2020-12-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drosar
"Statsminister Stefan Löfven har kallat till pressträff klockan 16.15. Med på pressträffen är även Folkhälsomyndigheten samt socialminister Lena Hallengren."

Nå, vad kommer han predika om denna gång tror ni?

Inget matnyttigt denna gång heller. Det blir det vanliga: "Det är allvar nu" och "Tvätta händerna"

Regeringen har varit experter på att ha presskonferenser om absolut ingenting. Det pyttelilla man gjort har man kunnat skicka ut i ett pressmeddelande.
Citera
2020-12-17, 14:52
Avslutad
Citat:
"Flera gånger om dagen kommer kunder in på apotek med symtom på, eller bekräftad covid-19. Nu larmar apotekspersonalen om en ohållbar situation där många kunder verkar tro att Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att stanna hemma om man har symtom inte gäller på apotek."

"Folk" i förmodligen alla åldrar är mer hopplösa än jag trodde att folk ens kunde vara, och då hade jag extremt låga förväntningar redan innan 2020...

Ibland föreställer jag mig att de som resonerar och beter sig som i dessa artiklar är samma folk som hamstrande toapapper i våras. Men OM det handlar om "folk" på helt olika "sidor" så är hela bunten lika hopplösa.

Sedan verkar en del även nästan tro att man till exempel inte kan smittas sålänge man är max exakt 8 personer. Det är för tusan bara en rekommendation om en maxgräns och man måste sätta gränsen nånstans...

Har sett folk som på allvar verkar tro att ingen kan smittas om man bara är 6,7 eller 8 personer som samlas. "Man säger ju 8 pers"

Bara för att vissa länder har satt gränsen på 10 betyder det inte att 9 inte smittar där. Bara för att vi har satt en gräns på 8 betyder det inte att 7 inte kan smitta. Suck.

Citat:
"(...)apoteksarbetare säger att många kunder diagnosticerar sig själva och hävdar att deras snuva och hosta inte är covid-19.

– Sedan tar de upp använda tygnäsdukar ur fickan och snyter sig i, stoppar tillbaka den i fickan, tar upp kontanter och betalar med, säger personen."
(Omni)

Citat:
Symtom på covid-19 är bland annat hosta, feber, snuva, nästäppa halsont och huvudvärk, det vill säga exakt samma symtom som en vanlig förkylning. Utan ett genomfört coronatest är det omöjligt att veta om symtomen som en person har är en vanlig förkylning eller en pågående covid-19-infektion.

Folkhälsomyndigheten har i varenda presskonferens och annan kommunikation upprepat sina rekommendationer om att personer som har symtom ska stanna hemma. Trots detta larmar nu farmaceuter på apotek i hela landet om att kunder med symtom och till och med positiva testsvar dagligen kommer in på landets apotek för att handla läkemedel.

– Folk verkar inte förstå att om farmaceuterna blir sjuka kan vi inte hålla apoteket öppet, säger Bernadett Ruja, receptarie på Apotek Hjärtat i Värnamo.

Hon är upprörd över hur kunder helt verkar strunta i Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att inte gå ut om man har symtom.

– Vi har minst tre kunder per dag som kommer in snuviga och förklarar att det är bara är en förkylning med lite hosta. Och förra veckan var det tre kollegor som var sjuka samtidigt med förkylnings/covid-symtom, säger hon.

– Jag har fått slänga ut en kund för att denne kom in med symtom och dessutom berättade att hen nyligen varit och testat sig.

Flera förkylda kunder kommer in varje dag och vill köpa hostmedicin och febernedsättande och verkar tro att vi är ett undantag när det gäller restriktioner, säger en receptarie i Malmö.

För vissa har det gått så långt att de till och med har sagt upp sig.

– Jag tyckte om mitt yrke som farmaceut men valde att sluta på apotek på grund av arbetsmiljön, och droppen blev problemen med restriktionerna kring covid.

Det som kändes hemskt var att man flera gånger per dag hade sjuka kunder inne samtidigt som många i kundkretsen var äldre multisjuka och det kändes hemskt att vi i den miljön kunde smitta runt, säger en receptarie som tidigare jobbade på Apoteksgruppen.

Och det är fler som känner att situationen börjar bli alltmer ohållbar.

– Flera gånger per dag har vi kunder med symtom i apoteket.

Vi lämnar ut PCR-tester på mitt apotek och har blivit hostade mot, utskällda och hånade av personer som vill hämta ut sina egna tester, då vi säger nej. Arbetsmiljön är så mentalt påfrestande på grund av kunders beteende att jag allvarligt överväger att byta yrke, säger en receptarie på Apoteket AB.

