ut från väggen eller var Tensonmannen eller kom från något annat håll.

Det är så förbaskat enkelt att hävda att det är mest troligt att det är SE bara för att han var där. Ingen har kunnat bevisa om SE hade hunnit ut på Sveavägen när första skottet föll.
Citera
2020-12-17, 18:33
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Av texten du citerar ser det ut som personen snarare viker in höger på Östermalmsgatan, alltså är på väg österut, mot Grå Huset och Fältöversten. Inte att han ska vika av åt vänster mot Östra Station. Han byter från västra till östra trottoaren av Sturegatan.

Var ser du det att han byter från västra till östra trottoaren av Sturegatan ?
Jag kan inte se att vittnet sagt något om det.

https://i.imgur.com/hIbHeIh.jpg
Senast redigerad av HAARP 2020-12-17 kl. 18:35.
Citera
2020-12-17, 18:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Såg Veckans brott i veckan och de summerade året och tog upp bl a Palmekonferensen. Camilla Kvartoft frågade sina kollegor om de tror att det var SE som sköt. De var iofs inte säkra på det men resonemanget var ungefär att det är mest troligt för att han går att binda vid platsen, att det var bekräftat att han var där.

Jag tycker det är ett efterblivet sätt att resonera på. GM var också där. Det är ju bara det att han inte är identifierad. Det är ju det som är det stora problemet, om han nu kom ut från väggen eller var Tensonmannen eller kom från något annat håll.

Det är så förbaskat enkelt att hävda att det är mest troligt att det är SE bara för att han var där. Ingen har kunnat bevisa om SE hade hunnit ut på Sveavägen när första skottet föll.

En liten detalj. Deras case baseras på att SE lämnade byggnaden 23.19. Bra. Då befann sig Palme på västra trottoaren. Han gick över på östra trottoaren cirka 23.20 och passerade Skandia cirka 23.20.30.

Nej. KP hade i uppgift att presentera ingenting för att kunna lägga ner utredningen. Och det gjorde han. Det är min bild av händelseutvecklingen. Palmemordet förblev olöst. Tror många drog en lättnadens suck.
Citera
2020-12-17, 18:48
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Var ser du det att han byter från västra till östra trottoaren av Sturegatan ?
Jag kan inte se att vittnet sagt något om det.

https://i.imgur.com/hIbHeIh.jpg
Min felläsning, ursäkta! Han korsar Karlavägen. Ingen info om att han skulle lämna Sturegatans västra trottoar.
Citera
2020-12-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En liten detalj. Deras case baseras på att SE lämnade byggnaden 23.19. Bra. Då befann sig Palme på västra trottoaren. Han gick över på östra trottoaren cirka 23.20 och passerade Skandia cirka 23.20.30.

Nej. KP hade i uppgift att presentera ingenting för att kunna lägga ner utredningen. Och det gjorde han. Det är min bild av händelseutvecklingen. Palmemordet förblev olöst. Tror många drog en lättnadens suck.
Jag tror KP resonerade på samma sätt som Camilla Kvartofts programledarkollegor eller rättare sagt så var väl han före med det slöa resonemanget. Han verkar inte ha haft förmågan att granska detaljer iaf
Citera
2020-12-17, 19:04
Medlem
Citat:
Tvärtom, man stirrar sig blind på det här med att ett antal personer TROR att de har sett personer med WT.
Jag har haft kontakt med person/personer högt upp i utredningsorganisationen, och, det är utrett. Ingen WT-verksamhet kan kopplas till mordet. Dessutom presenteras en ensam GM. Dvs att man ser inte WT som en del av MOP.

Det är inte det faktum att just en ensam GM som är orsak till att mordet är olöst, problemet är att det är oerhört svårt att hitta en sådan.
Antydde de du hade kontakt med, eller frågade du, vilka dessa WT-män var?
Citera
2020-12-17, 19:07
Medlem
Åklagarmyndigheten svarar JO: här har (nästan) inga fel begåtts!

"Johansson Welin svarar avsevärt mer mångordigt än JO. En stor del av svaret är en sammanfattning av gällande rättsregler och hur de har tolkats i olika sammanhang. Till sist kommer hon i alla fall fram till sin bedömning av Peterssons utpekande av Stig Engström.

Hon skriver först att ”det har funnits ett stort behov av att ge allmänheten information om och förklara varför förundersökningen lades ned efter så lång tid.”

Och hon tillägger: ”Om sådan information inte hade lämnats hade det kunnat leda till spekulationer och utpekanden av personer som överhuvudtaget inte var relevanta for förundersökningen.”

Det där kan ju tolkas på flera sätt. Dels som att om inte Krister Petersson sagt att det var Engström som var den avlidne person han fastnat för så kunde folk gissa på att det handlade om någon annan som inte längre var i livet. Men det vice riksåklagaren uttrycker kan givetvis också rent allmänt betyda att om Engström pekades ut så skulle den svenska allmänheten sluta spekulera om mordet och inte längre intressera sig för andra spår i Palmeutredningen."

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/12/17/aklagarmyndigheten-svarar-jo-har-har-nastan-inga-fel-begatts/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in