2020-09-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Har inte dessa tvångsteriliserade rätt till skadestånd.
Om man bortser från kriminaliteten verkar Helmer Ljus inte ha så dåliga gener.Han har uppnått en mycket hög ålder trots mycket hårt leverne och ett omfattande spritmissbruk.Han har väl antagligen kokat och druckit hembränt sen tidiga tonåren.Möjligen ännu tidigare.

Det är möjligt att det är så.
Alkoholister som regelbundet tas till torken och får under längre perioder leva rent brukar klara sig bra, dessutom tror jag att Helmers tillgång till sprit under fängelsevistelsen varit begränsad.
Citera
2020-09-15, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Helmer Ljus växte upp under den här perioden.

Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Hela Delsbo området har alltid varit tattartätt, och släkten Ljus är definitivt av tattarbörd, iallafall de som är från Hälsinglandsområdet.
Helmer har mig veterligen inga barn, mycket tyder på att han blivit steriliserad i tidiga år som en del av programmet att förbättra folkstammen. Det hade sannerligen behövts idag också.

Han kan mycket väl ha blivit det.

Han växte ju upp under den här perioden då människor skulle in och "operera bort blindtarmen" som det brukade heta. Förekom ända in på 1960-talet.
Citera
2020-09-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Han kan mycket väl ha blivit det.

Han växte ju upp under den här perioden då människor skulle in och "operera bort blindtarmen" som det brukade heta. Förekom ända in på 1960-talet.
Tror han har barn och barnbarn
Citera
2020-09-20, 11:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har Helmer barn?

Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Tror han har barn och barnbarn

Där ser man.

Har aldrig hört talats om att Ljus skulle ha barn men visst kan det vara möjligt.
Citera
2020-11-13, 18:00
Medlem
MKH1976s avatar
Nope, han har syskon, sist jag träffa honom (2007-2009) hade han en syster kvar i livet
Citera
2020-11-13, 20:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Syskonbarn.

Citat:
Ursprungligen postat av MKH1976
Nope, han har syskon, sist jag träffa honom (2007-2009) hade han en syster kvar i livet

Tack för dessa uppgifter.

Då har Helmer troligtvis syskonbarn.
Citera
2020-11-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har aldrig framkommit, mig veterligen, att Helmer Ljus skall ha barn.
Helmer har inga barn sannolikt. Han intresserade sig inte av fruntimmer. Tjuvjakt, hembränneri och småsölder. Tills han blev mördare.

Däremot Helmer med annat efternamn från samma trakter. Var gift med Hinsehäxan. Möjligt de fick barn.
Citera
2020-11-18, 16:38
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Helmer har inga barn sannolikt. Han intresserade sig inte av fruntimmer. Tjuvjakt, hembränneri och småsölder. Tills han blev mördare.

Däremot Helmer med annat efternamn från samma trakter. Var gift med Hinsehäxan. Möjligt de fick barn.
Nog hade/har Ljus "kvinnointresse". Ur förhör under mordrättegången 1988;
Citat:
[...]
Då de sedan satt i köket och "pokulerade" började Ljus "tafsa" på henne. Han sade att han inte haft en kvinna på över ett år och drog in henne i sovrummet. Då hon avvisade hans närmanden, fick hon en "smäll" - en örfil eller ett knytnävsslag - så att hon hamnade på sängen i sittande ställning.
[...]
Hon känner Ljus ganska väl. De har aldrig haft något intimt förhållande. Det har dock hänt även förut att han försökt "kladda" på henne, när han varit onykter, men han har aldrig tidigare brukat våld.
[...]
Citera
2020-11-18, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Nog hade/har Ljus "kvinnointresse". Ur förhör under mordrättegången 1988;
Ja, förmodligen snöpt kuk. Hur som helst.
Sen kladdar alkisar alltid på kvinnor. Eller vem det än är.
Citera
2020-11-20, 23:16
Medlem
Fallet påminner lite om Gunnar Bengtsson (Tingshusmorden).

Han var rätt gammal när jag träffade honom på Sidsjön, då jag jobbade där. Det sades då att han aldrig skulle skrivas ut, eftersom han var för farlig.
Citera
2020-12-16, 19:38
Medlem
Brain Damages avatar
Råkade snubbla över denna sida där den som vill kan läsa en hel del om yxmordet. Gamla tidningsklipp etc. Tror inte den är länkad förut.
https://dellenportalen.se/mord-3/dellbo-ihjalslagen-1988/
Citera
2020-12-17, 11:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta artiklar om Ljus.

Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Råkade snubbla över denna sida där den som vill kan läsa en hel del om yxmordet. Gamla tidningsklipp etc. Tror inte den är länkad förut.
https://dellenportalen.se/mord-3/dellbo-ihjalslagen-1988/

Stort tack för den intressanta länken.

Tror inte heller att de gamla tidningsklippen har blivit länkad förut. Jag har i a f aldrig läst den. Artikeln med fotot på Ljus från 2017 visar på en på en pigg och alert gammal man. Han var 89 år då. Hur han mår idag vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in