2020-12-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Till dags datum har danskarna klarat av att hålla nere dödstalen som ett av de bästa länderna i europa per case, bättre än Norge.
Det blir nog mycket svårt att komma ifatt Sverige.

Jag sa inte att de kommer ifatt Sverige, bara att talen kommer att jämnas ut mer nu.
Citera
2020-12-17, 14:58
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Alltså att dessa personer inte behöver söka sig till vården själva, utan att vården söker upp dessa på plats. Tex på boendet..

Okej, då är jag med och antagligen är det så att dessa redan är i systemet
Citera
Medlem
Jag ser att Danmark har snart dubbelt så stor smitta som Norge eller Finland.
Och Danmark stänger allt mer för att minska på smittan..

Men så ser jag att Sverige är sju gånger värre ! Och man har kommit med en ny rekommendation...

Någon mer än jag som tycker det "haltar" ?

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-27..latest&country=DNK~NOR~FIN~SWE&region=World&de athsMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&s moothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tja i Malmö är det mest de invandrartäta områdena som har den högsta smittan just nu. Rosengård, Fosie, Sofielund. Vi vet sedan tidigare att dessa socialt utsatta områden har större dödlighet.

Vad betyder "socialt utsatta"?
Citera
Avslutad
Vad är er analys så långt januari och februari då det gäller näringslivet? Kan skidliftarna gå i gång i tex Sälen? Kan alla badhus öppnas och kommer restauranger också göra det samt hotell innan mars? Vad är era tankar?

Min känsla är att det kommer att krävas vaccin för att bli anställd på vissa arbetsplatser kopplat till hotell och restaurang
Citera
2020-12-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Östergötland v 50. Ca 4100 test genomförda varav 25% positiva. I Skåne provtogs 43000 under samma vecka

25% är ju rätt lågt när vi i princip bara testat de som kommer in akut....
Citera
2020-12-17, 15:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är ju sån luddig information. Platta till kurvan säger han att han gjort. Men sjukvården skriker ju inifrån sjukhusen.

Och sen skulle det inte förvåna mig om peaken kommer jan-feb, som Danmarks smittskydd sagt. Anders Tegnell har ingen aning, hoppas, ska se, vet inte när peaken kommer? Hur kan vi tillåta detta?

Omvärldsbevakning. Hoppas regering och opposition gör det nu! Att ha en smittskyddsmyndighet som inte ens vet vilket scenario som finns framöver vintern nu för sjukvården, och istället säger att viruset lurat honom så många gånger så han vet inte. Inte ens för sjukvårdens planering vet han. Oavsett hur viruset lurar honom måste han ju ge en prognos (gärna högre än han gjort hittills) för att ge sjukvården chans att klara sig? Det är ju nästan så man tror att han skiter i sjukhusens kapacitet som han visat han gjort med de - äldre sköra, som var så viktiga i våras.
Det är ju helt obegripligt!

Ja, det är anmärkningsvärt! Jag tänkte också på Danmark och deras PK igår där de sa att januari-februari antagligen blir värsta månaderna. Tegnell däremot säger att kanske deras prognos om en peak vid Lucia stämmer? Hur får han ihop det resonemanget? Smittan ökar ju fortfarande.
Citera
2020-12-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jisses - 91 nya på ett dygn. Med eftersläpningen är vi alla gånger över 100 döda/dygn nu.

Tack Tegnell
Räknar jag fel när dagens siffra sträcker sig 17 dagar tillbaka?
Citera
2020-12-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Och du skrev tidigare

Du hade alltså fel!

Inte alls, har man tydliga symptom så kommer man att bli testad. Eller menar du att folk i Östergötland kommer att få ligga hemma mer eller mindre sjuka i covid och hoppas på det bästa?
Citera
2020-12-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är anmärkningsvärt! Jag tänkte också på Danmark och deras PK igår där de sa att januari-februari antagligen blir värsta månaderna. Tegnell däremot säger att kanske deras prognos om en peak vid Lucia stämmer? Hur får han ihop det resonemanget? Smittan ökar ju fortfarande.

Kan bero på att Danmark har så lite immunitet från tidigare
Citera
2020-12-17, 15:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Jag sa inte att de kommer ifatt Sverige, bara att talen kommer att jämnas ut mer nu.
Det tror jag inte, smittan i Sverige ökar ju mer än i Danmark och dessutom är vaccinet snart här.
Citera
2020-12-17, 15:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Kan bero på att Danmark har så lite immunitet från tidigare
Men Sverige ökar ju ännu mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto