2020-12-16, 15:13
Medlem
Medeltal döda per dag och vecka (föregående rapports värden inom parantes):

vecka 42 (2,3): 2,3
vecka 43 (6,1): 6,1
vecka 44 (11,7): 11,7
vecka 45 (22,1): 22.1
vecka 46 (33,4): 33,4
vecka 47 (46,9): 46,9
vecka 48 (57,7): 58,1 (tidigare estimat 56)
Vecka 49 (50,1): 57,6 estimerad till cirka 60
Vecka 50: (-): 28,9 estimerad till 52
Citera
2020-12-16, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Den sämre tredjedelen är klart under genomsnittet.

Ett genomsnitt säger inte så mycket. Om fem länder har 10 döda och ett land 0 döda så befinner sig fyra länder över snittet.

Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Hur?
Finns det belägg för att det blir sämre pga din anekdot?
Du undrar om det finns belägg för sjukhusförvärvade infektioner?
Citera
2020-12-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan du förklara hur det kommer sig att Sverige avböjer erbjudande från våra grannländer när vården larmar dagligen att taket är nått?
Flera sjukhus har gått ut i media och sagt att de snart inte klarar mer belastning.

Finns säkert en process där man först använder resurserna inom landet. Är väl Socialstyrelsen som hanterar det.
Citera
2020-12-16, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Jag undrar hur det kan komma sig att Hong Kong har klarat sig så bra. När jag flyttade hit för ett par år sedan (innan pandemin), så låg det ju och gnagde någonstans i bakhuvudet: vad ska man göra om det blir ett nytt utbrott av SARS, precis som 2003. I Hong Kong är man ju körd trodde jag.

Nu har det blivit precis det motsatta. Hong Kong verkar vara en av de säkraste platserna att befinna sig på under pandemin.

Jag kan inte riktigt förklara hur dom har klarat sig så bra, med tanke på att förutsättningarna är rätt dåliga: trångboddhet, flergenerationshushåll som bor tätt in på varandra, många äldre, dålig luftkvalitet rent generellt.

Men det verkar som att följande åtgärder har funkat:
  • Gränserna stängdes i ett tidigt skede. 2 veckors hemkarrantän för anländande resenärer.
  • Ett nära på totalt användande av munskydd. Detta var något som befolkningen gjorde självmant - inte för att regeringen sa till dem. Böter om man inte bär munskydd offentligt infördes i ett senare skede.
  • Omfattande smittspårning.
  • Under perioder då det har varit större spridning - stängning av barer och nattklubbar.
  • Hemundervisning för universitet, skolor. Dagis stängda.
  • Max antal personer som får träffas på offentlig plats 8, senare 4 och nu 2.
Det är ju ingen lätt fråga att besvara, men om jag får gissa lite, så kan du kanske fylla i rätt/fel som bor där:

1) Att Hong Kong såg det här som ett hot som angick dem, väldigt tidigt.

Det är ju i stora drag det du skriver. Närheten och kopplingen till Kina, och erfarenheter från SARS och fågelinfluensan, gjorde nog att både medborgarna och styret förväntade sig att få in även det här viruset redan i januari. Det här gav flera månader försprång på Europa, som trodde att "Asien har koll på det där viruset". Hong Kong har hela tiden kunnat dra fördel av att börja från ett mycket lågt antal fall. Man har aldrig kommit över "tröskelvärdet" då det inte längre går att stoppa utbrottet.

2) Hong Kong är geografiskt skyddat av att vara omringat av Kina.

Egentligen så ska man nog se det som att Hong Kong är en del av Kina i den här pandemin. Även om man har ett självstyre och en egen hantering av pandemin, så har nog det geografiska läget en mycket större betydelse. Jag är övertygad om att Hong Kong hade fått lika stor smittspridning som vi andra, om det låg inklämt mellan Frankrike och Belgien och hade öppna gränser mot resten av EU.

3) Erfarenhet.

Hong Kong var ju redan från början i ett kunskaps- och beredskapsläge som Europa har nått typ... nu.

