2020-12-17, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Läs igen!
När kan du boka tid för provtagning?
Möjligheten att boka tid för provtagning av covid-19 är för tillfället stängd, både via 1177.se och på vårdcentralen. Region Östergötland provtar just nu endast prioriterade grupper. Läs om det tillfälliga stoppet här.
https://www.1177.se/Ostergotland/sa-fungerar-varden/varden-i-ostergotland/samlad-information-om-coronaviruset/provtagningi-ostergotland/test-for-pagaende-covid-19/

Notera:
* Möjligheten att boka tid för provtagning av covid-19 är för tillfället stängd
* Region Östergötland provtar just nu endast prioriterade grupper.

Ok, Östergötland verkar just nu inte provta vem som helst. Är man svårare sjuk kommer man garanterat att bli provtagen
Citera
2020-12-17, 14:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Läs igen!
När kan du boka tid för provtagning?
Möjligheten att boka tid för provtagning av covid-19 är för tillfället stängd, både via 1177.se och på vårdcentralen. Region Östergötland provtar just nu endast prioriterade grupper. Läs om det tillfälliga stoppet här.
https://www.1177.se/Ostergotland/sa-fungerar-varden/varden-i-ostergotland/samlad-information-om-coronaviruset/provtagningi-ostergotland/test-for-pagaende-covid-19/

Notera:
* Möjligheten att boka tid för provtagning av covid-19 är för tillfället stängd
* Region Östergötland provtar just nu endast prioriterade grupper.

Testproblemen kommer ju bli värre om man läser anledningen....

"begynnande nationell materialbrist"
Citera
2020-12-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Nu kan alla i svenska sjukvården andas ut som sina kollegor i de europeiska länder där man tryckt ner smittan med hårda åtgärder.

Situationen i Sverige är som på de flesta platser i västvärlden.

Ja, som sagt. Du har noll trovärdighet.
Den är bättre än på de flesta platser i västvärlden. Vi har ungefär en procents överdödlighet och ett av de lägsta dödstalen någonsin. Samtidigt ligger vissa länder i Europa på tvåsiffrig överdödlighet samtidigt som man lagt grunden för en fattigdom som kommer att kräva mångfalt fler liv än viruset självt.

Din egen trovärdighet, hur är det med den då? Om min är noll så är nog din inverterad vid det här laget.
Citera
2020-12-17, 14:17
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ok. Men iom karensdag så uppfattar jag det som att många går till arbetet ändå. Men nu har ju alla i kommuner och regioner infört munskydd så vi är bättre skyddade emot pre & asymtomatisk smitta, så det är bra.
Karensavdraget är tillfälligt borttaget vad gäller ersättningen, så ingen borde behöva arbeta med symptom. Dock är det en schablonsumma som utgår.
Citera
2020-12-17, 14:19
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Var det något du inte förstod? 91 döda med covid inrapporterade idag, varav 3 individer under 70år.

Ja jag förstod inte att du noterade att det var mest döda över 70? Dem är väl människor de med? Fick uppfattningen att det inte var lika viktigt de över 70?

Men jag kanske missuppfattade då ber jag om ursäkt.
Citera
2020-12-17, 14:20
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Testproblemen kommer ju bli värre om man läser anledningen....

"begynnande nationell materialbrist"
Det där är dock gammalt. Nästa vecka börjar Östergötland med allmän testning igen.
Citera
Avstängd
Jobbig torsdagssiffra. Finns risk att vi når 8000 imorgon (i verkligheten har vi förmodligen gjort det redan).
Citera
Medlem
Platta ut kurvan verkar vara ett mantra. Det låter som att antal sjuka inte kan minskas. Det ska bara inte komma på en gång.
Citera
2020-12-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ok, Östergötland verkar just nu inte provta vem som helst. Är man svårare sjuk kommer man garanterat att bli provtagen
Och du skrev tidigare
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, det finns en del 'stjärnor' i tråden som försöker plantera in att det är svårt att vid symptom bli testad och att det dessutom tar 5-6 veckor att få svar....

Tråkigt att dom p g a sin inkompetens och bitterhet försöker baktala hjältarna inom vården.
Du hade alltså fel!
Citera
2020-12-17, 14:22
Medlem
När danskarna införde sina restriktioner i över 60 kommuner så var det många som sa att "nu kommer danskarna att bege sig till de 30 kommuner som INTE har restriktioner, och så blev det.

Krogar etc etc som är belägna massa mil från Köpenhamn fick helt plötsligt en massa bokningar från folk som BOR i Köpenhamn.

I går när Mette Fredriksen meddelade att "hela Danmark stänger" och det betyder att alla stora köpcentrum blir stängda fr.o.m. i går kl 24.....och 30 minuter efter Fredriksens "snack" så var Danmarks största parkering vid Danmarks största köpcentrum (=Rödovre) helt knökfullt med bilar.

Och vad betyder Fredriksens "tal" i går? Jo jag gissar att nu kommer det otroligt många danskar som far över till Sverige och handlar. Och i och med att danskarna har lika dåliga coronatal som vi svenskar......så kommer smittan att öka!

Och danskarna gjorde nytt rekord i går....det högsta antalet smittade på ett dygn, 4034 stycken!

Danskarnas tidigare rekord var en dag gammal och det var 3694!

Arbetar i Danmark och frågar mig själv hela tiden: när kommer danskarna stänga gränsen helt också för oss som arbetspendlar? För den kommer, det tror jag.
Citera
2020-12-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Det där är dock gammalt. Nästa vecka börjar Östergötland med allmän testning igen.
Om du vet?
Hur länge har stoppet varit?
Har andra regioner gjort något liknande?
Citera
2020-12-17, 14:24
Medlem
Robocraps avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BvGlX/darfor-blir-vissa-aldrig-sjuka--nar-andra-dor

Någon som har Plus och kan redovisa vad som sägs i artikeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in