Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-16, 12:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om jag inte är alldeles för trött så stämmer det inte emot Ove Persson och Robert Anderssons vittnesmål, där verkar man ligga på cirka 23,00

Ove P och Robert A säger 23-tiden medan Stefan Ahlgren som avlöste dem är säker på att de lämnade lägenheten vid 21-tiden.
Citera
2020-12-16, 12:19
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Som jag skrev, i Skandiamannens tråd, så går det utan vidare att runda den gode Engström. Det går att följa en halvlång mörkblå täckjacka före under och efter mordet.

•23.07 Biografen Grand A.Korhonen ”blå jacka,blå 3/4 kvartsjacka, vadderad,blå mellanlång vinterrock,mörkblå täckjacka som gick nedanför stussen”
•23.15 Biografen Grand M.Palme "iklädd en blå täckjacka, gick en bra bit ned åt benen,halvlång och mörkblå”
•23.19 Sveavägen N.Fauzzi "blå jacka, liknade Tensonjacka, jackan räckte till lårets mitt"
•23.22 Sveavägen/Tunnelgatan Lisbeth Palme "blå, litet bullig täckjacka, nedanför midjan, äldre typ, mörkblå"
•23.22 Sveavägen/Tunnelgatan Leif Ljungqvist "blåa täckjacka, mörkare blå, äldre modellen på blå täckjacka, mörkt blå, rutmönster, inte dunjacksmodellen, en enklare knegarjacka", är från långa utförliga dialog förhöret. (i första förhöret är han osäker om jacka eller rock, men plagget verkar nå en bit ned på låren)
•23.23 Sveavägen/Tunnelgatan S.Engström ”Lisbeth Palme säger att gärningsmannen hade en mörkblå täckjacka på sig”
•23.22. Tunnelgatan L.Jeppsson "typ täckjacka, mörkblå täckjacka, mörkt klädesplagg, väldigt mörk och så lite blått, inte väldigt lång, inte längre än till låren"
•23.23 David Bagares gata Y.Nieminen "mörk rock, troligen svart, ungefär till knähöjd, uppknäppt och fladdrade"
•23.24 Regeringsgatan Samson/Robrandt "iklädd mörk täckjacka som gick ned på halva låret, jackan var av typ seglarjacka, svagt minne av att det var sömmar sydda i rutor."
•23.28 Döbelnsgatan C.Brewitz "blå jacka som sträckte sig ned till låren"

De säger täckjacka. (eller liknande, typ Tenson eller seglarjacka)

Det många rock-förespråkare verkar tro är att en täckjacka måste vara en midjejacka. Så är inte fallet. Det egentligen alla här säger att täckjackan är halvlång, ungefär ned till halva låret. Vittnena här ovan har varit rätt nära och kan avgöra, täck eller rock. En del andra mordplatsvittnen säger rock men på lite håll så kan förstås en jacka som går ned till halva låren tas för rock.

Bland ovan vittnen avviker YN , hon säger rock. Samtidigt kan hon inte peka ut SE:s vinterrock hon tycker den är för tjock, den stämmer inte. Och det kan förklaras med att hon egentligen såg en halvlång gammal täckjacka. En annan spännande sak med YN(Nieminen) är att hon verkar vara finlansbördig?, där säger man rock om det mesta, till och med kavaj kan man benämna som rock.

(LJ säger täck/dunjacka direkt. I andra förhöret blir han osäker i och med att rock florerar som signalement och säger jacka eller rock. Men sen i långa dialogförhöret är han säker på täckjacka och viker inte en tum från det fast förhörsledaren försöker få han att säga rock)

LP ser en halvlång mörkblå täckjacka på den bortflyende gärningsmannen. Trettio sekunder senare ser LJ en halvlång mörkblå täckjacka på den springande mannen.

Slutsats. Det var en gammal halvlång täckjacka av äldre modell, som LP säger ...hon som var en meter ifrån mördaren.

Jag delar din uppfattning om att GM bar en ungefär knälång rak mörkblå täckjacka av äldre modell. Så som LL beskriver den. Har aldrig trott på svart rock.

Däremot är det inte självklart att länka Grandvittnena och YN och Robrandt/Samson, Brewitz och Tensonmannen till GM. Finns inga sådana bekräftade länkar mellan mordplatsen och dem.
Citera
2020-12-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ove P och Robert A säger 23-tiden medan Stefan Ahlgren som avlöste dem är säker på att de lämnade lägenheten vid 21-tiden.

