2020-12-16, 20:28
Avslutad
Jag tror det absolut bästa är att göra som Norge, som idag ligger bäst till inte bara i hela Norden utan även hela Europa.

De agerar på stört och de har sedan inte haft mycket hårdare restriktioner än oss. Eller vad jag kan se har vi snarare mer restriktioner idag. De verkar även ha sysslat med mer lokala återgärder. Exempelvis ibland tillfälligt stängt ned en enskild skola där det spridit sig. Och det finns ju heller ingen poäng att göra det i hela landet när man endast har lokala utbrott i vissa delar...

Medans det i Sverige bara verkar gå att stänga 0 skolor eller alla skolor i hela landet. Precis som med allt annat. Antingen är man 100 % mot munskydd i alla sammanhang på alla platser eller så ska det väl införas som tvång för alla medborgare. Antingen en diktatur-karantän som pågår i en evighet eller helt fritt. Inget utrymme för nyanser och vägar däremellan överhuvudtaget.

Eller så avvaktar man med att göra något alls tills det har spridit sig till just hela landet... Tills man hamnar i ett läge där endast mer radikala återgärder ens skulle ha någon effekt.

Norges lokala strategier där man stängt enstaka skolor är antagligen meningslösa för oss idag, men tidigare i höst kanske mer lokala återgärder hade gett något resultat. Men det var ju då, nu är det försent.

Jag gillar inte heller karantänter, men i ett krisläge kan jag ändå se poängen med hårdare restriktioner. Fast som en tillfällig återgärd, för att bromsa utvecklingen. Det kommer inte få bort det helt men det skulle antagligen göra det lättare inom sjukvården under en period, där man kan förbereda sig mer undertiden.

Men egentligen är det ett bakvänt sätt att lösa saker på, att ta det först när krisen är här. Det heter FÖREbyggande åtgärder av en anledning. Det finns inget vänta på facit där, men vi hade ett facit i våras som vi hade kunnat dra lärdomar av!

Istället för att babbla om att vi skulle klara en andra våg bättre än en Norge. Osv. Utan några belägg överhuvudtaget som talade för det. Även kallat att spekulera och dra slutsatser långt innan facit...

--------------------
Norge:

Dödsfall per 100K invånare: 7,4.
(Sverige 77)

Totalt 395 dödsfall.

Som mest i snitt 9 dödsfall/dag i våras.

Som mest i snitt 5 dödsfall/dag i andra vågen.

Innlagda på sjukhus per invånare i Norge just nu: 2,5. I antal: 133

Sverige: 24,9. Antal: 2512

På intensiven per invånare i Norge just nu: 0,6. Antal: 31

Sverige: 2,6. Antal: 261

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/
Senast redigerad av sjelvefan 2020-12-16 kl. 20:30.
Citera
2020-12-16, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jag tror det absolut bästa är att göra som Norge, som idag ligger bäst till inte bara i hela Norden utan även hela Europa.

De agerar på stört och de har sedan inte haft mycket hårdare restriktioner än oss. Eller vad jag kan se har vi snarare mer restriktioner idag. De verkar även ha sysslat med mer lokala återgärder. Exempelvis ibland tillfälligt stängt ned en enskild skola där det spridit sig. Och det finns ju heller ingen poäng att göra det i hela landet när man endast har lokala utbrott i vissa delar...

Medans det i Sverige bara verkar gå att stänga 0 skolor eller alla skolor i hela landet. Precis som med allt annat. Antingen är man 100 % mot munskydd i alla sammanhang på alla platser eller så ska det väl införas som tvång för alla medborgare. Antingen en diktatur-karantän som pågår i en evighet eller helt fritt. Inget utrymme för nyanser och vägar däremellan överhuvudtaget.

Eller så avvaktar man med att göra något alls tills det har spridit sig till just hela landet... Tills man hamnar i ett läge där endast mer radikala återgärder ens skulle ha någon effekt.

Norges lokala strategier där man stängt enstaka skolor är antagligen meningslösa för oss idag, men tidigare i höst kanske mer lokala återgärder hade gett något resultat. Men det var ju då, nu är det försent.

Jag gillar inte heller karantänter, men i ett krisläge kan jag ändå se poängen med hårdare restriktioner. Fast som en tillfällig återgärd, för att bromsa utvevklingen. Det kommer inte få bort det helt men det skulle antagligen göra det lättare inom sjukvården under en period, där man kan förbereda sig mer undertiden.

Men egentligen är det ett bakvänt sätt att lösa saker på, att ta det först när krisen är här. Det heter FÖREbyggande åtgärder av en anledning. Det finns inget vänta på facit där, men vi hade ett facit i våras som vi hade kunnat dra lärdomar av!

Istället för att babbla om att vi skulle klara en andra våg bättre än en Norge. Osv. Utan några belägg överhuvudtaget som talade för det. Även kallat att spekulera och dra slutsatser långt innan facit...

--------------------
Norge:

Dödsfall per 100K invånare: 7,4.
(Sverige 77)

Totalt 395 dödsfall.

Som mest i snitt 9 dödsfall/dag i våras.

Som mest i snitt 5 dödsfall/dag i andra vågen.

Innlagda på sjukhus per invånare i Norge just nu: 2,5. I antal: 133

Sverige: 24,9. Antal: 2512

På intensiven per invånare i Norge just nu: 0,6. Antal: 31

Sverige: 2,6. Antal: 261

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/

Helt lysande det där....
Citera
2020-12-16, 20:33
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GobbeMobilen
Varför testa dig? Har du symptom? Ska fira jul med släkten? Träffas ni ofta senaste året så ni kan ses som en nära umgängeskrets? Hur många blir ni?

