2020-12-16, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så om alla vanliga människor bär FFP3 mask och tycker man ska stänga ner, vad gör de då ute på gatan?

Varför skulle man inte få vara ute på urbana gator om man följer social distansering och ser till att hålla sig borta från gäng. ?
Citera
2020-12-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Men likafullt skapar du förutsättningar för stillasittande, överviktiga, deprimerade, eventuellt spelberoende ocheller andra ännu värre vanor. Kvinno- och barnmisshandel ökar kraftigt. Und so weiter

De riskerna borde finnas redan idag förutsatt att man följer restriktionerna. En lockdown är också under en begränsad period. Är dock själv inget fan av lockdown som förstahandsalternativ men som åtgärd i rätt tid tror jag det är effektivt.
Citera
2020-12-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Exemplet som diskuterades var ju en rejäl Lockdown för att begränsa smittspridningen nu?

Tror du folk i tråden skulle uppskatta om svenska regeringen agerade som i Australien? Många verkar ju trots allt efterfråga hårdare tag.

Att Norge initialt lyckades extremt bra ifrågasätter ingen, men skulle vi kunna reparera läget nu med Norges strategi. Det blir svårt att hänga med på vad du egentligen menar me den returfrågan, eller är du en drömmare? Jag pratar om nu. Inte vad man borde gjort i mars.

En lockdown skulle få ner smittspridningen rejält i samhället, det finns inga genvägar och Sveriges nuvarande restriktioner är otillräckliga.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är väl ganska logiskt att lockdown hjälper ifall du tänker efter. Sedan att en del länder drabbats hårt trots lockdown är en annan sak, de skulle kanske drabbats ännu hårdare utan lockdown.

Absolut, det som händer är ju att man kväser smittan när det är lockdown. Sen när man öppnar upp så sprids smittan igen. Så då måste man ju göra en ny lockdown.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Varför skulle man inte få vara ute på urbana gator om man följer social distansering och ser till att hålla sig borta från gäng. ?

Min poäng är att sådana åsikter måste skilja sig, annars skulle ingen befinna sig i en butik utan bara ute i skogen eller på gatan långt ifrån alla andra. Om alla tycker att det är bra att stänga ner butikerna så kan alla redan nu välja att inte gå in i dem. Typ frivillig lockdown.
Citera
2020-12-16, 20:21
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nekar du alltså till att en lockdown minskar smittspridningen (i detta läge)?

Eller skiter du bara allmänt i alla som blir lidande av den större smittspridningen?

Nä det är klart att en lockdown stoppar spridningen när man stänger ner, men problemet är ju att så fort man öppnar upp så startar spridningen igen, ska man då ha en ny lockdown?
Citera
2020-12-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Absolut, det som händer är ju att man kväser smittan när det är lockdown. Sen när man öppnar upp så sprids smittan igen. Så då måste man ju göra en ny lockdown.

Kallas för hammaren och dansen, den bästa strategin.
Citera
2020-12-16, 20:23
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Nej, du är idiot.

Lockdown stoppar spridningen totalt om det görs korrekt.

UTAN lockdown har man full spridning vilket ger ekonomisk skada, lågkonjunktur, årslånga restriktioner, depression, arbetslöshet.

Lockdown stoppar spridningen under tiden det är lockdown, sen när du öppnar upp så kommer smittan spridas igen, och du får göra en ny lockdown, och så håller det på. En lockdown är inte nån lösning på nånting.
Citera
2020-12-16, 20:23
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Är inte Sverige ett stort jävla skämt ibland?

Tänkte att jag skulle testa mig för Covid nu när det börjar närma sig jul med släkten. Möttes av denna text på vårdguiden gällande den region jag lever i:

"Möjligheten för dig som är under 50 år att boka tid för provtagning av covid-19 är för tillfället begränsad, både via 1177.se och på vårdcentralen. Region Östergötland planerar att så snart som möjligt utöka provtagningen."

Varför ska det vara så förbannat svårt i Sverige? Det logiska är ju att man ska kunna testa sig med minsta möjliga besvär. Kan man vaccinera sig för TBE på ett litet lokalt köpcentrum så ska man väl för fan kunna testas för covid utan att mötas av ett inlägg som i princip säger "försök inte nu, vi har fullt upp".
Varför testa dig? Har du symptom? Ska fira jul med släkten? Träffas ni ofta senaste året så ni kan ses som en nära umgängeskrets? Hur många blir ni?

Du kanske inte ska beslasta testkapaciteten i onödan om du inte har symptom nu.
Citera
2020-12-16, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Min poäng är att sådana åsikter måste skilja sig, annars skulle ingen befinna sig i en butik utan bara ute i skogen eller på gatan långt ifrån alla andra. Om alla tycker att det är bra att stänga ner butikerna så kan alla redan nu välja att inte gå in i dem. Typ frivillig lockdown.

Så kan man ju iof se det..

Våra närmsta länder som Tyskland och Danmark går in sen igår i en lockdown eller kanske kan vi definera det som en close-down.

Dom ligger betydligt bättre till än vad vi gör, och dom går in i Close-Down slash Lock-Down.

Förklara?
Citera
2020-12-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Fixa link att kvinno och barnmisshandel har ökat under 2020 vs. 2019.
Till exempel

https://www.unhcr.org/news/stories/2020/11/5fbd2e774/gender-based-violence-rise-during-lockdowns.html

https://devpolicy.org/covid-19-and-violence-against-children-20200902-2/
Citera
2020-12-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
De riskerna borde finnas redan idag förutsatt att man följer restriktionerna. En lockdown är också under en begränsad period. Är dock själv inget fan av lockdown som förstahandsalternativ men som åtgärd i rätt tid tror jag det är effektivt.
Jag förespråkade faktiskt LD i våras, men sedan fick jag höra från vänner i Italien hur paranoida människor faktiskt blev på kort tid.

En annan kompis, som jobbar inom det sociala i en förort till Basel, berättade om hur knäckt han var jnär han kom hem från jobbet och sett sönderslagna hem, traumatiserade barn...osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in