Ok! Vem har rätt Ove och Robert eller Stefan?
Annars blir det ju som sagt en lucka på några timmar som vi inte vet vad Ove och Robert gjorde på.
Ljog man i förhören?
Citera
2020-12-16, 12:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ok! Vem har rätt Ove och Robert eller Stefan?
Annars blir det ju som sagt en lucka på några timmar som vi inte vet vad Ove och Robert gjorde på.
Ljog man i förhören?

Min slutsats är att man ljög i förhören och därför saknar alibi efter 21. Ove P:s berättelse om bilresan från klockan 23 behöver alltså inte vara sann. Och då infinner sig frågan var man ljög? Av det skälet vill jag veta om vi har signalement/bild på Robert Andersson. Ove P har vi redan tack vare 14thint.
Citera
2020-12-16, 12:31
Medlem
Det här med att minnas saker

Stefan A säger att han inte minns vilka han avlöste i spaningslägenheten.

https://drive.google.com/file/d/1NQMt3vbgqkVwvhyirHOiISXZo6y6YbSw/view

890207 Stefan Ahlgren
Citera
2020-12-16, 12:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag tillhör dem som tror att AB inte var så långt norrut utan att Tensonmannen var en annan person.

Tensonmannen tycks "försvinna". Men samtidigt var det väl ingen som såg honom knalla där efter mötet med NF.

GM är på plats och skotten kommer snabbt efter det att AB sett "sällskapet". Min tolkning är att AB ser GM och paret Palme någon/några sekunder innan skotten. Han säger att personen till vänster lyfter armen som för att omfamna personen i mitten. Min tolkning är att han ser när GM höjer armen för att skjuta.

Eftersom AB uppfattar att de tre går jämsides, vilket han bakifrån inte kan se eftersom bredd är en sak och djup är en annan, så ser han helt enkelt ögonblicket då GM lämnat väggen. GM var väl i det läget mycket nära Palmes rygg.

AD uppfattar att paret står vänt mot GM några sekunder före mordet. GM står med ryggen mot Dekorima.

LP avskärmade sig från omgivningen när hon var ute och gick med Palme men jag har svårt att tro att hon inte skulle minnas att hon och Olof stod vända mot en man och talade med honom.

Min tolkning är istället att paret Palme går mot Dekorima för att titta i skyltfönstret (LP säger väl det?, kan inte kolla nu) och då är de i några få sekunder vända med ansiktena mot Dekorima där GM står och väntar. Det är då AD ser scenen.

Det jag tidsmässigt tycker mig ha förstått är att GM anlände till Dekorima efter 23.20.30 då det sista vittnet passerat Dekorima. Jag har också förstått att IM har jättefel med flera minuter liksom med sällskapet på 5-7 personer.

Men jag tolkar ändå IM:s vittnesmål så att GM en mycket kort stund faktiskt stod mellan dörren och Tunnelgatan och inväntade Palme. IM säger att han ser att paret Palme passerar GM som direkt därpå går upp bakom och skjuter. För mig låter det genuint, som ett äkta minne.

Detta mitt antagande stärks, tycker jag, av att AD berättar det han berättar. GM stod stilla vid Dekorima då paret Palme kom dit. En kort stund stod GM där (20-30 sekunder, vet ej).

Min slutsats är därför att

1) GM anlände sent.
2) Han stod och väntade en väldigt kort stund. Han stod mellan dörren och Tunnelgatan.
3) Så snart Palme passerat honom skrider han till verket.
4) Jag tror alltså att GM kom till platsen från ett annat håll än från norr. Kanske 20-30 sekunder innan Palme kom till Dekorima.

Det är stor sannolikhet att det är GM Fauzzi ser. Det är högst sannolikt samma person Anderstedt ser, och slutligen Björkman ser. Björkman uppger även 2019 att hans minnesbild är, och har varit, att det är 3 personer som passerar honom strax innan han själv börjar gå.
Citera
2020-12-16, 13:35
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är stor sannolikhet att det är GM Fauzzi ser. Det är högst sannolikt samma person Anderstedt ser, och slutligen Björkman ser. Björkman uppger även 2019 att hans minnesbild är, och har varit, att det är 3 personer som passerar honom strax innan han själv börjar gå.