Du kanske inte ska beslasta testkapaciteten i onödan om du inte har symptom nu.

Va tusan, läser man om vad för sorts symptom folk har haft så verkar det ju vara allt mellan himmel och jord. Det är ju faktiskt jättesvårt detta med symptom, känner man efter så kan man ju hitta vad som helst. Jag hostar ibland, haft lite ont i halsen när jag klunkar vatten. Inget extraordinärt, men fortfarande "symptom" antar jag.

Min kritik är hur uppenbart oförberett det svenska samhället är att tackla extraordinära händelser.
Nu testade jag att logga in på 1177 för att boka en tid, det går inte ens att boka en tid. Skandal.
Citera
2020-12-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
En lockdown skulle få ner smittspridningen rejält i samhället, det finns inga genvägar och Sveriges nuvarande restriktioner är otillräckliga.
Hur skulle en sådan Lockdown se ut enligt dig?
Citera
2020-12-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag förespråkade faktiskt LD i våras, men sedan fick jag höra från vänner i Italien hur paranoida människor faktiskt blev på kort tid.

En annan kompis, som jobbar inom det sociala i en förort till Basel, berättade om hur knäckt han var jnär han kom hem från jobbet och sett sönderslagna hem, traumatiserade barn...osv osv.

Jag har många vänner i Spanien och de upplevde nedsatt kondition men inte alls någon paranoia. Det är väl individuellt antar jag. Jag tror dock att en lockdown hade varit effektivt för Sveriges del tidigt i pandemin samt tidigare i höstas om den hade verkställts i tid. Nu verkar det dock vara för sent för sådana åtgärder så jag är inte riktigt för LD som läget ser ut i Sverige idag. Det finns ju andra åtgärder att ta till istället för lockdown t.ex. de som föreslås i framtida pandemilagen.
Citera
2020-12-16, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Är inte Sverige ett stort jävla skämt ibland?

Tänkte att jag skulle testa mig för Covid nu när det börjar närma sig jul med släkten. Möttes av denna text på vårdguiden gällande den region jag lever i:

"Möjligheten för dig som är under 50 år att boka tid för provtagning av covid-19 är för tillfället begränsad, både via 1177.se och på vårdcentralen. Region Östergötland planerar att så snart som möjligt utöka provtagningen."

Varför ska det vara så förbannat svårt i Sverige? Det logiska är ju att man ska kunna testa sig med minsta möjliga besvär. Kan man vaccinera sig för TBE på ett litet lokalt köpcentrum så ska man väl för fan kunna testas för covid utan att mötas av ett inlägg som i princip säger "försök inte nu, vi har fullt upp".
Ja Sverige har tyvärr försämrats en del på senare tid.
Hanteringen av pandemin har varit förfärlig från start. När man i Januari såg den mardrömslika situationen i Kina och sedan hörde Tegnells första uttalanden så blev jag smått chockad. När reportern frågade om han avrådde från resor till Asien sa han, varför skulle jag göra det. Så fortsatte det med Italien. Det fanns ingen risk där heller. Sedan åkte han till Somalia.
Jag kan inte dra någon annan slutsats än att han ville ha in smittan i landet.
Det märkliga är också att personer som jobbade med planering i sjukvården visste långt i förväg att smittan skulle komma hit.
Citera
2020-12-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Så kan man ju iof se det..

Våra närmsta länder som Tyskland och Danmark går in sen igår i en lockdown eller kanske kan vi definera det som en close-down.

Dom ligger betydligt bättre till än vad vi gör, och dom går in i Close-Down slash Lock-Down.

Förklara?

Tja de har nu en ganska brant ökning i fall och dödsfall just nu. De gör vad de kan.
Citera
2020-12-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Lockdown stoppar spridningen under tiden det är lockdown, sen när du öppnar upp så kommer smittan spridas igen, och du får göra en ny lockdown, och så håller det på. En lockdown är inte nån lösning på nånting.

Jag ser lockdown som "tillfällig" lösning" för att spara människoliv tills pandemin är över. Stänger man inte ner kommer många avlida. Vi är överens att smittan sprids när samhället öppnas.
Citera
2020-12-16, 20:41
Medlem
Folkhälsomyndighetens enorma prognosmiss i mars – max 15 000 beräknades få corona i Sverige
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndighetens-enorma-prognosmiss

OJ! VILKEN MISS
Citera
2020-12-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Om det vill sig riktigt illa så är Tyskland i inledningsskedet av sin pandemiperiod. Om det visar sig att de - liksom bl a Tjeckien, Polen, Kroatien, Grekland osv - bara "tryckt ner" kurvan i ett inledande skede så kan det bli hemska månader för Förbundsrepubliken framöver.

Det är fortfarande inga höga tal, men ökningstakten förskräcker: vid sidan av ex-Jugoslavien är det faktiskt Tyskland-Österrike-Schweiz som har rusande dödstal just nu. Även Estland-Lettland-Litauen har mycket snabb eskalering medan Finland ännu verkar hålla smittan i schack.

Bara att hoppas att vaccinet snart är operativt, och fungerar.
Bra analys.
Citera
2020-12-16, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tja de har nu en ganska brant ökning i fall och dödsfall just nu. De gör vad de kan.

Danmark/Tyskland/Norge/Finland...

Är på helt andra nivåer än Swedistan.
Citera
2020-12-16, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Lockdown stoppar spridningen under tiden det är lockdown, sen när du öppnar upp så kommer smittan spridas igen, och du får göra en ny lockdown, och så håller det på. En lockdown är inte nån lösning på nånting.
Men var håller viruset till nånstans under lockdown?
Verkar som det sitter och väntar nånstanns på att folk ska komma ut igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in