Citat:
Ursprungligen postat av
Hakan76Hongkong
Jag tror det du säger stämmer. Dock skulle jag tillägga att folk här är rätt skeptiska till den lokala regeringen. Man kan säga att pandemihanteringen blev något som befolkningen själva tog tag i, under det första skedet. Folk såg på TV hur regeringen i Beijing beordrade att dom där tillfälliga sjukhusen skulle byggas på bara ett par dagar, och då insåg man nog allvaret. Det fanns ingen annan rimlig förklaring på att Beijing skulle agera så, förutom att detta kunde bli mycket farligt.
Ett exempel är att i ett tidigt läge ville inte regeringen stänga gränsen till fastlandet. Då hotade vårdpersonalens fackförbund med strejk, och tvingade därmed regeringen att stänga ner alla gränsövergångar.
Vad beträffar munskydd, så började folk i ett tidigt läge att använda dem. Jag vill minnas att vid en av de första presskonferenserna så sa någon talesperson för regeringen att endast folk med symptom skulle ha munskydd, eftersom vi behövde spara dem till sjukvårdspersonalen. Detta föll inte i god jord, och det rådet försvann sedan fort. Och det löste sig även på sjukhusen. Dom hade väl lager och kunde antagligen vara lite mer sparsamma, tills dess att nya leveranser kom.
Sen med munskydd så var inte utgångspunkten "nu ska vi först göra en studie och se om munskydd har någon effekt". Folk gjorde istället vad de kunde, utan att lystna på regeringen först, och det visade sig att om alla bar munskydden så stack inte smittan iväg.
Jag tror det du säger om "tröskelvärde" stämmer, tack vare att folk bar munskydd. Det tycks inte som att man kan bli av med viruset endast med munskydd, men man verkar i alla fall inte få någon explosiv tillväxt, utan kanske snarare en linjär tillväxt.
För att avsluta mitt inlägg för ikväll vill jag nog säga att jag tror det till stor del är tack vare Hong Kongs befolkning och dess agerande, baserat på sunt förnuft, som det har gått så bra här.
Intressant läsning. Tack för att du ger en inblick i det.
Det är intressant att Hong Kong har klarat sig så bra. Jag är dock fortfarande lite avvaktande inför "akt 2" av den här pandemin, när man har vaccinerat de sköraste i samhället. Vi får väl se hur väl vaccinen fungerar, men när man börjar vaccinera så tror jag att människor världen kommer att börja slappna av mer, och kanske ställa högre krav på att få resa och göra saker. Eftersom jag inte heller tror ett dugg på immunitetens förmåga att hindra den här sjukdomen från att spridas, så är det min övertygelse att alla länder kommer att få uppleva en samhällsomfattande spridning av covid då istället. Men man kan ju hålla tummarna för att vaccinen fungerar såpass bra, att dödlighet och sjukhusinläggningar inte är på skalan att de är ett problem.
Det är onekligen så att Hong Kong är ett av få länder som, i alla fall så här långt, har lyckats med "det som egentligen inte ska vara möjligt". Att förhindra primäreffekten av en pandemi (att hindra sjukdomen från att spridas).