2020-12-17, 10:49
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Antalet på IVA i Region Stockholm sjunker nu snabbt. Från 94 den 11 december till 80 igår den 16e och idag än så länge 76 (51 bekräftade, 25 obekräftade).

Ordentligt tapp nu där det minskat varje dag i en vecka. Vad händer?

Vore det inte för ordentliga ökningar i Västra Götaland hade Sveriges IVA siffror nu börjat falla (flera andra regioner som Östergötland, Uppsala, Västerbotten verkar också ha peakat om man jämför idag med för två veckor sedan).

Enbart hårdare prioriteringar eller har något faktiskt hänt?

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Edit: Kollar man slutenvården som helhet i Stockholm har den legat stabilt runt 700 patienter sedan 1 december. Så ingen ökning där.
Att rapportera statistik över vilken avdelning någon ligger på tar tid och resurser, jag förmodar att de prioriterar annat än rapportering just nu.
Citera
2020-12-17, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Att rapportera statistik över vilken avdelning någon ligger på tar tid och resurser, jag förmodar att de prioriterar annat än rapportering just nu.
Att man skulle lägga in en patient "svart" på IVA, utan att ens lägga in dem i datorsystemet, känns väldigt osannolikt.
Citera
2020-12-17, 10:52
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för info. Den nya riktlinjen från socialstyrelsen innebar väl att patienter skulle flyttas om från olika sjukhus.

Säkerligen är det så men tror tyvärr att även nya prioriteringar görs.
Hur sjuka och hur många sjuka vi har i landet kommer vi aldrig att få se sjukvården kollapsa endast fler dödsfall
Citera
2020-12-17, 10:53
Medlem
Citat:
82 patienter är fortfarande mindre än 94. Så ett tapp är det ju. Sedan förstår jag att Region Stockholm inte kan gå ut med att de ser ett mindre tapp för då kommer folk se det som att det är fritt fram igen. Slutenvården minus IVA har legat stadigt runt 700 nu i två veckor.
Vi tar det igen, information från Region Stockholm den 16:e december.
Vi ser inga signaler på att varken smittspridning eller sjukvårdsbehovet är på väg att vända ner.
Gick det in den här gången?

--------------
Tror du att man pausar planerad vård för att man förväntar en minskning av covid-19 vård
Därför beslutade hälso- och sjukvårdsnämnden igår att pausa planerad vård som frigör resurser för den akuta och nödvändiga vården.
Ge oss ett svar?

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/16-december-dagslage-covid-19/
Citera
2020-12-17, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Stockholm, Östergötland, Uppsala och Sörmland verkar alla ha ett fallande antal på IVA.

Restriktionerna funkar nog inte bättre där än på andra ställen. Den gemensamma nämnaren är den infrastrukturella närheten till Stockholm och att man därför drabbades hårt i våras.

Det behövs inte mycket immunitet för att man ska toppa tidigare.
Ursäkta min misslyckade ironi...
Citera
2020-12-17, 10:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att man skulle lägga in en patient "svart" på IVA, utan att ens lägga in dem i datorsystemet, känns väldigt osannolikt.
Finns ens det fenomenet, att man lägger in folk utan att detta journalförs?
Citera
2020-12-17, 10:56
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hur läget utvecklades fick jag väldigt bra här på Flashback. Mycket viktigt då man inte fick sådant via våra myndigheter eller regering.

Förnekelsen och all skit från Tegnell är grundproblemet till att vi fick så stor spridning i våras och även nu i höst.

Undrar hur de med tatuering av AT gör nu? Troligen väl täckta med kläder men värre blir det till sommarn. Vem vill visa sig på badstranden eller på stan med AT fula tryne på kroppen.
Urk.

Jag håller med. All information jag fått ifrån Flashback är den som varit mest informativ. Alla som skickade länkar i början där man kunde läsa den första forskningsrapporterna från Italien och UK, och Sydkorea.

Jag tappade förtroendet för FoHM ganska fort, medan nästan alla jag pratade med mars - litade på myndigheterna. Bara att Anders Tegnell gick ut 2 dagar innan allmän samhällsspridning och sa att det kommer peaka om några dagar, fick mig att förstå att det var något de inte hade koll på.

Anders Tegnell & Johans Gieseckes ögonblicksbilder, tvärsäkerhet & "Vi har kommit in i den fasen att det är inte lönt att test då vi inte vet vad vi ska ha resultatet till (var det som fick mig att förstå att ni härinne hade rätt i kritiken emot hela FoHM).
Även när chefen på äldreboendet sa "Jamen alla som inte har symptom som kommit hem från Italien (mars) kan komma och arbeta inom äldrevården direkt om det inte har symptom", då förstod jag fullt ut att de inte hade koll. Speciellt när man hört Sydkorea talat om viruset, asymtomatisk presymptomatisk.

Citera
2020-12-17, 10:57
Medlem
Citat:
Antalet på IVA i Region Stockholm sjunker nu snabbt. Från 94 den 11 december till 80 igår den 16e och idag än så länge 76 (51 bekräftade, 25 obekräftade).

Ordentligt tapp nu där det minskat varje dag i en vecka. Vad händer?

Vore det inte för ordentliga ökningar i Västra Götaland hade Sveriges IVA siffror nu börjat falla (flera andra regioner som Östergötland, Uppsala, Västerbotten verkar också ha peakat om man jämför idag med för två veckor sedan).

Enbart hårdare prioriteringar eller har något faktiskt hänt?

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Edit: Kollar man slutenvården som helhet i Stockholm har den legat stabilt runt 700 patienter sedan 1 december. Så ingen ökning där.

Vi vet att sjukvården i Stockholm skriker efter personal.
Vi vet att smittspridningen och antalet sjuka fortfarande ökar i Stockholm.

Det finns nog bara en förklaring, Stockholm har infört en hårdare triage.
Citera
2020-12-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ursäkta min misslyckade ironi...
Nu är jag med.
Citera
2020-12-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för info. Den nya riktlinjen från socialstyrelsen innebar väl att patienter skulle flyttas om från olika sjukhus.

I går rapporterade region Västerbotten att man vårdar covid-19 patienter från Gävleborg och
Norrbotten. Statistiken ger inte en riktig bild.
Citera
2020-12-17, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det är under denna veckan som det har ökat 100ggr jämfört med veckan innan. Och 60ggr jämfört med i våras.

Vi får vänta några veckor innan vi ser resultatet i dödsfall.
Blir intressant att följa, skulle innebära minst 300-400 döda per dag i Göteborg inom några veckor. Blir väääldigt spännande och se om det blir så.
Citera
2020-12-17, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Vi vet att sjukvården i Stockholm skriker efter personal.
Vi vet att smittspridningen och antalet sjuka fortfarande ökar i Stockholm.

Det finns nog bara en förklaring, Stockholm har infört en hårdare triage.

Antalet nya fall 7-dagarssnitt ligger stabilt sedan ca 3 veckor tillbaka, så att det ökar är nog en sanning med rejäl modifikation.. dock stabilt på en väldigt hög nivå.
Att det fluktuerar på iva från dag till dag är inget konstigt. Det beror helt på vilka som blir svårt sjuka..
Så länge det inte börjar minska från denna höga nivå, så kommer det fortsätta på detta viset..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in