Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det är exakt min poäng.
Jag undrar hur det kan komma sig att Hong Kong har klarat sig så bra. När jag flyttade hit för ett par år sedan (innan pandemin), så låg det ju och gnagde någonstans i bakhuvudet: vad ska man göra om det blir ett nytt utbrott av SARS, precis som 2003. I Hong Kong är man ju körd trodde jag.
Nu har det blivit precis det motsatta. Hong Kong verkar vara en av de säkraste platserna att befinna sig på under pandemin.
Jag kan inte riktigt förklara hur dom har klarat sig så bra, med tanke på att förutsättningarna är rätt dåliga: trångboddhet, flergenerationshushåll som bor tätt in på varandra, många äldre, dålig luftkvalitet rent generellt.
Men det verkar som att följande åtgärder har funkat:
- Gränserna stängdes i ett tidigt skede. 2 veckors hemkarrantän för anländande resenärer.
- Ett nära på totalt användande av munskydd. Detta var något som befolkningen gjorde självmant - inte för att regeringen sa till dem. Böter om man inte bär munskydd offentligt infördes i ett senare skede.
- Omfattande smittspårning.
- Under perioder då det har varit större spridning - stängning av barer och nattklubbar.
- Hemundervisning för universitet, skolor. Dagis stängda.
- Max antal personer som får träffas på offentlig plats 8, senare 4 och nu 2.