2020-12-17, 14:10
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Man märker direkt att det är mer sprutt i Tegnell igen. Varierar humöret med dagsrapporten?

Ja jag märker också det. Kanske blir över 100 i morgon då?

Och det ska bli snabb presskonferens också så det inte blir obehagligt för vår stadsepidemiolog. Samt att 3000 som de testat positivt hade alla symptom före eller efter, i deras analyser.

Det stärker ju hans tes att alla människor som får covid19 har symptom, fastän region Stockholm hittat asymtomatiska personer på 5 av 12 äldreboende med antigentest, som fick gå hem igen pga smittade.

https://sverigesradio.se/artikel/7619984
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Läs igen!
När kan du boka tid för provtagning?
Möjligheten att boka tid för provtagning av covid-19 är för tillfället stängd, både via 1177.se och på vårdcentralen. Region Östergötland provtar just nu endast prioriterade grupper. Läs om det tillfälliga stoppet här.
https://www.1177.se/Ostergotland/sa-fungerar-varden/varden-i-ostergotland/samlad-information-om-coronaviruset/provtagningi-ostergotland/test-for-pagaende-covid-19/

Notera:
* Möjligheten att boka tid för provtagning av covid-19 är för tillfället stängd
* Region Östergötland provtar just nu endast prioriterade grupper.
Samma länk:

"Provtagning kommer enbart att vara tillgänglig för följande grupper:

patienter som behöver sjukvård
vårdtagare inom äldreomsorg eller funktionshinderomsorg
vård- och omsorgspersonal."

Så om du har grava symptom som behöver vård, då blir du provtagen.
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Nästan hela ökningen i fall jämfört med förra veckan kommer från Skåne. 2198 jämfört med 1374 för en vecka sedan.
Stämmer väl med att inläggningarna ökar väldigt mycket på skånska sjukhus. Västra Götaland tycks också stå för en stor del av ökningen.
Citera
2020-12-17, 14:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
3 nya dödsfall med Covid under 70år.

Och?
Citera
2020-12-17, 14:12
Medlem
Hamsterbolls avatar
Varför denna onödiga information om hur folk mottagit smsen? Är väl något de borde ta internt. Suck.
Citera
2020-12-17, 14:13
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag märker också det. Kanske blir över 100 i morgon då?

Och det ska bli snabb presskonferens också så det inte blir obehagligt för vår stadsepidemiolog. Samt att 3000 som de testat positivt hade alla symptom före eller efter, i deras analyser.

Det stärker ju hans tes att alla människor som får covid19 har symptom, fastän region Stockholm hittat asymtomatiska personer på 5 av 12 äldreboende med antigentest, som fick gå hem igen pga smittade.

https://sverigesradio.se/artikel/7619984
Det där med att medarbetare skickas hem vid positivt svar, utan att de själva märkt av sjukdomen.

Det pratades om det på radion häromdagen, och då kom det fram att "ja, jag var ju torr i halsen i går natt på passet".
Man har troligen alltid symptom, men de kan vara så milda att man inte förstår att man är sjuk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Och?
Var det något du inte förstod? 91 döda med covid inrapporterade idag, varav 3 individer under 70år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Varför denna onödiga information om hur folk mottagit smsen? Är väl något de borde ta internt. Suck.
Måste väl rädda ansiktet lite efter jättefiaskot.
Citera
2020-12-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Samma länk:

"Provtagning kommer enbart att vara tillgänglig för följande grupper:

vårdtagare inom äldreomsorg eller funktionshinderomsorg
vård- och omsorgspersonal."

Så om du har grava symptom som behöver vård, då blir du provtagen.
Så hit skall du allmänt ha kommit i din sjukdom för att få testa dig i hos Region Östergötland.
I rest my case!
Citera
2020-12-17, 14:15
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det där med att medarbetare skickas hem vid positivt svar, utan att de själva märkt av sjukdomen.

Det pratades om det på radion häromdagen, och då kom det fram att "ja, jag var ju torr i halsen i går natt på passet".
Man har troligen alltid symptom, men de kan vara så milda att man inte förstår att man är sjuk.

Ok. Men iom karensdag så uppfattar jag det som att många går till arbetet ändå. Men nu har ju alla i kommuner och regioner infört munskydd så vi är bättre skyddade emot pre & asymtomatisk smitta, så det är bra.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så hit skall du allmänt ha kommit i din sjukdom för att få testa dig i hos Region Östergötland.
I rest my case!
Okej, hosta på då och strunta i att söka möjlighet till provtagning.
Trots att du är berättigad till detta.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag börjar undra om Giesecke och Tegnell inte hade "rätt" ändå i våras. Dvs att det var "smart" att låta smittan spridas i lagom takt då. Att det sedan inte fungerade som de hade tänkt sig är en helt annan sak, men när man tittar på hur det gått nu i många av de länder som lyckades hålla tillbaka smittan så kan man ändå misstänka att vi hade haft en total explosion i fall just nu om det inte vore för den immunitet som troligen finns i samhället.

Det vi har nu är illa, men det hade kunnat vara värre.

Däremot så anser jag att Tegnell och Giesecke haft fel i nästan allt annat, så mer erkännande än så här ger jag inte till dem...

Smittsamheten hos detta viruset under vintern är extremt underskattad av alla vad det nu verkar som, samtidigt så hade det varit rätt lätt att gissa att det skulle vara så genom att titta på smittsamheten för de tidigare humana coronavirusen vi har i Nordeuropa och Nordamerika. Men konsekvensen av att erkänna att det fanns en risk för så kraftig smitta även av detta viruset hade kanske varit värre för samhället än viruset i sig...

Jag förstår vad du menar men problemet är att det ”kostar” så många fler avlidna. Det kan aldrig vara rätt anser jag.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-12-17 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in