Jag tror i alla fall inte att det finns någon magisk formel av åtgärder, som ger 100% effekt om man bara lyckas nysta upp den rätta kombinationen. Både Hong Kong och Kina har egentligen väldigt svåra förutsättningar. Det här handlar nog mer om att vara ute en-två-tre månader tidigare, och ha tillräckligt stora insatser, och inarbetade rutiner.
Citera
2020-12-16, 15:19
Medlem
Det kan bli en spetsig platå, tyvärr, det är fortfarande uppförsbacke. Mina beräkningar var mycket snällare, jag trodde på 8000 avlidna den 21 vilket skulle rapporteras den 22 december.

Vi är snubblande nära 8000 avlidna redan den 18 december men vi får se vilka skuldberg som byggs upp nu, det släpar hela tiden efter.

Prognoserna var felaktiga, detta var värre än vad vi kunnat förutse. Platån nås nästa vecka??
Citera
2020-12-16, 15:20
Medlem
Christopher.s avatar
Varför rapporterar man inte dagligen, slöa?
Citera
2020-12-16, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Varför rapporterar man inte dagligen, slöa?
Med alla försenade rapporteringar så ger det inte så mycket. Det är ju inte mycket som rapporteras samma dag eller dagen efter precis.
Citera
2020-12-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Med din teori borde alltså vårdpersonal som bär munskydd ha infektion, oavsett pandemi eller inte.
Varför har inte Sveriges kirurger en jäkla massa infektioner isåfall?

Du har ingen medicinsk utbildning, den saken är säker
Tror du att sjukvårdspersonal inte blir sjuka?
Citera
2020-12-16, 15:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag pratar om antalet nya smittofall.

Ja just det!

Förra onsdagen 7067, denna 7500. Motsvarande ökning veckan före det var det en ökning från 5400 till 7067, dvs denna veckans ökning är inte alls skarpare än veckan innan..
Citera
2020-12-16, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det skulle vara bra om jag fick en och annans opinion på den här rapporten.
Det kanske var ändå nån labb som slarvade ut viruset.

https://www.minervanett.no/files/2020/07/13/TheEvidenceNoNaturalEvol.pdf

Ja det är märkligt att det inte talas mer om detta. Men faktum är att det är att Wuhan är ett centrum för virusforskning. De har forskat om fladdermusvirus för att bland annat utveckla HIV-läkemdel.
I Wuhan fanns ett färdigt epidemisjukhus som kunde byggas på en vecka. Kineserna har varit mycket väl förberedda på att detta skulle hända. De har haft färdiga planer och mängder av utrustning som direkt kunde sättas in.
Detta virus verkar enligt rapporten dessutom manipulerat:

Citat:
Our discovery of the high pI number, the high accumulated charge and how it comes about, in the course of our biochemical analysis, suggested several features which individually seem unlikely to be the result of natural evolution and
which, taken together, and applying Occam's Razor to hone the most parsimonious hypothesis, make natural evolution a
less likely explanation than purposive manipulation, specifically for Gain of Function.
Därför tror i alla fall jag att viruset på något sätt har kommit från ett labb. Men om det kom ut av misstag eller avsiktligt kan man ju bara gissa.
Citera
2020-12-16, 15:34
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Har fungerat i samtliga länder så till vida att smittspridningen temporärt har minskat.

Om du med "fungerat" likställer utrotat viruset, kommer inte ens vaccin "fungera".

Ja precis, där har du ordet. Temporärt, dvs man får göra nya lockdown hela tiden.
Citera
2020-12-16, 15:34
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ja just det!

Förra onsdagen 7067, denna 7500. Motsvarande ökning veckan före det var det en ökning från 5400 till 7067, dvs denna veckans ökning är inte alls skarpare än veckan innan..
Enligt de siffror Otrolig redovisar är det sedan förra onsdagen 7067 nya fall registrerats. 7500 har jag inte ens sett. Är det dödssiffran du blandat in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in