Flera av de farmaceuter som varit i kontakt med Svensk Farmaci menar att många verkar ha missförstått Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att stanna hemma vid symtom och berättar att kunder uttrycker en uppfattning att det är okej att besöka matvarubutiker och apotek.

– Jag har kolleger som insjuknat i covid-19 för att våra kunder inte anser att rekommendationerna gäller för apoteken.

Folkhälsomyndigheten säger ju att man ”får” gå till apotek och matvaruaffär, och deras uppmaning att stanna hemma när man har symtom kan tolkas som att det inte gäller just dessa ställen, säger en receptarie."

https://svenskfarmaci.se/apotek/apotekspersonal-larmar-om-kunder-med-covid-symtom/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Men ni har nu lägst smittspridning per 100 000 innevånare i Sverige - det kan du ju vara glad för att du inte bor i Skåne.

Det är ju för att vi inte testar. Få tester få sjuka
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vad menar du med uppsökande verksamhet?

Alltså att dessa personer inte behöver söka sig till vården själva, utan att vården söker upp dessa på plats. Tex på boendet..
Citera
2020-12-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jisses - 91 nya på ett dygn. Med eftersläpningen är vi alla gånger över 100 döda/dygn nu.

Tack Tegnell

Undrar om folk skriver samma i Tyskland om Merkel?
Citera
2020-12-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag förstår vad du menar men problemet är att det ”kostar” så många fler avlidna. Det kan aldrig vara rätt anser jag.

Vad jag också menar är att vi kanske med de lagar vi har hade haft ännu mer lidande och dödsfall nu om vi inte haft rätt stor smittspridning i våras.

Det är aldrig rätt att räkna på tidigareläggande av dödsfall, men man kan ändå ha viss förståelse om det de kom fram till var att ännu fler skulle dö om man inte tillät smittspridning under våren (dvs om man hade haft lika hårda restriktioner då som vi har nu).

Jag håller ändå med dig att det inte var rätt då utifrån vad de visste då (ändå). Jag bara konstaterar att de på något sätt kanske hade lite rätt i alla fall...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Inget matnyttigt denna gång heller. Det blir det vanliga: "Det är allvar nu" och "Tvätta händerna"

Regeringen har varit experter på att ha presskonferenser om absolut ingenting. Det pyttelilla man gjort har man kunnat skicka ut i ett pressmeddelande.

Jag tror att det är lite ”valrörelse”.
Man skall ta åt sig äran om att vaccinationer startar i mellandagarna
Citera
Medlem
Citat:
Men ni har nu lägst smittspridning per 100 000 innevånare i Sverige - det kan du ju vara glad för att du inte bor i Skåne.

Östergötland v 50. Ca 4100 test genomförda varav 25% positiva. I Skåne provtogs 43000 under samma vecka
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Tror jag med! Svenskarnas och danskarnas dödstal och smittotal kommer att jämnas ut mer nu.
Till dags datum har danskarna klarat av att hålla nere dödstalen som ett av de bästa länderna i europa per case, bättre än Norge.
Det blir nog mycket svårt att komma ifatt Sverige.
Citera
2020-12-17, 14:55
Medlem
raskenss avatar
I dag sa dom att ca 0,9% bar på smitta nu och skillnaden var liten mellan Stockholm och Övriga landet. Det är i nivå med hur det var i våras, vill minnas ca 2% bar på smitta i stockholm som mest.
Om man gissar att de flesta stannar hemma typ 90% så innebär det att var 1000:e person ute på stan just nu är smittad.

Jag har fortfarande inte sett nya stickprovsundersökningar på immunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drosar
"Statsminister Stefan Löfven har kallat till pressträff klockan 16.15. Med på pressträffen är även Folkhälsomyndigheten samt socialminister Lena Hallengren."

Nå, vad kommer han predika om denna gång tror ni?

Han kommer att säga "vi måste ta hårdare tag allihopa för vi såg inte det här komma". Och så att "jag har tillsatt en utredning kommer att inledas i dag för att se om tidigare utredningar har följt sitt".

Fy f-n! Alla bara skyller i från sig och vill inte ta något ansvar, direkt när de öppnar munnen....som Lena Hallengren. Typiskt sossesnack!!!!!
Citera
Medlem
Citat:

Kolla in Skånes testning! Utöver detta så har Skåne också börjat i stor skala med antigen..
Jämför man med Stockholm, Uppsala mfl, så ligger Skåne fortfarande i lä avseende inlagda per capita..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in