Citat:
Ursprungligen postat av
Hakan76Hongkong
Jag undrar hur det kan komma sig att Hong Kong har klarat sig så bra. När jag flyttade hit för ett par år sedan (innan pandemin), så låg det ju och gnagde någonstans i bakhuvudet: vad ska man göra om det blir ett nytt utbrott av SARS, precis som 2003. I Hong Kong är man ju körd trodde jag.
Nu har det blivit precis det motsatta. Hong Kong verkar vara en av de säkraste platserna att befinna sig på under pandemin.
Jag kan inte riktigt förklara hur dom har klarat sig så bra, med tanke på att förutsättningarna är rätt dåliga: trångboddhet, flergenerationshushåll som bor tätt in på varandra, många äldre, dålig luftkvalitet rent generellt.
Men det verkar som att följande åtgärder har funkat:
- Gränserna stängdes i ett tidigt skede. 2 veckors hemkarrantän för anländande resenärer.
- Ett nära på totalt användande av munskydd. Detta var något som befolkningen gjorde självmant - inte för att regeringen sa till dem. Böter om man inte bär munskydd offentligt infördes i ett senare skede.
- Omfattande smittspårning.
- Under perioder då det har varit större spridning - stängning av barer och nattklubbar.
- Hemundervisning för universitet, skolor. Dagis stängda.
- Max antal personer som får träffas på offentlig plats 8, senare 4 och nu 2.
Det är ju ingen lätt fråga att besvara, men om jag får gissa lite, så kan du kanske fylla i rätt/fel som bor där:
1) Att Hong Kong såg det här som ett hot som angick dem, väldigt tidigt.
Det är ju i stora drag det du skriver. Närheten och kopplingen till Kina, och erfarenheter från SARS och fågelinfluensan, gjorde nog att både medborgarna och styret förväntade sig att få in även det här viruset redan i januari. Det här gav flera månader försprång på Europa, som trodde att "Asien har koll på det där viruset". Hong Kong har hela tiden kunnat dra fördel av att börja från ett mycket lågt antal fall. Man har aldrig kommit över "tröskelvärdet" då det inte längre går att stoppa utbrottet.
2) Hong Kong är geografiskt skyddat av att vara omringat av Kina.
Egentligen så ska man nog se det som att Hong Kong är en del av Kina i den här pandemin. Även om man har ett självstyre och en egen hantering av pandemin, så har nog det geografiska läget en mycket större betydelse. Jag är övertygad om att Hong Kong hade fått lika stor smittspridning som vi andra, om det låg inklämt mellan Frankrike och Belgien och hade öppna gränser mot resten av EU.
3) Erfarenhet.
Hong Kong var ju redan från början i ett kunskaps- och beredskapsläge som Europa har nått typ... nu.
Jag tror i alla fall inte att det finns någon magisk formel av åtgärder, som ger 100% effekt om man bara lyckas nysta upp den rätta kombinationen. Både Hong Kong och Kina har egentligen väldigt svåra förutsättningar. Det här handlar nog mer om att vara ute en-två-tre månader tidigare, och ha tillräckligt stora insatser, och inarbetade rutiner.