2020-12-17, 15:34
Avslutad
Här kan man se kurvor över dödsfallen år 2015-2019 + 2020. 2020 är dock tyvärr bara fram till vecka 49. https://platz.se/coronavirus/?page=archive

Det gäller hur som helst dödsfall totalt sett och per 100 000 inv.

2020 ligger högre än samtliga år från och med vecka 46.

Om även 2020 följer tidigare trender så "borde" dödsfallen öka ännu mer minst December ut. Minst 3 år ökar kraftigt i slutet av December.

Något år kommer peaken i slutet av December, något år i Januari, två år har sin peak först frammåt vecka 9 och 10.

Inget av övriga år har i alla fall sin peak föränns i slutet av December som tidigast.

Trots vissa skillnader gällande var peaken är så är det också en väldigt tydlig uppåtgående trend på flera år under vecka 8-10 ungefär. Jag vet inte helt säkert varför men jag kan mycket väl tänka mig en koppling till sportlovet...

Likaså skulle ökningen under de sista veckorna i December kunna kopplas till allting som händer runt jul och julhandeln osv.

Jag kan även tänka mig att Sverige fortfarande inte ser vad trender från tidigare år har för betydelse när det gäller Covid-19 :-) Utan att vi istället avvaktar och ser = Tar den smällen efter julhandeln och efter att sportloven redan har börjat.

Fast det egentligen är en självklarhet vad julhandel och folk som samlas innebär, om nu inte fler mot all förmodan plötsligt skulle börja följa rekomendationerna då.

Om det inte är "självklart" vad som annars händer så sprider man väldigt dubbla budskap om hur virus smittar då...
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Det kan dom inte. Vaccinet har bara en viss hållbarhet och leveranserna komme varesig Tegnell vill eller inte, så just det behöver du nog inte vara orolig för..

Vi får se vad de kan och inte.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur kan Anders Tegnell säga att vi är på en platå, när alla regioner väntar sig en försämring inom sjukvården på lång sikt 10-15 dagar.

Med den smittspridningen vi har borde faktiskt Anders Tegnell kunna säga att vi är i ett kritiskt läge och att det är allvar nu, istället för att ge felaktigt lugnande besked med vi har plattat till kurvan osv.

https://www.svtplay.se/video/29508232/nyheter-direkt/presstraff-med-folkhalsomyndigheten-4

Sjukvården skriker ju - hör Anders Tegnell inte det?

Han sa "platta kurvan" under presskonferensen och under frågorna från journalisterna så många gånger att jag tappade räkningen.

Förstår han inte att när han förminskar smittan på detta sättet gör människor felaktiga val och följer inte råden till punkt och pricka.

Inte ens uns självkritik under hela presskonferensen.
Citera
2020-12-17, 15:35
Medlem
Hur kommer det sig att förtroendet sjunker för FHM ?
Gör de inte ett bra jobb eller ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KyLxne/rekordlagt-fortroende-for-folkhalsomyndigheten
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tegnell - Det är en platå.

Verkligheten - Rekord i nya fall förra veckan och då är bara sista dagen delrapporterad. En ökning med 19%.

https://twitter.com/CovidXIX/status/1339566867292295172

Det är olyckligt att han slänger sig med ordet platå varenda dag i princip. I samband med det brukar det drälla in folk i tråden som utbrister, phu, nu är det över osv. Om dessa ä representativa för gemene man så lär den där platån fortsätta fram till maj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Antalet på IVA verkar ju ligga stabilt - dvs på platån om det inte är väldiga eftersläpningar i rapporteringen av denna siffra.

3:e December var det 256 på IVA
16:e December var det 261 på IVA

källa: c19.se

301 fler på sjukhus på en vecka. Enligt platz.se
Citera
2020-12-17, 15:37
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Han sa "platta kurvan" under presskonferensen och under frågorna från journalisterna så många gånger att jag tappade räkningen.

Förstår han inte att när han förminskar smittan på detta sättet gör människor felaktiga val och följer inte råden till punkt och pricka.

Inte ens uns självkritik under hela presskonferensen.

Exakt. Det är hans felaktigt lugnande besked som är mest farligt för smittspridningen. Och han enorma avsky för munskydd. Han är farlig att ha i en chefsposition. Lyssna gärna på Norges Frode Forland som har en helt annan attityd emot viruset, och förmåga att omvärdera information han får.

Anders Tegnell kommer bara bli värre ju mer kritik han får. Han kommer vara som Lena Hallengren som slår ifrån sig allting.
Citera
2020-12-17, 15:38
Medlem
Lövfen kallar till extra pressträff kl 16 15.
Vad skall komma nu då?..munskydd..skolor?..vaccin..kungens utalande.?
Senast redigerad av Snauzzer 2020-12-17 kl. 15:41.
Citera
2020-12-17, 15:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nyinläggningar på iva har varit konstant i snart en månad (typ 30/dag). Noll acceleration.

276 idag så det tickar uppåt om än i maklig takt. Fortsätter det i den takten så är vi på runt 400 vid nyår. Inte bra alls.
Citera
2020-12-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Lövfen kallar till extra pressträff kl 16 15.
Vad skall komma nu då?..munskydd..skolor?

Nej det tror jag inte. Det blir väl något med att det är en svår situation och nu skall vi ta det lugnt och tänka på våra nära och kära i jul.
Citera
2020-12-17, 15:41
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Löfvèn och pressträffen. Kommer Anders Tegnell att få stiga åt sidan? Jag vet inte vad som annars kan sägas om denna Kina pandemi som inte tidigare sagts. Säger han tvätta händerna vet jag inte vad jag gör.

Kungen är besviken, regeringen är i katastrofläge efter utredning. De sjuka blir fler, vårdpersonal som inte får julledigt osv osv.

Blir det sparken? Bir det munskydd och med det fingret åt Tegnell.

Att Löfven blixtinkallar till presskonferens har vi vår Kung Carl XVI Gustaf att tacka för. Löfven måste rädda ansiktet nu på något vis. De kommer också ta upp vaccineringen som inte är långt borta nu.
Citera
2020-12-17, 15:41
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
276 idag så det tickar uppåt om än i maklig takt. Fortsätter det i den takten så är vi på runt 400 vid nyår. Inte bra alls.

Alla regionen varnade för allvarlig försämring på lång sikt 10-15 dagar inom belastningen på sjukvården.

källa socialstyrelsen

https://www.svtplay.se/video/29508232/nyheter-direkt/presstraff-med-folkhalsomyndigheten-4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in