Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
På min Peugeot 1995 har jag aldrig bytt krängningshämmare.
Kan det bero på ZOEns vikt eller at stagen inte anpassats till den högre vikten?
Finns olika konstruktioner på krängningshämmare.
Gemensamt är att de medelst gummiblock är infästa i "ramen" eller i förstyvningar i karossen.
Att en krängningshämmare behöver bytas har jag aldrig hört talas om.
Om krängningshämmaren är infäst i någon framvagnsdel medels gummi kan gummit slitas så att "hålet" blir för stort och krängningshämmaren glappar och "klapprar".
Vilket endast är ett akustiskt problem - INTE säkerhetsproblem.
Om krängningshämmaren har länkar mellan hjulupphängningen och ramen/karossen är det krängningshämmarlänkarna man byter - INTE krängningshämmaren.
Krängningshämmaren är i det närmaste outslitlig.
Den är så kraftig att det är sällsynt att den deformeras ens vid en krock.
Har "babsan" fått betala för byte krängningshämmare förstår jag att det blev dyrt.
Ett HELT annat arbete än att byta länkarna, som på de flest bilar går att byta bara hjulet demonteras.
På en del bilar räcker det med att vinkla ut ifrågavarande framhjul, om det är fram länkarna ska bytas.
Så "babsan" - vilket är arbete och vilka delar har du fått betala för.
Borde framgå av fakturans/räkningens specifikation.
Tack "babsan" för att du med varje tråd/inlägg bevisar hur fel du hade när du köpte din ZOE, så att vi andra inte gör samma misstag.
Har en snart 32 år gammal annan liten "fransos" som under mitt 25-åriga ägandeskap inte haft en bråkdel av de fel din bil har/ha haft.