Citat:
Ursprungligen postat av
AsTERIX1
Hej,
Nu är jag 26 år gammal och har låtit mitt skägg växa ut. Jag har ett hyfsat (inte perfekt) helskägg och jag undrar vilka produkter jag skall använda för att skägget ska se snyggt och vårdat ut.
På morgonen tar jag en dusch, tvättar håret med schampo utan sulfater, parabener etc. & skägget tvättar jag noggrant med BeardBurys (skäggschampo). Som också inte innehåller sulfater eller annat som sliter på skägget.
Efter detta applicerar jag Schwarzkopf Total Repair Conditioner i både hår och skägg. Därefter låter jag det verka 4-5 min.
Sedan torkar jag skägg och hår försiktigt med en handduk. När skägget fortfarande är lite fuktigt applicerar jag en skäggolja som heter Beard Junk (Beard Lubricant).
Jag låter hår och skägg bli helt torrt och använder sedan en borste för skägget (Boar Bristle Beard Brush).
Jag avslutar med att applicera en lagom stor mängd skägg vax för att styla skägget.
Har kraftig OCD och allt som står ovan är endast en liten del av min ”morgonritual”.
Kan jag förbättra min rutin gällande hår och skägg? Isåfall, hur?
Mvh
AsTerix
Själv är jag ganska skeptisk till alla dessa skäggprodukter. Särskilt dagligen. Dessa är bara hitte-på-produkter för att få merförsäljning.
Jag undviker att duscha skägget oftare än 1 gång per vecka. Ibland tar jag vatten på handflatorna och tvättar utsidan av skägget dock. Sen torkar jag med handduk.
Skäggolja kan jag använda om jag tvättat skägget lite för ofta. Vax kan vara bra som komplement till kamning vid de tillfällen i tillväxtfasen skägget spretar. Bör väl infalla nånstans mellan månad 2 och 4 om man räknar från renrakat. När längden kommit räcker det att kamma tycker jag.
Jag har kam med mig på jobbet och kammar ut skägget nån gång under dagen. Det tycker jag är bättre än vax och olja.