Ja, det har vi då inte en aning om som jag nyss skrev.

Anderstedt kan vi räkna bort eftersom vi redan för längesedan i tråden konstaterat att hon inte kan ha sett någonting. Bilen var för långt bort när Palme kom till platsen. Det finns uträkningar på detta (kolla på Mackay). Anderstedt uppgav även att paret Palme kom gående över Sveavägen mot Dekorima vilket vi vet inte är sant.

Om Björkman ser Tensonmannen vet vi inte heller utan det är ett antagande. Det finns en lucka på 80-100 meter där det inte finns några observationer av Tensonmannen.

Därmed inte sagt att du kan ha rätt. Det vet inte jag och det vet ju ingen. Men det behövs mer fakta i frågan för att kunna dra några slutsatser. Anser jag.
Citera
2020-12-16, 13:48
Medlem
En känsla jag har när det gäller knarkspaningen är att några kan ha satt i system att smita hem lite tidigare om man tyckte det kändes lugnt.
Man verkar ju ha jobbat rätt självständigt antingen ensamma eller i en liten grupp.

Så Ove och Robert kanske åkte hem vid 21-tiden men man ville inte erkänna det och Stefan var lojal med sina kollegor.
Citera
2020-12-16, 13:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Det här med att minnas saker

Stefan A säger att han inte minns vilka han avlöste i spaningslägenheten.

https://drive.google.com/file/d/1NQMt3vbgqkVwvhyirHOiISXZo6y6YbSw/view

890207 Stefan Ahlgren

Jo jag vet men vi vet ju att Ove P och Robert A var de spanare som var stationerade där den kvällen och det bekräftar de dessutom själva i förhören. Problemet är alltså detta med tiderna. Även om man i det här läget väljer att tro mer på Ove P och Robert A tycker jag det är på sin plats att få fram ett signalement eller en bild på Robert A. Det kan så att säga inte skada. Låt oss vända på alla stenar.
Citera
2020-12-16, 13:59
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Som jag skrev, i Skandiamannens tråd, så går det utan vidare att runda den gode Engström. Det går att följa en halvlång mörkblå täckjacka före under och efter mordet.

•23.07 Biografen Grand A.Korhonen ”blå jacka,blå 3/4 kvartsjacka, vadderad,blå mellanlång vinterrock,mörkblå täckjacka som gick nedanför stussen”
•23.15 Biografen Grand M.Palme "iklädd en blå täckjacka, gick en bra bit ned åt benen,halvlång och mörkblå”
•23.19 Sveavägen N.Fauzzi "blå jacka, liknade Tensonjacka, jackan räckte till lårets mitt"
•23.22 Sveavägen/Tunnelgatan Lisbeth Palme "blå, litet bullig täckjacka, nedanför midjan, äldre typ, mörkblå"
•23.22 Sveavägen/Tunnelgatan Leif Ljungqvist "blåa täckjacka, mörkare blå, äldre modellen på blå täckjacka, mörkt blå, rutmönster, inte dunjacksmodellen, en enklare knegarjacka", är från långa utförliga dialog förhöret. (i första förhöret är han osäker om jacka eller rock, men plagget verkar nå en bit ned på låren)
•23.23 Sveavägen/Tunnelgatan S.Engström ”Lisbeth Palme säger att gärningsmannen hade en mörkblå täckjacka på sig”
•23.22. Tunnelgatan L.Jeppsson "typ täckjacka, mörkblå täckjacka, mörkt klädesplagg, väldigt mörk och så lite blått, inte väldigt lång, inte längre än till låren"
•23.23 David Bagares gata Y.Nieminen "mörk rock, troligen svart, ungefär till knähöjd, uppknäppt och fladdrade"
•23.24 Regeringsgatan Samson/Robrandt "iklädd mörk täckjacka som gick ned på halva låret, jackan var av typ seglarjacka, svagt minne av att det var sömmar sydda i rutor."
•23.28 Döbelnsgatan C.Brewitz "blå jacka som sträckte sig ned till låren"

De säger täckjacka. (eller liknande, typ Tenson eller seglarjacka)

Det många rock-förespråkare verkar tro är att en täckjacka måste vara en midjejacka. Så är inte fallet. Det egentligen alla här säger att täckjackan är halvlång, ungefär ned till halva låret. Vittnena här ovan har varit rätt nära och kan avgöra, täck eller rock. En del andra mordplatsvittnen säger rock men på lite håll så kan förstås en jacka som går ned till halva låren tas för rock.

