2020-12-16, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Inte bara det, de tog ett bra tag innan arbetstagare använde utrustning och de var inte rekommendationer från FHM utan arbetsgivare själva som tog egna återgärder. När FHM va tydliga med att äldre "drabbas" hårdast. Min teori är att de tycker äldre kostar bara för samhället. Annars är det ren idioti av byråkrati.

Jag tror också tyvärr att FHM och även regeringen tycker att äldre kostar mer än de ger till samhället. Krass och ekonomisk människosyn, det är det som skiljer oss från resten Europa. Kanske beror det på att de andra länderna upplevt krig och lärt sig sätta värde på människoliv. Vi har ju också helt tydligt en ålderism i Sverige, att vara äldre ses som negativt. Titta bara på politikerna, i tex USA vill man ha politiker med erfarenhet, det är inte viktigt i Sverige, viktigare att vara ung och snygg. Gäller förstås inte statsministern.
Citera
2020-12-16, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag lade till i min tidigare post följande:

Tror du att Tysklands rapportsiffra är för flera dagar, eller en enskild dag?

Enskild dag.
Citera
2020-12-16, 18:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
-ALLA REGIONER IDAG- on(16/12)-
+135 döda i 14 regioner, där Skåne och Västra Götaland sticker ut med +44 respektive +35 döda

Skåne 44 döda (536->580)
Västra Götaland 35 döda (1085->1120)
Gävleborg 10 döda (250->260)
Halland 7 döda (118->125)
Västernorrland 7 döda (176->183)
Norrbotten 6 döda (117->123)
Värmland 6 döda (104->110)
Dalarna 5 döda (206->211)
Stockholm 4 döda (2979->2983)
Blekinge 3 döda (29->32)
Jönköping 3 döda (269->272)
Kalmar 3 döda (93->96)
Västerbotten 1 död (63->64)
Västmanland 1 död (231->232)

Rapporterat Genomsnitt för de senaste 7 dagarna = 72 döda/dag

Kurvan för ”döda med rätt datum” har nu fått ytterligare påfyllning så nedgången som syntes den 23-24 nov har blivit mer av en platå just för ögonblicket. Vi får se hur mycket mer ”påfyllning” det blir under de närmaste dagarna…
https://www.bildtagg.se/file/rxn9rbt4qa65cpmypxl6b2r

Flera regioner med noll och endast fyra i Stockholm. Var liknande förra onsdagen. Det verkar som att man har slutat köra emot dödsregistret på onsdagar.
Citera
2020-12-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Jag tror det du säger stämmer. Dock skulle jag tillägga att folk här är rätt skeptiska till den lokala regeringen. Man kan säga att pandemihanteringen blev något som befolkningen själva tog tag i, under det första skedet. Folk såg på TV hur regeringen i Beijing beordrade att dom där tillfälliga sjukhusen skulle byggas på bara ett par dagar, och då insåg man nog allvaret. Det fanns ingen annan rimlig förklaring på att Beijing skulle agera så, förutom att detta kunde bli mycket farligt.

Ett exempel är att i ett tidigt läge ville inte regeringen stänga gränsen till fastlandet. Då hotade vårdpersonalens fackförbund med strejk, och tvingade därmed regeringen att stänga ner alla gränsövergångar.

Vad beträffar munskydd, så började folk i ett tidigt läge att använda dem. Jag vill minnas att vid en av de första presskonferenserna så sa någon talesperson för regeringen att endast folk med symptom skulle ha munskydd, eftersom vi behövde spara dem till sjukvårdspersonalen. Detta föll inte i god jord, och det rådet försvann sedan fort. Och det löste sig även på sjukhusen. Dom hade väl lager och kunde antagligen vara lite mer sparsamma, tills dess att nya leveranser kom.

Sen med munskydd så var inte utgångspunkten "nu ska vi först göra en studie och se om munskydd har någon effekt". Folk gjorde istället vad de kunde, utan att lystna på regeringen först, och det visade sig att om alla bar munskydden så stack inte smittan iväg.

Jag tror det du säger om "tröskelvärde" stämmer, tack vare att folk bar munskydd. Det tycks inte som att man kan bli av med viruset endast med munskydd, men man verkar i alla fall inte få någon explosiv tillväxt, utan kanske snarare en linjär tillväxt.

För att avsluta mitt inlägg för ikväll vill jag nog säga att jag tror det till stor del är tack vare Hong Kongs befolkning och dess agerande, baserat på sunt förnuft, som det har gått så bra här.
Intressant läsning. Tack för att du ger en inblick i det.

