2020-12-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
När danskarna införde sina restriktioner i över 60 kommuner så var det många som sa att "nu kommer danskarna att bege sig till de 30 kommuner som INTE har restriktioner, och så blev det.

Krogar etc etc som är belägna massa mil från Köpenhamn fick helt plötsligt en massa bokningar från folk som BOR i Köpenhamn.

I går när Mette Fredriksen meddelade att "hela Danmark stänger" och det betyder att alla stora köpcentrum blir stängda fr.o.m. i går kl 24.....och 30 minuter efter Fredriksens "snack" så var Danmarks största parkering vid Danmarks största köpcentrum (=Rödovre) helt knökfullt med bilar.

Och vad betyder Fredriksens "tal" i går? Jo jag gissar att nu kommer det otroligt många danskar som far över till Sverige och handlar. Och i och med att danskarna har lika dåliga coronatal som vi svenskar......så kommer smittan att öka!

Och danskarna gjorde nytt rekord i går....det högsta antalet smittade på ett dygn, 4034 stycken!

Danskarnas tidigare rekord var en dag gammal och det var 3694!

Arbetar i Danmark och frågar mig själv hela tiden: när kommer danskarna stänga gränsen helt också för oss som arbetspendlar? För den kommer, det tror jag.
Jag hopas det görs så fort som möjligt. Man har ju upptäckt en ny virusvariant i Danmark. Den vill vi helst slippa. Men det är nog tyvärr redan för sent.
Citera
2020-12-17, 14:27
Medlem
57Emmas avatar
Ni som tillhör riskgrupper
Kontakta er vårdcentral om ni önskar vaccination mot Covid-19
Det verkar som man själv måste boka tid och väntetiden är fn väldigt lång iaf där jag bor i VGR
Citera
2020-12-17, 14:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ni som tillhör riskgrupper
Kontakta er vårdcentral om ni önskar vaccination mot Covid-19
Det verkar som man själv måste boka tid och väntetiden är fn väldigt lång iaf där jag bor i VGR
Stämmer detta verkligen?
Ska personer i riskgrupp aktivt boka en tid redan nu?
Citera
2020-12-17, 14:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
När danskarna införde sina restriktioner i över 60 kommuner så var det många som sa att "nu kommer danskarna att bege sig till de 30 kommuner som INTE har restriktioner, och så blev det.

Krogar etc etc som är belägna massa mil från Köpenhamn fick helt plötsligt en massa bokningar från folk som BOR i Köpenhamn.

I går när Mette Fredriksen meddelade att "hela Danmark stänger" och det betyder att alla stora köpcentrum blir stängda fr.o.m. i går kl 24.....och 30 minuter efter Fredriksens "snack" så var Danmarks största parkering vid Danmarks största köpcentrum (=Rödovre) helt knökfullt med bilar.

Och vad betyder Fredriksens "tal" i går? Jo jag gissar att nu kommer det otroligt många danskar som far över till Sverige och handlar. Och i och med att danskarna har lika dåliga coronatal som vi svenskar......så kommer smittan att öka!

Och danskarna gjorde nytt rekord i går....det högsta antalet smittade på ett dygn, 4034 stycken!

Danskarnas tidigare rekord var en dag gammal och det var 3694!

Arbetar i Danmark och frågar mig själv hela tiden: när kommer danskarna stänga gränsen helt också för oss som arbetspendlar? För den kommer, det tror jag.

Danskarna testar betydligt mer än vad Sverige gör så vi kommer se deras kurva åka upp rejält nu. Tror Sveriges testning har svårare att hinna med o att vår kurva därför inte kan följa med uppåt lika snabbt.
Citera
2020-12-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag hopas det görs så fort som möjligt. Man har ju upptäckt en ny virusvariant i Danmark. Den vill vi helst slippa. Men det är nog tyvärr redan för sent.

Danskarna, precis som svenskarna och alla andra, försöker hela tiden att hitta kryphål.

Läste för några dagar sedan att de hade en fest i Danmark med 43 deltagare, alla 43 deltagare fick en bot på 2500 danska kronor (=cirka 3400 svenska kronor) och de två ansvariga fick en bot på 10 000 danska kronor! Det blev en dyr fest.
Citera
2020-12-17, 14:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Stämmer detta verkligen?
Ska personer i riskgrupp aktivt boka en tid redan nu?

Enl. min vårdcentrals hemsida så skall man själv kontakta dom för vaccination och att endast riskgrupper är aktuella
Citera
2020-12-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Danskarna testar betydligt mer än vad Sverige gör så vi kommer se deras kurva åka upp rejält nu. Tror Sveriges testning har svårare att hinna med o att vår kurva därför inte kan följa med uppåt lika snabbt.

Tror jag med! Svenskarnas och danskarnas dödstal och smittotal kommer att jämnas ut mer nu.
Citera
2020-12-17, 14:35
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Enl. min vårdcentrals hemsida så skall man själv kontakta dom för vaccination och att endast riskgrupper är aktuella
I vilken del av landet gäller detta? Om det stämmer så kommer det bli en rusning bland de äldre som ska försöka boka in en tid...
Citera
2020-12-17, 14:37
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om du vet?
Hur länge har stoppet varit?
Har andra regioner gjort något liknande?
Vet inte riktigt men minst någon månad. Inte vad jag har hört, Östergötland sticker tydligt ut.
Citera
2020-12-17, 14:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
I vilken del av landet gäller detta? Om det stämmer så kommer det bli en rusning bland de äldre som ska försöka boka in en tid...

VGR mindre ort utanför Göteborg. Tror inte detta gäller för personer på äldreboende eller de som har någon form av hemtjänst
Citera
2020-12-17, 14:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
VGR mindre ort utanför Göteborg. Tror inte detta gäller för personer på äldreboende eller de som har någon form av hemtjänst
Okej, i Stockholm har man inte öppnat upp för bokning ännu.
Citera
2020-12-17, 14:40
Medlem
Förra veckan tre rapportdagar nya fall
8-10 december - 33 857

Den här veckan tre rapportdagar nya fall
15-17 december - 37 399

-------------------------------
-------------------------------

Förra veckan tre rapportdagar avlidna
8-10 december - 287

Den här veckan tre rapportdagar avlidna
15-17 december - 383

------------------------------
Förutsatt att jag har fått siffrorna rätt

Edit: Förra veckan rapporterades 160 avlidna på fredagen.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-17 kl. 14:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in