Bland ovan vittnen avviker YN , hon säger rock. Samtidigt kan hon inte peka ut SE:s vinterrock hon tycker den är för tjock, den stämmer inte. Och det kan förklaras med att hon egentligen såg en halvlång gammal täckjacka. En annan spännande sak med YN(Nieminen) är att hon verkar vara finlansbördig?, där säger man rock om det mesta, till och med kavaj kan man benämna som rock.

(LJ säger täck/dunjacka direkt. I andra förhöret blir han osäker i och med att rock florerar som signalement och säger jacka eller rock. Men sen i långa dialogförhöret är han säker på täckjacka och viker inte en tum från det fast förhörsledaren försöker få han att säga rock)

LP ser en halvlång mörkblå täckjacka på den bortflyende gärningsmannen. Trettio sekunder senare ser LJ en halvlång mörkblå täckjacka på den springande mannen.

Slutsats. Det var en gammal halvlång täckjacka av äldre modell, som LP säger ...hon som var en meter ifrån mördaren.

Om GM följt en rak väg bort från brottsplatsen med vittnesmålen vid Regeringsgatan och Döbelnsgatan och tidpunkterna där så passar kanske detta vittnesmål dåligt in .Men GM behöver inte tagit en rak väg utan kan ha valt att byta riktning av olika anledningar.Jackan stämmer bra men kroppstyp och mössa avviker från vad andra vittnen sagt men det finns ju en hel del varianter på hur huvudbonaden såg ut.

Okänt vittne kl 23.35-23.40 :

...... arbetar den 28 februari 1986 vid Stureplan. Hon är lite försenad och lämnar arbetet kl. 23.35-23.40. Hon går Sturegatan mot Valhallavägen för att gå till Östra Station.

Ungefär vid Linnegatan lägger hon första gången märke till en man som går på vänster sida av Sturegatan. Hon lägger märke till mannen därför att han är larvigt och gammalmodigt klädd.
..... hör sirener och ser hur en polisbil kommer på Karlavägen och viker ned Sturegatan mot Stureplan. Mannen börjar då springa mot polisbilen. Polisbilen passerar snabbt söderut. Mannen springer över Karlavägen , fortsätter Sturegatan och Östermalmsgatan.

Sign. Man smal lång. iklädd mörkblå täckjacka som räckte ner till mitten av låret. Jackan var av tunt material med stora rutor. Stickad ljus mössa , möjligen beige med inlägg av andra färger.....
Senast redigerad av HAARP 2020-12-16 kl. 14:13.
Citera
2020-12-16, 14:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Jag läste om förhöret med AB från 2019 nu. Utifrån det kan man inte påstå att AB sett de tre passera honom. Han säger att det måste ha varit så men han såg dem inte. Det han såg var att de gick framför honom. Han har ingen säker minnesbild av att de gått förbi honom. Eller hur?
Citera
2020-12-16, 14:41
Medlem
HAARPs avatar
Okänt vittne kl 23.35-23.40 :

...... arbetar den 28 februari 1986 vid Stureplan. Hon är lite försenad och lämnar arbetet kl. 23.35-23.40. Hon går Sturegatan mot Valhallavägen för att gå till Östra Station.

Ungefär vid Linnegatan lägger hon första gången märke till en man som går på vänster sida av Sturegatan. Hon lägger märke till mannen därför att han är larvigt och gammalmodigt klädd.
..... hör sirener och ser hur en polisbil kommer på Karlavägen och viker ned Sturegatan mot Stureplan. Mannen börjar då springa mot polisbilen. Polisbilen passerar snabbt söderut. Mannen springer över Karlavägen , fortsätter Sturegatan och Östermalmsgatan.

Sign. Man smal lång. iklädd mörkblå täckjacka som räckte ner till mitten av låret. Jackan var av tunt material med stora rutor. Stickad ljus mössa , möjligen beige med inlägg av andra färger.....

Om detta var GM så tror jag att han antingen var hemmahörande i detta området norr om Östermalmsvägen eller på väg mot Östra station om det gick tåg därifrån då.

https://i.imgur.com/B30CeMI.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in