Det är intressant att Hong Kong har klarat sig så bra. Jag är dock fortfarande lite avvaktande inför "akt 2" av den här pandemin, när man har vaccinerat de sköraste i samhället. Vi får väl se hur väl vaccinen fungerar, men när man börjar vaccinera så tror jag att människor världen kommer att börja slappna av mer, och kanske ställa högre krav på att få resa och göra saker. Eftersom jag inte heller tror ett dugg på immunitetens förmåga att hindra den här sjukdomen från att spridas, så är det min övertygelse att alla länder kommer att få uppleva en samhällsomfattande spridning av covid då istället. Men man kan ju hålla tummarna för att vaccinen fungerar såpass bra, att dödlighet och sjukhusinläggningar inte är på skalan att de är ett problem.

Det är onekligen så att Hong Kong är ett av få länder som, i alla fall så här långt, har lyckats med "det som egentligen inte ska vara möjligt". Att förhindra primäreffekten av en pandemi (att hindra sjukdomen från att spridas).
Senast redigerad av aw 2020-12-16 kl. 18:24.
Citera
2020-12-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
”Sedan igår”
Lek med siffror bara.
Tyskland har 286 döda per miljon invånare. Sverige har 770.
Japp...och vi kommer aldrig att få veta tysklands dödsiffror om dom kört samma strategi som sverige.
Kanske dubbelt så höga?
Citera
2020-12-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Enskild dag.
Källa tack?

Vad jag vet så har inget land möjligheter att rapportera avlidna i realtid.

källa tack:
Citera
2020-12-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Men varför gör man inte det nu? Inför en provisorisk pandemilag, kan ju gå igenom riskdagen på 1 vecka så vi kan stänga köpcentrum över jul, så man får ner smittspridningen. Folk får handla efter jul, vi får väl komma på en ny (black friday), typ covid19reaeftervaccination.se typ.

Så här kan det ju inte fortsätta?! Eller är alla i riksdagen nöjda med detta? Tydligen.
Det skall kollas i 120 remissinstanser..det är det som tar tid.
Citera
2020-12-16, 18:25
Medlem
Citat:
Källa tack?

Vad jag vet så har inget land möjligheter att rapportera avlidna i realtid.

källa tack:

Det är du som hävdar att Tyskland inte rapporterar korrekt bevisbördan ligger således på dig.
Citera
2020-12-16, 18:28
Medlem
Citat:
Det är du som hävdar att Tyskland inte rapporterar korrekt bevisbördan ligger således på dig.
Det var du som hävdade en dag, så bevisbördan ligger på dig.

Ljög Du?
Citera
2020-12-16, 18:30
Medlem
Citat:
Det var du som hävdade en dag, så bevisbördan ligger på dig.

Ljög Du?

Jag förutsätter att Tyskland inte far med osanning men du avfärdar allt som lögn som inte passar din agenda.
Citera
2020-12-16, 18:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Tyskland hade över 800 covid19-dödsfall igår, Sveriges dödssiffra är för flera dagar.
Tyskland har rapporterat 39,4 döda/miljon senaste sju dagar.
Sverige 49,5 döda/miljon senaste sju.
Citera
2020-12-16, 18:34
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Troligen men stämmer in på det som mycket tidigt var uppe i den här tråden.
Att 5 dagar efter viruset informerades om från Kina så var man redan klar med hur strukturen såg ut.
Alltså man hade troligen känt till viruset betydligt tidigare.

Vi vet att det finns 7 corona virus

SARS
MERS
SARS-CoV-2
samt 4 som bara ger förkylning.

Min teori är att SARS-CoV-2 är ett gammalt som snurrat runt många år som förkylningsvirus och som muterade förra året till att bli mer värre och skapade pandemin.

Konspirationsteorier tror nog på att det muterade på labb i Kina.
Men jag tror mer på naturlig mutering via djur och speciellt efter att det blev känt att coronan muterar i minkar. Och att det verkade komma från Wuhan med sina djurmarknader.

Kommer ej ihåg exact när det kom ut i kina att de hade arresterat personal
vid labbet i Wuhan för att de hade sålt försöksdjur som skulle destrueras till marknaden i Wuhan.
(Letar du i tråden så skall det gå att hitta när det kom ut i media.)

Om det är sanningen, el. bara ett sätt för kinesiska staten att köpa lite deniability
kan man bara spekulera om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in